Huuhkajien taistelu ei riittänyt pisteisiin

• Maajoukkueet

Suomen miesten A-maajoukkue kärsi MM-karsinnoissa 1-2 -tappion Ukrainaa vastaan Helsingin Olympistadionilla.

Olympiastadionilla oli aivan upea tunnelma, kun ottelua oli pitkästä aikaa seuraamassa lähes 30 000 katsojaa.

Huuhkajat loi painetta heti ottelun alkuun ja Teemu Pukki sekä Robin Lod kehittivät ensimmäisen maalipaikan jo pelin toisella minuutilla.

Kylmää vettä tuli silti jo pelin neljännellä minuutilla, kun Andriy Yarmolenko sai oikean jalkansa vapaaksi parissakymmenessä metrissä. Lukas Hradecky oli Huuhkajien maalilla voimaton tarkan alakulmalaukausen edessä.

Tempo pelissä pysyi korkealla maalin jälkeen ja reilun vartin jälkeen Joel Pohjanpalo loi ongelmia Ukrainan päähän. Ukraina sai viime tipassa tilanteen rauhoitettua.

Suomi tuli pelissä tasoihin pelin 29. minuutilla. Kulmapotkun jälkeen Pohjanpalo puski pallon Ukraina-vahti Andrij Pyatovin käsien kautta tolppaan, Ukraina purki tilanteen päin Pukkia ja pallo oli maalissa.

Tasoituksen tuomaa riemua kesti vain viitisen minuuttia, kun Ukraina iski jälleen. Huuhkajat ei päässyt kiinni rangaistusalueella Ukrainan hyökkäykseen ja Roman Yaremchuk pääsi iskemään vieraat uudemman kerran johtoon.

Toisen puoliajan Ukraina aloitti vahvasti, eivätkä Huuhkajat päässet hetkeen herkullisiin maalipaikkoihin. Tuntia lähestyttyä koko ajan hyvin äänessä ollut Pohjoiskaarre sai lisää intoa kannustukseensa, kun Suomi sai paremmin otetta pelistä.

Pelin 66. minuutilla Suomi sai maittavan vapaapotkupaikan reilusta 20 metristä. Hetkeä aiemmin vaihdosta kentälle tullut Urho Nissilä ampui pallon yli maalin.

Tuon tilanteen jälkeen oli selvää, että Suomen loppukiri oli alkanut. Kun peliä oli pelattu 77. minuuttia, niin Lod ampui vapaapotkun kohti alakulmaa. Pyatov torjui pallon eteensä, mutta Paulus Arajuuren nopea reagointi vei pallon harmittavasti yli maalin.

Kuusi minuuttia ennen täyttä aikaa Lodille pelattiin vetopaikka, mutta Pyatov oli tarkkana. Vain hetki tästä ja Pukki laukoi yli.

Tuomaristo antoi ottelussa kuusi minuuttia lisäaikaa, jonka aikana Hradecky joutui kertaalleen huipputorjuntaan. Suomi ei vain saanut tasoitusta aikaan.

Suomella on nyt koossa viisi pistettä viidestä ottelusta. Seuraavaksi Suomi kohtaa ensi tiistaina vieraskentällä Kazakstanin. Ottelu alkaa kello 17 Suomen aikaa.

Olympiastadionin sisääntulo ruuhkaantui

Olympiastadionilla Huuhkajia kannusti tarkalleen 29 485 katsojaa. Koronatilanteen vuoksi kapasiteettia oli rajattu kymmenellä prosentilla. Loppuunmyydystä katsomosta jäätiin muutaman sadan lipun verran.

Saapuminen uusitulle Olympiastadionille ei käynyt mutkattomasti ja porteille kertyi ruuhkaa ennen ottelun alkua.

- Kaikki katsojat olivat sisällä Olympiastadionilla kello 19.13. Osa katsojista saapui paikalle hyvin lähellä ottelun alkamisaikaa. Lisäksi muutamalla portilla oli ongelmia portinlukijoiden kanssa, Palloliiton tapahtumatoiminnon päällikkö Kalle Marttinen avasi syitä.

- Katsojille on lähdössä laaja palautekysely ja mietimme toimenpiteitä tulevia tapahtumia varten. Tämä oli monella tavalla poikkeuksellinen ilta. Tämä oli ensimmäinen Olympiastadionilla järjestetty näin suuri yleisötapahtuma remontin jälkeen, ja yhdessä mietimme miten voimme jatkossa palvella palvella kävijöitä vielä paremmin, Marttinen muistutti.

Suomi-Ukraina 1-2 (1-2)
4. 0-1 Andriy Yarmolenko