Huuhkajien luottopelaaja pelaa hienoa alkukautta Allsvenskanissa – ”Minulla on iso vastuu”

• Maajoukkueet

Huuhkajien keskikenttäpelaaja Rasmus Schüller siirtyi tammikuussa Ruotsin pääsarjassa pelaavaan Djurgårdeniin.

Seura oli tarkkaillut suomalaista jo pidemmän aikaa ja he tarvitsivat keskikentän keskustan pelaajaa tämän kauden joukkueeseensa.

- He seurasivat otteitani viime syksynä varsinkin maajoukkueessa ja tykkäsivät siitä, mitä näkivät. Kauden päätyttyä asiat sitten etenivät melko nopeasti ja löysimme yhteisymmärryksen. Nyt sitten ollaan täällä, Schüller kertoo.

29-vuotias sai jo kevään harjoituspeleissä suuren pelillisen roolin ja miehen nopeaan sopeutumiseen uuteen ympäristöön ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Allsvenskanin Kuukauden pelaaja -ehdokkuudenkin huhtikuussa saanut Schüller on saanut paljon kehuja valmentajalta ja kannattajilta

- Olen päässyt hyvin sisään joukkueeseen. Olemme korostaneet paljon joukkueen hioutumista yhteen, sekä kentällä että sen ulkopuolella ja se on toiminut hienosti. On kuitenkin muistettava, että pelejä on takana vasta todella vähän. Täytyy siis vain jatkaa hyvää työtä ja pyrkiä parantamaan otteita entisestään.

Europaikka hakusessa

Djurgården on voittanut Ruotsin mestaruuden kahdeksan kertaa. Viimeisin mestaruus seuralla on vuodelta 2019, mutta viime vuosi oli pettymys, sillä joukkue jäi sarjataulukossa vasta neljänneksi. Vaihtuvuus onkin ollut suurta täksi kaudeksi, sillä useita avainpelaajia poistui ja tilalle tuli kaikkiaan 11 uutta miestä.

Tämä ei ole näkynyt kuitenkaan negatiivisesti alkukauden otteissa, sillä Djurgården on voittanut viisi kuudesta ottelustaan ja johtaa sarjaa viiden pisteen erolla.

- Tavoittelemme europaikkaa eli sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittumista. Hyvin on alkanut, mutta tämä on tosi kilpailullinen ja tasainen sarja. On monta seuraa, jotka kokevat itsensä jopa mestarisuosikeiksi asti. Minulla on iso vastuu joukkueessa ja tiedän tehneeni työni hyvin, jos pääsemme tavoitteeseemme, seuran kanssa kolmivuotisen sopimuksen tehnyt pelaaja kertoo.

Viisinkertainen Suomen mestari

HJK:ssa Schüller pelasi kausina 2012–2015, lainasopimuksella loppukauden 2017 sekä kauden 2020. Hänellä riittääkin ymmärrettävästi paljon rakkautta seuraa kohtaan, jossa hän on voittanut peräti viisi Suomen mestaruutta. Pelintekijä on pelannut urallaan HJK:n lisäksi myös Minnesota Unitedissa, Häckenissä ja Hongassa.

- Olen kiitollinen HJK:lle urastani. Seura on koulinut minusta ammattilaisen ja rakentanut sellaisen pelaajan kuin nykyään olen. Olen viettänyt siellä pitkän ja menestyksekkään ajan. On ollut hienoa olla osa sitä kulttuuria, joka organisaatiossa vallitsee. HJK on antanut minulle paljon ja toivottavasti seurayhteisö kokee myös, että olen antanut jotain pientä takaisin.

- Tulen muistamaan varsinkin ensimmäisen Suomen mestaruuteni erityisen hyvin, vaikka jokainen on ollut tärkeä, viisinkertainen Suomen mestari kertoo.

Hyvät otteet tuoneet itseluottamusta

Jo vuonna 2013 A-maajoukkueessa debytoinut Schüller haluaa luonnollisesti olla mukana ensi kesänä, kun Huuhkajat pelaa historiallisesti miesten EM-lopputurnauksessa. Hän on ylpeä Suomen yhtenäisyydestä ja joukkuehengestä, vaikka myös aiemmissa maajoukkueissa tiimihenki on ollut hyvä.

- Jokainen joukkue on omanlaisensa ja jokainen joukkue on monen asian yhteissumma. Olemme kuitenkin viimeiset vuodet saaneet hyviä tuloksia, jotka ovat sitten taas ruokkineet itseluottamusta ja antaneet uskoa omaan tekemiseemme.

- Varmasti jokainen tietää, että joukkuehenki Huuhkajissa on loistava, vaikka aina se on ollutkin. Tällä hetkellä itseluottamus ja yleinen positiivisuus on kuitenkin tullut selkeämmin esille. Usko omaan prosessiin ja kanssapelaajiin on vahvempaa kuin aiemmin A-maajoukkueurallani, 48:ssa ottelussa Suomen paitaa kantanut luottopelaaja päättää.

• Huuhkajat