Huuhkajien EM-karsinnan kotiottelu Armeniaa vastaan aikaistuu

• Maajoukkueet

Joulukuun alussa arvottujen EM-karsintalohkojen otteluohjelma valmistui pian arvonnan jälkeen, mutta sen osalta on nyt saatu yksi muutos Huuhkajien ohjelmaan.

Huuhkajien viidestä kotiottelusta kolmen alkamisaika otteluohjelmassa on 21.45 ja Palloliitto haki erikseen UEFAlta muutosta otteluiden alkamisaikojen aikaistamiseksi kello 19.00:aan.

- Otteluohjelmat tehdään kootusti ja ennen kaikkea UEFAn tekemät sopimukset ja televisioinnin tarpeet huomioiden. Kovin herkästi UEFA ei lähde jo lukkoon lyötyä ohjelmaa muuttamaan, mutta yritimme saada UEFAlta näihin otteluihin muutoksia mielestämme hyvin perusteluin, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande kertoo.

Yritys ei osoittautunut turhaksi. Syyskuun kotiottelut Kreikkaa ja Italiaa vastaan jäivät alkuperäiselle kellonajalle 21.45:een, mutta lokakuun kotiottelu Armeniaa vastaan siirtyy alkamaan jo kello 19.00.

- Tietojemme mukaan Kreikan ja Italian tv-yhtiöiden mielestä Kreikka- ja Italia-otteluiden alkamisajan aikaistaminen vaikuttaisi tv-yhtiöiden kaupallisiin etuihin haitallisesti ja niiden siirtäminen ei näin ollen nykyisten sopimusten puitteissa onnistunut. On hyvä korostaa, että kyse on nimenomaan kreikkalaisista ja italialaisista tv-yhtiöistä, jotka ovat oikeudenhaltijoina näiden maiden osalta karsinnoissa, Casagrande sanoo.

- Täytyy kuitenkin olla tyytyväinen siihen, että Armenia-ottelun osalta alkamisajan aikaistaminen onnistui. Meille tämä alkamisaikakysymys on iso asia, koska Huuhkajat tahtoo pelata mahdollisimman suuren ja monimuotoisen, myös lapsiperheistä koostuvan kotiyleisön edessä, mutta myöhäinen alkamisaika vaikeuttaa tätä tavoitetta. Olemme tuoneet asiaa aktiivisesti esille UEFAn suuntaan ja näin tulemme tekemään myös jatkossa.

• Huuhkajat