Huuhkajaturnaus potkaistaan käyntiin torstaina

• Maajoukkueet

Odotettu Huuhkajaturnaus järjestetään Eerikkilässä 5.–8. elokuuta. Joukkueet, otteluohjelman ja kaiken muun tarvittavan tiedon turnauksesta löydät täältä!

Vuoden 2021 Huuhkajaturnaus käynnistyy huomenna torstaina Eerikkilässä. Turnaukseen osallistuu 12 joukkuetta, jotka ovat muodostettu vuonna 2007 syntyneistä pelaajista. Huuhkajaturnaus on pelaajakehityksen ja -tarkkailun lisäksi merkittävä valmentaja- ja erotuomarikoulutustapahtuma.

– On hienoa, että pääsemme järjestämään perinteikästä tapahtumaa. Huuhkajaturnaus on yksi isoista yhdistävistä tekijöistä pelaajapolullamme, ja on mukavaa päästä tekemään yhteistyötä kaikkien kanssa, U15-päävalmentaja Kai Nyyssönen sanoo.

– Tietyiltä alueilta valinnat ovat olleet todella hankalia, sillä sarjat olivat pitkään seisauksissa. Aluevalmentajilla on ollut vaikea työ, ja seison heidän valintojensa takana. Valinnat herättävät aina keskustelua, mutta on hyvä muistaa, että tämä on vain yksi turnaus monien joukossa, ja syksyn mittaan seuraavilla pelaajilla on uusia näyttöpaikkoja.

Huuhkajaturnaukseen osallistuu reilut 250 pelaajaa, minkä lisäksi Eerikkilässä on turnauksen ajan iso määrä valmentajia. Ikäluokalle on järjestetty kesän mittaan suuria tapahtumia, jotka on onnistuttu toteuttamaan turvallisesti – se on tavoitteena myös tällä kertaa. Joukkueet toimivat mahdollisimman paljon omina ryhminään, kontaktit muihin joukkueisiin pelien välillä pidetään minimissä ja turvavälit huomioidaan. Kasvomaskien käyttöä ja käsihygieniasta huolehtimista tullaan valvomaan tarkasti. Palloliitto suosittelee, että kaikki turnaukseen osallistuvat pelaajat tekisivät antigeenipikatestin 1–2 vuorokautta ennen leirin alkua.

– Vallitseva tilanne on aiheuttanut ihmisille paljon töitä sen eteen, että kaikki toimii. Pelaajilta sekä toimihenkilöiltä vaaditaan sääntöjen rajoitusten noudattamista – aiemmissa tapahtumissa kaikki ovat toimineet hyvin vastuullisesti, Nyyssönen toteaa.

– Helmariturnaus järjestettiin vastikään onnistuneesti, mikä oli hienoa. Toivomme, että tänäkään viikonloppuna pelaajien huoltajat eivät tule katsomaan otteluita. On valitettavaa, etteivät he pääse paikan päälle, mutta meidän on mentävä turvallisuus edellä. Otteluista on onneksi luvassa jälkilähetykset, joita perhe ja ystävät voivat katsella.

Nyyssönen toivoo näkevänsä Huuhkajaturnauksessa aktiivista ja aggressiivista peliä sekä joukkueilta että yksilöiltä. Maajoukkueen pelitapaa viedään eteenpäin, mutta se ei ole tapahtumassa keskiössä.

– Haluamme intensiteetin korkealle tasolle. Kun tempoa pystytään pitämään yllä, pelaajat päästään näkemään pienissä tiloissa ja ahtaissa väleissä. He joutuvat toimimaan pallon kanssa nopeasti, mutta rauhallisesti, Nyyssönen avaa.

– Koska tämä on myös valmentajakoulutus, toivon näkeväni, että eri alueiden pelaajista kootuista ryhmistä tulee joukkueita. Se, kuinka hyvin pelaajat integroituvat pelaamaan yhdessä uusien pelaajien kanssa, ja pystyvätkö he samoihin suorituksiin kuin seurajoukkueissaan, on oleellista maajoukkuetoiminnassa.

Turnaus huipentuu sunnuntaina kello 12:30 pelattavaan finaaliin, joka näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

• P2007