Huuhkajat tyylikkääseen vierasvoittoon MM-karsinnoissa

• Maajoukkueet

Huuhkajat kaatoi Kazakstanin vieraskentällä Teemu Pukin maaleilla 2-0-lukemin. Pukki siirtyi samalla Suomen kaikkien aikojen miesten maalintekijätilaston kärkeen 33 osumalla.

Huuhkajien eikä sen kummemmin isäntienkään ottelun ensimmäinen puolituntinen tarjonnut suuria pelillisiä hienouksia.

24. minuutilla Joel Pohjanpalo hyppäsi kaksinkamppailuun, löi päänsä vastustajan kanssa yhteen ja tuli vaarallisen näköisesti alas. Hyökkääjä jatkoi peliä hetken, mutta joutui pian tulemaan vaihtoon.

Markku Kanervan suojatit paransivat otteitaan kamppailun edetessä. Puoliajan viimeinen 10-minuuttinen oli upeaa seurattavaa. Glen Kamara ja Robin Lod juonivat paikan Albin Granlundille, jonka laukaus painui ohi maalin. Granlund tykitti pian tämän jälkeen pallon ylärimaan – tällä kertaa Nicholas Hämäläisen keskityksestä. Urho Nissiläkin pääsi yrittämään, mutta vielä tuloksetta.

45. minuutilla onnistui Teemu Pukki ja vieraat saivat ansaitsemansa johtoaseman. Pukki laukoi pallon pian uudestaan verkonperukoille, mutta VAR tuomitsi tilanteen paitsioksi.

Huuhkajat jatkoi toisella puoliajalta kirjaimellisesti siitä mihin edellisellä jäi. Lod ja Nissilä laukoivat, mutta Igor Shatskiy piti isäntiä pelissä. Pukille hän ei mahtanut mitään ja 48. minuutilla lukemat olivat 2-0 vieraille. Hyökkääjä viimeisteli Nissilän kudin jatkopallosta.

Teemu Pukin osuma oli hyökkääjälle uran 33. maajoukkueessa ja vei hänet historian kirjoissa ohi Jari Litmasen maalimäärän. Kunnia molemmille legendoille!

Tunnin kohdalla pallo pyöri Kazakstanin rangaistusalueella ja tarjolla oli toinen toistaan maukkaampia paikkoja. Pukki laukoi kuvion päätteeksi, mutta ei vielä hattutempun arvoisesti.

Kazakstan haki kiriä, mutta paraatitorjuntoihin Lukas Hradecky ei joutunut. Vielä aivan loppuhetkillä Lod vapautti Jensenin keskeltä, mutta tämän laukaus nousi yli maalin.

Kazakstan - Suomi 0-2 (0-1)
45' 0-1 Teemu Pukki
48' 0-2 Teemu Pukki