Huuhkajat taipui Belgialle – Suomi sijoittuu lohkossaan kolmanneksi

• Maajoukkueet

Huuhkajat kohtasi Belgian myöhään maanantai-iltana helteisessä Pietarissa kenties Suomen jalkapallohistorian suurimmassa ottelussa.

Lähtökohdat otteluun olivat äärimmäisen jännittävät; voitto tai tasapeli veisi Huuhkajat neljännesvälieriin ja jopa niukka tappio voisi riittää jatkopaikkaan muiden ottelujen tulosten ollessa suotuisia Suomelle. Lohko B:ssä pelattiin samaan aikaan Suomen jatkotoiveiden kannalta merkittävä Venäjän ja Tanskan välinen kohtaaminen, jonka kehittymistä seurattiin varmasti tarkasti myös Huuhkajien leirissä.

Lähes koko päivän jatkunut yli kolmenkymmenen asteen helle oli lämmittänyt Pietarin ja Gazprom Arenan valmiiksi huipputärkeää ottelua varten. Stadionin katsomossa hallitsivat valkoiset värit ja pelipaidat – Suomen kannattajat olivat saapuneet tukemaan joukkuettaan sankoin joukoin.

Ottelu ensimmäiset minuutit mentiin odotetusti Belgian komennossa. Tähtiä vilisevä maailman rankingin ykkösjoukkue piti palloa Suomen puolustaessa syvällä omalla kenttäpuoliskollaan. Pelin tempo ei huimannut päätä ensimmäisen kymmenminuuttisen aikana. Belgia pyrki usein pelaamaan pallon järkälemäisen hyökkääjänsä, Romelu Lukakun, suojaukseen, mutta Huuhkajien topparit onnistuivat pitämään puolensa Inter-hyökkääjää vastaan.

Yksi Suomen tavoitteista otteluun lähdettäessä oli pallollisen pelin ja pelirohkeuden parantuminen. Tämä näkyi heti Belgian alkupainostuksen jälkeen – Huuhkajat onnistuivat luomaan hitaita ja pitkiä hyökkäyksiä, vaikkakin maalipaikat jäivät vielä odottamaan itseään. 12. minuutilla Jere Uronen löysi Teemu Pukin boksista pitkän pallonhallinnan päätteeksi. Pukki ei kuitenkaan saanut tilanteesta aikaiseksi laukausta.

Suomi puolusti hyvin ja pallon saadessaan piti sitä laadukkaasti. Belgian pääsi kuitenkin hätyyttelemään Lukas Hradeckyn vartioimaa maalia, kun Kevin De Bruyne purjehti Suomen rangaistusalueella 20 minuutin pelin jälkeen. Keskikenttäpelaaja lähetti maalille vaarallisen pallon, jonka Huuhkajat selvitti Paulus Arajuuren ja Jukka Raitalan johdolla.

Suomella oli ensimmäisellä puoliajalla useita vahvoja jaksoja. Suomalaiskannattajat antoivat Huuhkajille kiitosta, kun vasta historiansa kolmatta arvokisaottelua pelannut joukkue liikutteli palloa vakuuttavasti. Äärimmäisen laadukas Belgia oli silti jatkuvasti vaarallinen. Axel Witsel ja Jeremy Doku pääsivät yrittämään maalintekoa 30 minuutin jälkeen. Witselin laukaus suuntautui reilusti yli, kun taas Dokun laukauksen blokattiin urheasti Arajuuren toimesta.

Pelikellossa oli 37 minuuttia, kun Lukaku pääsi puskemaan läheltä. Hradecky poimi puskun varmasti syliinsä. Neljä minuuttia tästä ja Hradecky teki paraatitorjunnan Djokun laukoessa tarkasti. Paine Suomen maalilla kasvoi ensimmäisen jakson lopun lähestyessä. Paine kestettiin äänekkään suomalaisyleisön siivittämänä ja joukkueet lähtivät tauolle tilanteessa 0-0.

Suomi tuli toiselle jaksolle sähäkästi. Sekä Pukki että Joel Pohjanpalo pääsivät yrittämään laukausta Belgian boksissa. Punapaitaiset puolustajat ehtivät molempien laukausten eteen. Kellossa oli 52 minuuttia, kun Nacer Chadlin keskitys oli tavoittaa Lukakun. Jälleen kerran varmoja otteita esittänyt Jere Uronen siivosi keskityksen takatolpalta.

Belgia pääsi yrittämään Huuhkajien puolustusmuurin murtamista yhä lähempänä ja lähempänä Hradeckyn maalia. Tähtisikermän viimeistelyssä oli Suomen onneksi parantamisen varaa. De Bruynen nopea kulmapotku yllätti Huuhkajat 58 minuutin kohdalla, mutta Eden Hazardin pehmeä laukaus oli helppo torjuttava Hradeckylle.

Hetki tästä ja oli Suomen vuoro yrittää. Glen Kamara pääsi laukomaan boksin rajalta Pohjanpalon syötöstä, mutta keskikenttäpelaajan veto ei aiheuttanut ongelmia Thibaut Courtois’lle. Huuhkajat joutuivat vetäytymään yhä syvemmälle ja Hradecky piti joukkuetta hengissä. Uskomaton reaktiotorjunta pysäytti Hazardin noin tunnin kohdalla.

Belgia näytti viimeinkin murtaneen Suomen 65 minuutin kohdalla. De Bruyne vapautti Lukakun, joka viimeisteli varmasti. Päätuomari Felix Brych kertoi pitkähkön VAR-tarkistuksen jälkeen helpottavan tuomion – Lukaku oli todella niukasti paitsiossa.

Belgian paine tuotti lopulta tulosta 75. minuutin kohdalla. Thomas Vermaelen puski kulmapotkusta tolppaan, ja pallo kimposi äärimmäisen epäonnekkaasti Hradeckyn kautta maaliin.

Suomi lähti jahtaamaan tasoitusta heti takaiskumaalin jälkeen. Tämä avasi myös tilaa Belgialle, joka rankaisi armottomasti. Lukaku pääsi kääntymään Suomen boksissa ja jätti Hradeckyn aseettomaksi, kun kellossa oli 81 minuuttia.

Huuhkajat pyrki ottelun lopussa hyökkäämään aktiivisesti, mutta kivenkova Belgia tylsytti suomalaisten yritykset ja laski pelin tempoa. Huuhkajien taistelu ei lopulta riittänyt, ja ottelu päättyi Belgian 0-2-voittoon. Suomalaiskannattajat kiittivät valtavan määrän töitä tehnyttä Suomea raikuvin kannustuksin loppuvihellyksen jälkeen.

Tanska otti lopulta Venäjästä voiton lukemin 1-4. Illan tulokset tarkoittavat, että Suomi sijoittuu lohkossaan kolmanneksi. Joukkueella on vielä pienet mahdollisuudet jatkopeleihin muiden lohkojen päättyessä suotuisasti Suomen kannalta.

Suomi-Belgia 0-2 (0-0)

0-1 Lukas Hradecky  74' om
0-2 Romelu Lukaku 81'

Suomi:
1 Lukas Hradecky
2 Paulus Arajuuri
3 Daniel O'Shaughnessy
4 Joona Toivio
6 Glen Kamara
8 Robin Lod (90' Marcus Forss)
10 Teemu Pukki (90' Fredrik Jensen)
14 Tim Sparv (C) (59’ Rasmus Schüller)