Huuhkajat palasi näytöstyyliin voittokantaan Turussa

• Maajoukkueet

Suomen A-maajoukkue palasi voittojen tielle EM-karsinnoissa kaatamalla tiistai-iltana Armenian Turussa selvin lukemin 3-0.

Huuhkajat kuittasi tiistaina lauantaisen Zenicassa Bosnia-Hertsegovinaa vastaan tulleen pettymyksen tyylillä. Tiistaina Turussa pelattu ottelu ei jättänyt jossiteltavaa, kun Suomi otti vakuuttavan 3-0-voiton Armeniasta.

Ottelun avausmaali syntyi 31. minuutilla. Pallo jäi elämään kulmapotkun jälkeen vieraiden maalin edustalle, kun maalivahti Aram Hayrapetyan ei päässyt kunnolla palloon. Fredrik Jensen kiitti irtopallosta ja nosti pallon maaliin.

Armenia oli suhteellisen aseeton ensimmäisten 45 minuutin aikana, eikä Lukas Hradeckylla ollut sen suurempia ongelmia selvittää maalilleen tulleita tilanteita. Hradecky joutui venymään kerran kunnolla, mutta varsinaista hätää kotikaupungissaan pelanneella molarilla ei tilanteessa ollut.

Markku Kanerva suoritti ensimmäisen vaihdon jo 53. minuutilla. Bosniassa Suomen ainokaisen tehnyt Joel Pohjanpalo korvasi maalintekijä Jensenin hyökkäyksessä.

18 kuukauden jälkeen tositoimiin maajoukkueessa kotiyleisön edessä palannut Pohjanpalo jatkoikin lähes välittömästi hyviä otteitaan. Hän syötti tunnin kohdalla upean pystypallon Teemu Pukille, joka lisäsi Suomen johdon 2-0:aan.

Pukin illan toinen maali oli lähes identtinen ensimmäisen kanssa. Tällä kertaa kentälle vain minuuttia aiemmin Glen Kamaran tilalle tullut Rasmus Schüller tarjoili mainion syötön, eikä kotkalaiskärki erehtynyt kattauksesta vaan nosti pallon saatuaan pelivälineen ohi vastaan rynnineen Hayrapetyanin - aivan kuten 2-0-maalissakin.

Maali oli Pukille jo seitsemäs kuluvassa EM-karsinnassa.

Suomi piti Armenian aisoissa myös koko toisen 45-minuuttisen aikana ja otti lopulta selvän voiton vastustajastaan. Voitto oli hyvin tärkeä EM-unelman takia, sillä Suomi nousi voiton myötä J-lohkossa 15 pisteeseen ja pitää vahvasti hallussaan lohkon kakkossijaa.

Suomi-Armenia 3-0 (1-0)
31. Fredrik Jensen 1-0