Huuhkajat kynsi voiton Armeniasta

• Maajoukkueet

Huuhkajat otti EM-karsintojen avausvoittonsa kaatamalla Armenian maalein 2-0 (1-0) tiistai-iltana Vazgen Sargsyan Republican stadionilla.

Armenialla oli hyvä paikka mennä johtoon 13. minuutilla, mutta Lukas Hradecky torjui Armenian yrityksen. Seuraavassa hyökkäyksessä toisessa päässä kenttää Huuhkajat iski. Suomen nopeassa hyökkäyksessä Teemu Pukki jätti ensin pallon taakse kantapääkikalla Robin Lodille. Hän pelasi pallon takaisin Pukille boxiin. Pukki antoi nopeasti keskityksen takatolpalle, jossa Fredrik Jensen liukui pallon maaliin.

23. minuutilla avausosuman tarjoillut Pukki itse heilutti Armenian maaliverkkoja, mutta avustavan lippu nousi ylös paitsion merkiksi. 27. minuutilla Jensen oli tehdä toisen osumansa. Hirmuinen kuti 20 metristä, jonka vaivoin sai maalivahti torjuttua kulmaksi.

Armenia oli jatkuvasti vaarallinen vastaiskuissaan ja ne olivat nopeita. 38. minuutilla Tim Sparville sattui paha pallonmenetys ja Armenialle siunaantui vaarallinen paikka. Paulus Arajuuri liukui pallon maalin edustalta viime hetkellä selvemmille vesille.

Armenia sai toisen puoliajan alussa aikaan pienen painostusjakson, mutta Huuhkajien onneksi vedot viuhuivat ohi Suomen maalin. 56. minuutilla Suomi sai kulman, mutta Armenia vastaiskusta todella vaarallisen vastahyökkäyksen. Glen Kamara pelasti kuitenkin tilanteen ehtimällä viime hetkellä siivoamaan pelivälineen pois Suomen maalin edustalta.

Tunnin pelin jälkeen Suomi alkoi saamaan paremmin hyökkäyksiä Armenian maalille. 60. minuutilla Huuhkajat pelasi pitkän syöttökuvion, jonka päätteeksi vaihdosta peliin tullut Pyry Soiri ampui pienestä kulmasta päin Armenian maalivahtia. Minuuttia myöhemmin Pukki pääsi laukomaan. Laukaus osui puolustajan selkään. Armenian maalivahti sekoili tilanteessa ja sai vaivoin työnnettyä pallon päätyrajan yli. Sparv pääsi vapaasti puskemaan seuranneesta kulmapotkusta, mutta pusku suuntautui suoraan päin Armenian maalivahtia.

78. minuutilla Suomi sai helpottavan toisen osuman aikaan. Lod pyöritti koko Armenian alakerran kahville ja tarjoili unelmasyötön maaliviivan tuntumaan Pyry Soirille, joka tuikkasi pallon maaliin.

83. minuutilla Armenia hyökkäsi vaarallisesti, mutta Lukas Hradecky venyi upeaan tuplatorjuntaan. Ensin hän torjui painavan kohti yläkulmaa suuntautuneen laukauksen yhdellä kädellä ja heti perään paluupallosta maalintekoa yrittäneen armenialaisen laukausyrityksen.

Armenia haki lopussa vimmatusti vielä maalia, mutta Huuhkajien nolla piti.

Armenia – Suomi 0-2 (0-1)
14. Fredrik Jensen 0-1
78. Pyry Soiri 0-2