Huuhkajat kohtaa keskiviikkona Walesin – Kanerva odottaa paluuta voittokantaan

• Maajoukkueet

Suomi isännöi Olympiastadionilla Walesia keskiviikkona 1.9. kello 19.00 alkaen. Otteluun liput voi ostaa täältä. >>

Suomen miesten A-maajoukkue kokoontui viikonvaihteessa ensimmäistä kertaa kesän EM-kisojen jälkeen. Aikataulu on tiivis, sillä jo keskiviikkoiltana ohjelmassa on A-maaottelu Walesia vastaan.

– Tiedossa on todella hektinen setti, seitsemässä päivässä kolme peliä. Se on haastavaa valmistautumisen kannalta niin fyysisesti kuin taktisestikin. Moni pelaaja pelasi vielä sunnuntaina, ja maanantai oli heille palauttava päivä, päävalmentaja Markku Kanerva sanoi ottelua edeltävässä lehdistötilaisuudessa.

Keväällä alkaneet MM-karsinnat jatkuvat lauantaina, kun Kazakstan saapuu Olympiastadionille Huuhkajien vieraaksi. Tiistaina Huuhkajat pelaa puolestaan Lyonissa MM-karsintojen lohkon kärkijoukkue Ranskaa vastaan.

Kanerva myöntää, ettei tiivis aikataulu anna juurikaan aikaa pelin kehittämiselle harjoituksissa.

–  Se on tehtävä pitkälti teoriassa. Olemme antaneet pelaajille palautteen EM-kisapeleistä ja niihin valmistavista Ruotsi- ja Viro-otteluista. Sitä kautta olemme täsmentäneet peliajatusta, pelaajien roolia ja heidän suoriutumistaan. Ilman muuta toivoisi, että päiviä olisi enemmän, koska tehokkainta on käydä kentällä asioita läpi. EM-kisoissa oli luksusta, kun oli aikaa harjoitella ja luulen, että se kantaa läpi hedelmää.

laadukas joukkue vastassa

Suomen MM-karsintalohkossa on vain viisi maata, ja tv-sopimuksen mukaan joukkueet ovat sitoutuneet pelaamaan kymmenen ottelua, kuten kuuden joukkueen lohkoissa pelaavat maat. Maaliskuussa Suomi kohtasi A-maaottelussa Sveitsin.

– Ennen muinoin oli enemmän kansainvälisiä pelipäiviä ja maaotteluihin oli tietyt ikkunat, jolloin pystyi käymään neuvotteluita ja valitsemaan tarkoituksenmukaisen vastustajan. Ne ovat jääneet pois, ja tässä tapauksessa vastustajavaihtoehdot olivat aika vähissä. Saimme valita muutamasta vaihtoehdosta. Olen kuitenkin tyytyväinen, että saimme juuri Walesin vastustajaksi. Wales on kova joukkue tasollisesti ja verrattavissa EM-kisavastustajiin. Haluamme kohdata kovia maita, ja pärjätä heitä vastaan.

Wales selviytyi kesän EM-kisoissa jatkopeleihin, mutta kisat päättyivät neljännesvälieriin, kun Tanska rynni jatkoon selvin 4-0-lukemin.

Joukkueessa riittää hyökkäysvoimaa. Real Madridin Gareth Bale on saanut valmentajavaihdoksen jälkeen vastuuta myös Madridissa. Viime marraskuussa Nations Leaguessa Huuhkajia vastaan kertaalleen osunut Daniel James vaihtoi työnantajaa tiistaina, kun nopea laituri siirtyi Manchester Unitedista Leedsiin.

Joukkueiden edellinen kohtaaminen päättyi Cardiffissa Walesin 3-1-voittoon, ja loppulukemat viimeisteli järkälemäinen hyökkääjä Kieffer Moore. Moore vastasi joukkueensa ainokaisesta myös Helsingissä viime vuoden syyskuussa, kun Wales haki 1–0-voiton.

– Moore on isokokoinen, todella vahva target-pelaaja, joka on hyvä pelaamaan päällä boksissa. Siinä meidän on oltava erityisen hereillä. Laidoissa on nopeutta, ja meidän laitapuolustajamme saavat olla terävillä jaloilla, etteivät he pääse ohitse. Wales on todella hyvä myös vastahyökkäyksissä. Kaikki muistavat, että hävisimme edellisen ottelun heitä vastaan, joten haluamme tietysti voittaa, Joona Toivio sanoi.

Paluu voittokantaan?

Huuhkajat on voittanut tänä vuonna yhden kahdeksasta pelaamastaan ottelusta, kun Tanska kaatui kesäkuussa sensaatiomaisesti EM-kisojen avausottelussa Kööpenhaminassa 1–0. Molemmat kevään MM-karsintaottelut Ukrainaa ja Bosnia-Hertsegovinaa vastaan päättyivät pistejakoon.

Päävalmentaja Kanerva toivoi, että keskiviikon A-maaottelu palauttaa Suomen voittokantaan.

– Tärkeintä on saada voitto ottelusta, josta jaetaan pisteitä, mutta ilman muuta lähdemme myös Walesia voittamaan. On mielenkiintoista nähdä, millaisella kokoonpanolla Wales lähtee tähän peliin, sillä myös heillä on edessään kaksi tärkeää MM-karsintaottelua. Maaottelussa on kuusi vaihtoa sallittu, joten varmaan vaihtoja tullaan näkemään, Kanerva ennakoi.

Päävalmentaja nimesi joukkueeseen mukaan myös uusia nimiä. KuPS:n Urho Nissilä sai A-maajoukkuekutsun ensimmäistä kertaa, ja HJK:n Santeri Hostikka ei ole vielä pelannut maaotteluita miesten maajoukkueessa. Lilleströmiä edustava Kaan Kairinen on pelannut kahdessa ottelussa Qatarin otteluleirillä 2019 ja Jasin Assehnoun debytoi puolestaan Ruotsia vastaan toukokuussa.

– Meillä on uusia pelaajia mukana ja heille on tarkoitus antaa näyttöpaikkoja. Minuutteja en vielä paljasta, Kanerva veisteli.

Joukkueen terveystilannetta Kanerva kuvailee hyväksi.

– Tim Sparvilla on pieniä ongelmia, mutta uskon, että Kazakstan- ja Ranska -otteluissa hän on pelikunnossa. Muut ovat pelikunnossa.

Maalivahti Jesse Joronen on varmuudella poissa Wales-ottelusta.

Suomi-Wales 1.9. kello 19.00 Olympiastadionilla. Liput alkaen 12,50 euroa täältä >> Wales-ottelu näkyy Elisa Viihde Viaplay -suoratoistopalvelussa ja V sport jalkapallo -kanavalla.

• Huuhkajat