Huuhkajat haki valtavat pisteet Bosnia-Hertsegovinasta

• Maajoukkueet

Huuhkajat kohtasi Bosnia-Hertsegovinan lauantaina huipputärkeässä MM-karsintaottelussa Zenicassa. Molemmat joukkueet tarvitsivat ottelusta pisteitä pysyäkseen mukana taistelussa lohkon kärkisijoista.

Huuhkajat palasi ottelussa kolmen keskuspuolustajan muodostelmaan. Hyvin Kazakstania vastaan esiintyneet topparit Leo Väisänen ja Robert Ivanov saivat vierelleen Daniel O'Shaughnessyn. Marcus Forss aloitti hyökkäyksessä Teemu Pukin kärkiparina.

Jo ennakkoon oli tiedossa, että Bilino polje -stadionin hornankattila ja kotijoukkueen korkea prässi pitää kestää ottelun alussa. Kotijoukkue hallitsikin peliä vahvasti ensimmäisten minuuttien aikana. Bosnia-Hertsegovina puhkoi Suomen puolustuksen 7 minuutin kohdalla, mutta Väisänen onnistui katkaisemaan viimeisen syötön maalin edustalle. Hiljalleen Suomi pääsi etenemään paineen alta ja rakensi ensimmäisen hyökkäyksensä Glen Kamaran johdolla. Jukka Raitala oli lähellä päästä puskemaan Kamaran vahvan nousun jälkeen. Hetki tästä ja Miralem Pjanic laukoi toisessa päässä reilusti yli.

Pukki oli lähellä riistää pallon maalivahti Ibrahim Šehićiltä vartin kohdalla. Kotijoukkueen veräjänvartija selvitti tilanteen juuri ja juuri. Suomen pallollinen peli alkoi kulkemaan yhä paremmin jakson edetessä. Kamara kokeili kaukaa kovalla laukauksella, mutta keskikenttäpelaajan veto blokattiin. Kellossa oli 20 minuuttia, kun Nicholas Hämäläisen keskitys tavoitti Forssin rangaistusalueella. Brentford-hyökkääjän puskusta jäi uupumaan voimaa ja Šehić torjui varmasti.

Pukin kova prässi tuotti tulosta tämän jälkeen, kun hyökkääjä riisti pallon Siniša Saničaninilta ja karkasi läpiajoon. Saničanin ehti kuitenkin vielä väliin, kun Pukki lähti kiertämään maalivahtia. Vain hetki tästä Suomi sai kokeilla maalintekoa pilkulta. Raitalan veto pysähtyi Pjanicin käteen ja erotuomari Michael Oliver vei pallon yhteentoista metriin. Pukki asettui pallon taakse, mutta Šehić torjui vedon oikeasta alakulmasta.

Suomen maalia ei tarvinnut kuitenkaan odottaa pitkään. Kamara ja Pukki pelasivat rangaistusalueen rajalla yhteen ja Norwich-hyökkääjä syötti Forssille maalin eteen. Forss ei erehtynyt paikastaan ja vei Suomen ansaittuun johtoon, kun kellossa oli 29 minuuttia.

Suomen iltapäiväpuhde vaikeutui huomattavasti, kun Raitala yritti pysäyttää vasemmalla laidalla Sead Kolašinacin liukutaklauksella. Raitala taklaus ei osunut palloon, ja Oliver näki rikkeen punaisen kortin arvoiseksi. Suomi joutui puolustamaan johtoasemaansa alivoimaisena. Kotijoukkue pääsi luomaan painetta ensimmäisen jakson lopussa, mutta Suomi kesti taukovihellykseen saakka O'Shaughnessyn blokkien ja purkujen johdolla.

Päävalmentaja Markku Kanerva teki tauolla yhden puolustavan vaihdon, kun Urho Nissilä korvasi Forssin. Nissilä oli heti toisen jakson luomassa paikkaa Pukille. Miesten maajoukkueen kaikkien aikojen maalintekijän laukaus meni Suomen harmiksi niukasti takakulman ohi. Kotijoukkueen jakson ensimmäinen paikka tuli Rade Krunićille, jonka laukauksen Lukas Hradecky torjui varmasti.

Kellossa oli 51 minuuttia, kun Suomi pääsi tuulettamaan toistamiseen. Pukki ei luovuttanut keskityspallon suhteen, vaan piti pelivälineen vielä kentällä kotijoukkueen puolustuksen yllätykseksi. Erikoistilanteen jäljiltä ylös jäänyt Väisänen vippasi pallon takaviistoon Robin Lodille, joka tulitti pallon voimalla etukulmasta sisään.

Suomi pelasi upeasti myös alivoimaisena. Puolustus pysyi tiiviinä Bosnia-Hertsegovinan painostuksen edessä, ja pallon saadessaan Suomi piti sitä rauhallisesti. Bilino polje -stadionin yleisö alkoi turhautumaan kotijoukkueen suorituksiin, kun vierasjoukkue ei päästänyt sinipaitoja huippupaikoille.

Bosnia-Hertsegovina sai vapaapotkun rangaistusalueen kulmalta 69 minuutin kohdalla. Kova keskitys tavoitti  Luka Menalon etutolpalta ja Menalon ohjaus painui vastustamattomasti Suomen verkkoon.

Kotiyleisö sai juhlia vain hetken. Lod lähetti vapaapotkun kaukaa maalille ja hienoa peliä pelannut O'Shaughnessy siirsi pallon verkkoon tyylillä. Maalia kelailtiin pitkään VAR-tuomareiden toimesta, mutta lopulta Oliver antoi helpottavan tiedon ja maali hyväksyttiin.

Bosnia-Hertsegovinan kovin hurmos loppui Suomen kolmanteen maaliin, ja ottelun tempo rauhoittui. Kotijoukkue piti yhä enemmän palloa, mutta ei pystynyt aiheuttamaan Hradeckylle sen suurempia ongelmia. Vasta ottelun viimeisillä sinipaidat pääsivät lähelle Suomen maalia. Väisäsen viime hetken venytys pysäytti varmalta näyttäneen kavennusmaalin hieman ennen täyttä aikaa.

Hradecky torjui vastustajan viimeiset yritykset ja Huuhkajat pääsi tuulettamaan äärimmäisen arvokasta voittoa uskomattoman hienon esityksen jälkeen.

Suomi taistelee ensi tiistaina paikasta MM-lopputurnaukseen täydellä Olympiastadionilla Ranskaa vastaan klo 21:45 alkaen.

Bosnia-Hertsegovina - Suomi 1-3 (0-1)
29' Marcus Forss 0-1
61' Robin Lod 0-2
69' Luka Menalo 1-2