Huuhkajat hakee voittoa Irlannista – ”Olemme edelleen todella nälkäisiä”

• Maajoukkueet

Juuri Kreikan pääsarjaan siirtynyt kapteeni Tim Sparv uskoo Huuhkajien vahvaan esitykseen sunnuntaina Dublinissa, kun vastaan asettuu Irlanti.

Huuhkajat kärsi torstai-iltana kirvelevän 0-1-tappion Walesille Nations Leaguen avausottelussa. Joukkue pyrki käsittelemään tappion nopeasti ja siirtämään katseensa sunnuntaina odottavaan Irlanti-vierasotteluun. Torstain ottelusta otetaan mukaan positiiviset asiat.

- Fiilikset ovat ehkä vähän paremmat tänään kuin eilen heti ottelun jälkeen. Koko joukkue oli pettynyt meidän suoritukseen ja tietysti tulokseen. Tänään ollaan analysoitu meidän peliä, siinä oli hyviä juttuja etenkin puolustuspelissä. Puolustusmuoto oli hyvä. Walesilla ei ollut monia hyviä maalintekopaikkoja, onnistuimme siinä aika hyvin, kapteeni Tim Sparv kertoi perjantaina ennen joukkueen lähtöä Irlantiin.

Isoimmat kehityskohteet löytyvät Sparvin mukaan hyökkäyspäästä. Huuhkajat onnistui luomaan vain yhden todella vaarallisen tilanteen Walesia vastaan. Tolppa pysäytti onnistuneen kulmakuvion.

- Hyökkäyspeliin jäi parannettavaa. Emme luoneet tarpeeksi hyviä maalintekopaikkoja, siinä on kyllä paljon kehitettävää.

Walesia torstaina kipparoinut Gareth Bale on tuttu Sparville aina Southampton FC:n akatemia-ajoista lähtien. Kapteenit ehtivät vaihtamaan kuulumisia matsin jälkeen.

- Pelin jälkeen keskusteltiin vähän menneisyydestä ja Southamptonin ajoista. Se on aina kivaa tavata entisiä joukkuekavereita. Gareth on tietysti luonut aikamoisen uran itselleen. Hän on voittanut Mestarien Liigan muutamaan kertaan ja pelaa loistavaa futista. Hän on vieläkin tosi nöyrä ja ystävällinen ihminen, sitä puolta arvostan hänessä eniten, Sparv sanoo vanhasta joukkuekaveristaan.

”Me tiedämme, että voimme pelata parempaa jalkapalloa”

Huuhkaja-kapteeni edusti tanskalaista FC Midtjyllandia kuuden vuoden ajan. Kolmen Tanskan mestaruuden jälkeen oli aika vaihtaa maisemaa. Sparv siirtyi elokuun lopussa Kreikan pääsarjassa pelaavan AEL Larissan riveihin. Kreikka tulee olemaan uusi kokemus aiemmin Suomessa, Englannissa, Ruotsissa, Hollannissa, Saksassa ja Tanskassa pelanneelle kokeneelle keskikenttämiehelle.

- Siinä olisi ollut ehkä turvallisempia vaihtoehtoja Skandinaviassa. Tässä vaiheessa uraa tämä sopii minulle. Uusi kokemus ja uusi toimintakulttuuri. Jos ajattelen vähän tulevaisuutta, niin haluan valmentaa nuoria pelaajia. Luulen, että tämä kokemus auttaa minua siinä. Olen ollut siellä viikon verran, harjoitellut sekä tavannut joukkuekaverini ja valmennusjohdon. Ensivaikutelma on aika positiivinen. Luulen, että saan juuri sellaisen kokemuksen, jonka haluan.

Wales-ottelu oli Sparville paluu tosipeleihin ja isoille minuuteille pitkähkön tauon jälkeen. Täyteen pelikuntoon palaaminen vie aikaa, mutta Oravaisilta kotoisin oleva pelimies kertoo olevansa fyysisesti hyvässä iskussa.

- Kropan kunto on aika hyvä. Totta kai tämä on haastavaa aikaa monelle, kausi on vasta alkamassa. Itse olen harjoitellut seitsemän kertaa ja Wales-ottelu oli ensimmäinen kunnon peli. Aika hyvin jaksoin, mutta totta kai oma suoritukseni tulee olemaan parempi, kun saan enemmän treenejä ja pelejä alle.

Sunnuntaina vastaan asettuva Irlanti aloitti Nations League pelinsä 1–1-tasapelillä Bulgarian vieraana. Sparv uskoo Huuhkajien parantavan otteitaan Dublinissa.

- Irlanti on täynnä hyviä pelaajia. Tiedän vielä aika vähän Irlannin joukkueesta, mutta totta kai siinä on muutamia pelaajia, jotka tunnen aika hyvin. Me lähdemme tietysti hakemaan parempaa tulosta ja parempaa esitystä. Me tiedämme, että voimme pelata parempaa jalkapalloa kuin mitä näytimme eilen. Nyt vaan katseet kohti Irlantia ja unohdetaan tämä Wales-peli niin nopeasti kuin mahdollista.

Huuhkajien menestys viime Nations Leaguessa ja EM-karsinnoissa on luonut joukkueeseen vahvan voittamisen kulttuurin. Kapteeni lupaa katsojien näkevän sunnuntaina voitonnälkäisen Huuhkaja-joukkueen.

- Lupaan meidän olevan sunnuntaina joukkue, joka taistelee, juoksee ja tekee kaikkensa Suomi-paidan eteen. Me olemme kaikki todella ylpeitä, että olemme tässä mukana. Viime vuosi oli aivan loistavaa aikaa, pääsimme ensimmäistä kertaa EM-kisoihin. Olemme edelleen todella nälkäisiä. Haluamme enemmän ja haluamme voittaa. Se voittamisen kulttuuri, mikä meillä on jengissä, on yksi iso syy, jonka takia pelit ovat menneet hyvin, Sparv päättää.

Huuhkajien ja Irlannin välinen ottelu käynnistyy sunnuntaina klo 19.00. UEFA Nations League -ottelut ovat katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelussa sekä V sport jalkapallo -kanavalla. Huuhkajien ottelut näet lisäksi ilmaiseksi Viafree-palvelussa kaikilla yleisimmillä selaimilla osoitteessa viafree.fi tai lataamalla Viafree-sovelluksen Play Storesta tai App Storesta. Viafree sovellus löytyy myös Samsungin Smart TV:stä.

Katso video artikkelikuvaa klikkaamalla.
Lataa ottelun digikäsiohjelma täältä >>