Huuhkaja-Helmariliigassa jokaisella pelaajalla on mahdollisuus kilpailla, kehittyä ja menestyä

• Maajoukkueet
  • Jalkapallosarjat
  • Seuratoiminta

Palloliiton ja Eerikkilä Sport & Outdoor Resort’n yhteistyössä järjestämän Huuhkaja- ja Helmaripolun 12-14-vuotiaille suunnattu kilpailujärjestelmä Huuhkaja-Helmariliiga tarjoaa laadukkaita pelejä pelaajille ja valmentajille.

Huuhkaja-Helmariliiga muodostaa Huuhkaja- ja Helmaripolun toiminnallisen ytimen, jossa pelit ovat tapahtumien keskiössä. Jokaisella pelaajalla ja joukkueella mahdollisuus kilpailla, menestyksen mukaan, parhaita vastustajia vastaan vuosittain. Vuonna 2022 Huuhkaja-Helmariliiga on suunnattu 2010–2008 syntyneille pelaajille.

Huuhkaja-Helmariliiga pyrkii osaltaan edistämään Huuhkaja- ja Helmaripolun tiedolla johtamisen kokonaisuuden pelikeskeisyyttä. Poikien kilpailujärjestelmä on Huuhkajaliiga ja tyttöjen Helmariliiga. Kokonaisuudesta puhutaan Huuhkaja-Helmariliigana.

Huuhkaja-Helmariliigan karsintojen kierrokset 1 ja 2 pelataan alueellisesti 6–8 joukkueen tapahtumina (Etelä, Länsi, Itä ja Pohjoinen). Ensimmäisen kierroksen lohkovoittajat etenevät toiselle kierrokselle. Pudonneiden joukkueiden pelaajista muodostetaan yhteisjoukkueita seuraaville kierroksille. Tällä varmistetaan yksittäisten pelaajien eteneminen Huuhkaja- ja Helmaripolulla. Karsinnat ovat Huuhkaja- ja Helmaripolun tasojen 1-3 seuroille. Myös seurojen joukkueet ja pelaajat, jotka eivät osallistu millekään tasolle (1-5) voivat osallistua Huuhkaja-Helmariliigaan.

Toisen kierroksen parhaat joukkueet etenevät valtakunnalliselle kolmannelle karsintakierrokselle. Kesällä pelattavan kolmannen kierroksen kolme parasta etenevät syksyllä pelattaviin ylä- ja alaloppusarjoihin. Voittaja saa paikan yläloppusarjassa ja sijat 2-3 jatkavat alaloppusarjassa.

Huuhkaja- ja Helmaripolun tasojen 4-5 seurat pelaavat keväällä keskitetysti Eerikkilässä alkusarjan, jossa karsitaan syksyllä pelattaviin ylä- ja alaloppusarjoihin.

Huuhkaja-Helmariliigan huipentaa kansainvälinen turnaus, jossa syksyn ylä- ja alaloppusarjan parhaiten menestyneet joukkueet pääsevät haastamaan kansainvälisiä huippuja.

Tapahtumien ympärille on suunniteltu valmentajapolun koulutusprosessi. Koulutus koostuu ennen tapahtumaa toimitettavasta ennakkomateriaalista, jonka sisältöjä ovat nuorten maajoukkuevalmentajien painopisteet, valmennuslinja ja valmentajakoulutusten sisällöt.

Tutustu Huuhkaja-Helmariliigan tapahtumarakenteeseen >>

Osallistumiskriteerit ja ilmoittautuminen

Huuhkaja-Helmariliigan voivat osallistua joukkueet, jotka pelaavat vähintään ikäluokkansa Ykkösessä. Seurojen valmennuspäälliköt (tai vastaavassa roolissa toimivat) ovat vastuussa joukkueiden ja pelaajien tasoarvioinnista ennen ilmoittautumispäätöstä.

Ensimmäiselle kierrokselle ilmoittaudutaan joukkueina TASO-kilpailuhallintajärjestelmässä. Joukkueet voivat olla seurojen joukkueita tai usean seuran pelaajista muodostettuja yhteisjoukkueita.

Yhteisjoukkueiden muodostamiseksi Palloliitto järjestää alueelliset Teams-verkostoitumistapaamiset valmennuspäälliköille 7.-19.12.2021. Valmennuspäälliköt voivat ilmoittautua kyseisiin tapahtumiin joulukuussa julkaistavalla ilmoittautumislomakkeella.

Osallistumishinta yksittäiseen kierroksien 1-3 Huuhkaja-Helmaritapahtumaan on 480€/8v8 -joukkue ja 540€/11v11 -joukkue, sisältäen pelit ja koulutukset.

Joukkueilmoittautumiset ensimmäiselle kierrokselle 1.-23.12.2021

• Ensimmäinen kierros 18.1.-13.3.2022