Huippuvalmentajat huolissaan väliinputoajista: "Lasten ja nuorten hyvinvoinnin täytyy olla etusijalla"

Helmareiden ja Huuhkajien päävalmentajat Anna Signeul ja Markku Kanerva ilmaisevat huolensa lasten ja nuorten väliinputoamisesta palloilulajien päävalmentajien yhteisessä kannanotossa.

Suomen suurimpien palloilulajien maajoukkueiden päävalmentajat Henrik Dettmann, Jukka Jalonen, Markku Kanerva, Petteri Nykky ja Anna Signeul ilmaisevat yhteisen huolensa suomalaisten lasten ja nuorten asemasta koronarajoituksia purettaessa. Päävalmentajat peräänkuuluttavat hallituksen exit-strategiaan oikeudenmukaisuutta, logiikkaa ja nopeaa paluuta harjoituksiin ja kilpailuihin lasten ja nuorten urheilutoiminnan osalta.

Naisten jalkapallomaajoukkueen päävalmentaja Anna Signeul korostaa, kuinka tärkeää lapsille ja nuorille on päästä liikkumaan ja pelaamaan parhaiden kavereiden kanssa.

– Peli ja pelikaverit on se, mikä kiinnittää lapset ja nuoret harrastuksiin. Suhtaudumme koronaan vakavasti, mutta meillä on näyttöä siitä, että urheilussa osataan toimia turvallisesti, eivätkä tartunnat ole lähteneet hallitsemattomasti liikkeelle siitä, että lapset pelaavat keskenään.

Miesten jalkapallomaajoukkueen päävalmentaja Markku Kanerva tukee Signeulin näkemyksiä.

– Lapsille ja nuorille on pystyttävä antamaan lupaus siitä, että he pääsevät kohtuuajassa pelaamaan. Myös kilpailutoiminta on avattava, sillä se voidaan tehdä turvallisesti. Urheiluseurat ovat oppineet vuoden aikana paljon, ja kaikilla on halu onnistua turvallisessa paluussa treenien ja pelien pariin, Huuhkajien luotsi muistuttaa.

Miesten koripallomaajoukkueen päävalmentaja Henrik Detmann muistuttaa, että yksikin urheilutoiminnasta pois jäänyt lapsi tai nuori on liikaa.

– Yli miljoona suomalaista on mukana urheiluseuratoiminnassa, ja heistä suurin osa on joukkuepeleissä olevia lapsia ja nuoria, joista korona-aikana on pudonnut pois yli 20 000 harrastajaa. Yksikin tällainen menetetty lapsia tai nuori on liikaa, Dettmann sanoo.

– Menestyvät esikuvat ovat meille elintärkeitä, mutta yhtä oleellista on ylläpitää Suomen merkittävintä kansanliikettä. Kaikkein tärkeintä on suojella lapsia ja nuoria, jotka ilman organisoitua harrastustoimintaa jäävät väliinputoajiksi. Lasten ja nuorten harrastamisen kieltäminen tässä vaiheessa edellyttää, että on vahvaa näyttöä toiminnan haitallisuudesta, Dettmann lisää.

Urheiluharrastuksia tulisi avata ensimmäisenä

Päävalmentajat peräänkuuluttavat erityisesti logiikka toimintojen avaamisessa eri yhteiskunnan osa-alueilla.

– Ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin ratkaisevasti vaikuttavat urheiluharrastukset tulisi olla ensimmäisten asioiden joukossa, jotka mahdollistetaan, kun rajoitusten purkaminen aloitetaan, miesten salibandymaajoukkueen päävalmentaja Petteri Nykky sanoo.

– Jos ravintolat ovat auki ja joukkuepelaajat voivat mennä porukalla syömään, täytyy heidän päästä myös porukalla treenaamaan ja pelaamaan. Jos lapset ja nuoret voivat olla ryhmissä kaupungilla ja kauppakeskuksissa, on seurojen harjoitukset myös mahdollistettava, Nykky pohtii.

Myös miesten jääkiekkomaajoukkueen päävalmentaja Jukka Jalonen ilmaisee huolensa tilanteesta:

– Harrastajien lisäksi nuoret kilpaurheilijat ovat kärsineet tilanteesta valtavasti. On paljon lahjakkaita nuoria, joiden ainutkertaisella uralla on menossa ratkaisevat vuodet. Monelta yläkoulu- ja lukioikäiseltä nuorelta on mennyt kohta vuosi hukkaan sellaista optimaalista kehitysaikaa, jonka turvin heidän pitäisi lähivuosina kyetä nousemaan aikuisten kansalliselle tai kansainväliselle tasolle. Monelta nuorelta on kadonnut näköala ammattilaisurasta, ja oikealle kehityspolulle on päästävä takaisin mahdollisimman nopeasti, Leijonien luotsi linjaa.

Suomen Olympiakomitea ja sen 119 jäsenjärjestöä julkaisivat 14.4. näkemyksensä exit-strategian linjauksista. >>

Päävalmentajat odottavat, että hallitus ottaa urheiluväen linjaukset vakavasti.

– Harrastus- ja kilpailutoiminnan vapauttamisen tulee tapahtua rajoitusten purkamisen ensimmäisessä aallossa. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin täytyy olla etusijalla, eikä negatiivisten vaikutusten kuormaa voi enää kasvattaa, päävalmentajat summaavat.

Päävalmentajien kannanotto Olympiakomitean sivuilla. >>