Huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen - "Teemme asioita yhdessä seurojen kanssa"

• Maajoukkueet

Tyttö- ja naisjalkapallon pelaajakoulutuslinjaus ja pelitavan päivitys on saatu valmiiksi puolentoista vuoden prosessin jälkeen. Resurssien kasvun ja rakennemuutosten lisäksi lopputulos on osoitus yhteistyön voimasta.

Uudistusten ja tulevien tavoitteiden saavuttamisen tueksi on tehty myös rakenteellisia muutoksia ja muun muasssa maajoukkuevalmennukseen tulee lisää resursseja. Haku U18-tyttöjen päävalmentajan tehtäviin aukesi 19. joulukuuta.

Tavoite on, että Marianne Miettinen toimii maajoukkueessa päävalmentajana vielä noin puolitoista vuotta, syksyn uusissa U19-karsinnoissa yhdessä valitun henkilön kanssa, ja siirtyy sen jälkeen hoitamaan puhtaasti huippujalkapallopäällikön toimea. Huippujalkapallopäällikön tehtävässä jo pitkään maajoukkuevalmentajana ja tyttöpuolen teknisenä johtajana toiminut Miettinen aloitti marraskuun alussa.

Tyttö- ja naisjalkapallon pelaajakoulutuslinjan ja pelitavan päivitys saatiin valmiiksi alkutalvesta. Sen vuoksi on erityisen tärkeää, että Miettinen voi käyttää mahdollisimman paljon aikaansa sen jalkauttamisen parissa.

- Pääsen tekemään kunnolla yhteistyötä huippuseurojen ja akatemioiden kanssa ja mukaan kaikkiin maajoukkuetapahtumiin nuorista A-maajoukkueeseen asti. En aio todellakaan hautautua työpöydän taakse, vaan tulen olemaan paljon mukana kentillä osana valmennustiimejä, Miettinen toteaa.

- Haluan olla valmentajien ja pelaajien tuki ja sparraaja. Huippujalkapallopäällikön tehtävä on erityisen tärkeä uuden pelitavan ja pelaajien kehittämisen näkökulmasta.

Marko Saloranta jatkaa U16- ja U17-tyttöjen päävalmentajana ja U15-tytöt siirtyvät Helsinki Footboll Academyn (HFA) luotsi Pekko Söderströmille.

- Uudelle henkilölle tulee U18-maajoukkueen lisäksi nuorten akatemiatoiminta, johon on kerätty Suomen lupaavimmat pelaajat. Näillä lisäresursseilla valmennukseen on iso merkitys moneen asiaan, Miettinen kiittelee.

Isoja harppauksia seitsemässä vuodessa

Naisten A-maajoukkueen edellinen päävalmentaja Andrée Jeglertz palkattiin vuonna 2010 ja hän oli Palloliiton ainut päätoiminen valmentaja tyttö- ja naisjalkapallon puolella. Tuolloin U19-tyttöjä valmentanut Jarmo Matikainen oli myös tyttö- ja poikapuolen yhteinen huippujalkapallopäällikkö.

Miettinen ja Saloranta palkattiin päätoimisiksi valmentajiksi vuoden 2011 alusta. Kehitys resursseissa on ollut merkittävää seuranneiden seitsemän vuoden aikana.

Naisten nykyisen A-maajoukkueen kakkosvalmentajan Maiju Ruotsalaisen sopimus on 60-prosenttinen ja fyysisen valmentajan Anne Mäkisen 60-prosenttinen. Rosa Lappi-Seppälä on ollut U23-maajoukkueen päävalmentaja oto-sopimuksella. Tommy Nordenswan on olympiakomitean tuella palkattu nuorten maajoukkueiden maalivahtivastaava ja HFA:n maalivahtivalmentaja. Nuorten olympiavalmentaja Pekko Söderström on HFA- ja maajoukkuevalmentaja.

Seuroissa on viisi päätoimista talenttivalmentajaa, joiden työnkuvaan kuuluu myös aluevalmennus. Lisäksi Turun seudun urheiluakatemiassa on talenttivalmentaja 50-prosenttisella sopimuksella. Maajoukkuevalmentajat Miettinen ja Saloranta ovat päätoimisia.

- Lähdimme kolmikosta Andrée, Marko ja minä ja olemme päässet tähän saakka. Seuraavaksi valittava uusi henkilö toimii aluksi U18-tyttöjen päävalmentajana ja U19-tyttöjen apuvalmentajana ja myöhemmin päävalmentajana molemmissa joukkueessa. On aivan mahtava asia, kuinka paljon ryhmämme koko on kasvanut, ”Marke” kehuu.

Uusi pelitapa

Uusi pelitapa on siis nyt julkaistu ja sen on tehnyt työryhmä, johon kuuluivat Anna Signeul, Maiju Ruotsalainen, Tommi Laitila, Rosa Lappi-Seppälä, Marianne Miettinen, Marko Saloranta, Pekko Söderström, Tommy Nordenswan, Markus Paananen ja Joonas Rantanen. Asiantuntijoina on kuultu myös muun muassa Jarmo Matikaista, Henri Lehtoa ja Jari Väisästä.

- Pelitapaa on käytetty erilaisissa tilaisuuksissa seura-, piiri- ja aluetasoilla. On olennaista, että teemme asioita yhdessä seurojen kanssa, olemme osallistuttaneet paljon ihmisiä. Merkittävä muutos aiempaan on, että meillä on käytössä paljon enemmän dataa tutkimus- ja pelianalyysiasiantuntija Henri Lehdon myötä. Sen myötä kyse ei ole enää meidän kokemuksista vaan tiedosta. Taustalla on paljon analyysiä, Miettinen toteaa.

Miettisen mukaan pelitavan konkreettisimmat muutokset ovat lähestymistavassa.

- Aiemmin puhuttiin pelipaikkakohtaisesta osaamisesta. Nyt olemme jakaneet kentän poikittaissuunnassa neljään osaan, jonka lisäksi on pitkittäissuuntaiset välikaistat. Tällöin peliä käsitellään alueellisten vaatimusten ja osaamistavoitteiden näkökulmasta, hän kertoo.

- Taktinen joustavuus niin pelirooleissa kuin joukkueen pelaamisessa on tämän päivän jalkapallossa olennainen asia. Haluamme kouluttaa pelaajia tulevaisuudessa kansainvälisille kentille, ei vain johonkin pelijärjestelmään. Uskomme, että se tuo myös maajoukkueelle mahdollisuuden menestyä.

Uutta löytyy myös laitapelaajien ja maalivahtien rooleista.

- He ketkä seurasivat U17-tyttöjen MM-kisoja, näkivät selvästi, että oikealla pelannut Katarina Kosola pelasi aivan erilailla leveydessä kuin vasemmalla sisällä pelannut laituri Oona Siren. Tällä haemme sitä, että pyrimme kouluttamaan A-maajoukkuetta varten erityylisiä pelaajia. Anna Signeul on painottanut laitapelaamisen merkitystä ja että pelaajat sinne ovat erityylisiä. Pelaajakoulutusvalinnoilla pyrimme vaikuttamaan muun muassa tähän.

- Tommi Laitilan neljä vuotta sitten perustama työryhmä, jossa maalivahtivalmentaja Eemeli Reposella oli iso rooli, muutti maalivahdin roolia pelinavaamisessa. Se on myös yksi merkittävä uudistus. Sen tavoite on tuoda keski- ja hyökkäysalueelle lisää pelaajia ja luoda sitä kautta numeraalisia ja laadullisia ylivoimia.

Marianne Miettisen ja Hannu Tihisen esitelmän aiheesta voit katsoa kokonaisuudessaan Huu-tv:stä artikkelikuvan kautta.

Marianne Miettisen ja Marko Salorannan esitys TU15-TU19 pelaajakoulutuslinjauksesta ja pelitavasta Suomalaisen Jalkapallon Kehityspäivillä Eerikkilästä joulukuussa 2018 >>

• Helmarit