Hradecky: "Yksi kovimmista suorituksista tältä joukkueelta – ja se on paljon sanottu"

• Maajoukkueet

Lukas Hradecky kommentoi upeaa Bosnia-Hertsegovina-voittoa ja tulevaa Ranska-peliä sunnuntaina Kalastajatorpalla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.

Huuhkajat lensi Suomeen heti eilisen ottelun jälkeen. Sunnuntaita ja isänpäivää on vietetty rauhallisissa merkeissä.

- Meillä oli mahdollisuus tavata perhettä ulkotiloissa. Muuten aika lepopohjalta. Illalla varmaan otetaan isänpäivän sauna vielä joukkueen kesken, Suomea Zenicassa kipparoinut Lukas Hradecky kertoi.

Huuhkajat venyi eilen huikeaan suoritukseen kovassa paikassa. Kolme maalia, joista kaksi miehen vajaalla, laatuvastustajaa vastaan vaikealla vieraskentällä. Puolustus toimi Hradeckyn mukaan koko ottelun ajan suunnitelman mukaan.

- Ei Bosnia-Hertsegovinalla ollut mitään tuhannen taalan paikkoja. Pahat paikat pystyimme blokkaamaan, ja muuten he laittoivat vaan keskityksiä. Minulla oli koko matsin ajan tosi rauhallinen ja hyvä fiilis. Toki ne tehdyt maalit auttoivat - ne tulivat juuri oikeissa kohdissa. Uskomatonta moraalia joukkueelta, että teimme kaksi maalia vajaalla. Yksi kovimmista suorituksista tältä joukkueelta – ja se on paljon sanottu. Ylpeänä sai olla kapteeni eilen.

Jukka Raitalan ulosajo antoi joukkueelle puoliajalla vielä lisää motivaatiota. Ottelun jälkeiset koppijuhlat kuuluivat kauas.

- Puoliajalla päätettiin joukkueen kesken, että jos tämä tilanne ei motivoi, olemme ihan väärässä paikassa. 1-0-johto, koko stadion meitä vastassa ja sauma tehdä historiaa ja pelata playoff-paikka omiin käsiin. Pelin jälkeen kiitettiin faneja ja kopissa laitettiin suomi-iskelmä laulamaan.

Matkalla Suomeen Huuhkajat seurasi tarkasti Ranskan ja Kazakstanin välistä ottelua. Hallitseva maailmanmestari varmisti lopulta lohkovoiton ja paikan MM-kisoissa komealla 8-0-voitolla.

- Ranska hoiti oman tehtävänsä ja meidän pitää nyt tiistaina hoitaa omamme. Kyllä me tiesimme, että aikamoinen apu olisi saanut tulla Kazakstanilta, jotta tiistaille olisi tullut se suurin mahdollinen finaali. Nyt pitää vaan hoitaa se oma ruutu, Hradecky summasi.

Huuhkajilla riittää itseluottamusta eilisen jälkeen. Sitä tarvitaan tiistaina, jotta Ranska pystytään haastamaan myös pallollisena. Joukkueiden aiempi kohtaaminen näissä karsinnoissa päättyi Ranskan voittoon Lyonissa lukemin 2-0.

- En muista Riven aikana tai ennenkään, että olisimme hävinneet, jos teemme ensimmäisen maalin. On päivänselvää, että emme lähde vain puolustamaan. Se ei toiminut Lyonissa eikä toimi varmasti Helsingissäkään.

Lohkon kakkossija ja paikka jatkokarsinnoissa on Huuhkajien omissa kynsissä.

- Kaikki olisi varmasti ottaneet tämän lähtökohdan ennen karsintoja, että olemme tässä tilanteessa ennen viimeistä peliä.

Huuhkajien luottotopparit Joona Toivio ja Paulus Arajuuri ovat aloittaneet kaksi viimeistä karsintaottelua vaihdosta. Hradeckyn yhteispeli viime aikoina paljon vastuuta saaneiden Robert Ivanovin, Leo Väisäsen ja Daniel O'Shaughnessyn kanssa on toiminut.

- Äänetön kommunikaatio on kasvanut aika isoksi vuosien mittaan Joonan ja Paukun kanssa, mutta tosi vähän se yhteistyö muuttui. Pakko nostaa hattua kaikille, jotka pelasivat eilen puolustuslinjassa. Ei ole ollut mitään vaikeuksia. Kiva, että nuoret tulee kovaa sisään joukkueeseen ja osoittaa heti oman laatunsa ja tasonsa. Kyllä se homma toimii, maalivahti sanoi.

Ranskalla ei ole tiistaina kilpailullista panosta ja Didier Deschampsin miehistössä nähdään todennäköisesti kierrätystä. Hradeckyn mukaan Ranskalla on kentällä varmasti nälkäisiä pelaajia, mutta tilanne voi kääntyä Suomen eduksi.

- Paineettomana on joskus helpompaakin pelata. Mutta jos 50-50 -tilanteissa meidän jätkät menee vähän kovempaa, niin siinä se saattaa kääntyä meille enemmän. Jossain tilanteessa joku saattaa vetää jalan pois, koska ei halua loukkaantua panoksettomassa pelissä. Tällaisia ajatuksia voi futareiden päässä pyöriä.

• Huuhkajat