Hongalla ratkaiseva Mestarien liigan ottelu maanantaina

• Jalkapallosarjat

Naisten Mestareiden liigan karsinnat ratkeavat maanantaina. Lohkossa 9 kaikki on vielä kolmen parhaan osalta auki.

Kärkisijaa pitää emäntäjoukkue Gintra neljällä pisteellä. Honka on toisena tasapistein, mutta kaksi maalia heikomman maalieron turvin. Hongan perjantaina kaatama bulgarialainen FC NSA on kolmantena pisteen kärkikaksikon perässä. Lohkon viimeistä sijaa pitää Hongan maanantainen vastustaja EBS/Skála, joka on vielä ilman pisteitä.

Färsaarelainen EB Streymur Skála tulee pienestä Eidin kaupungista ja voitti ensimmäisen mestaruutensa viime kaudella. Samalla joukkue katkaisi Färsaarten pääsarjaa hallinneen Kl Klaksvikin 17 vuoden voittoputken.

Ensimmäisen mestaruutensa myötä EBS/Skála osallistuu UWCL-karsintoihin myös ensimmäistä kertaa. Karsintataival on toistaiseksi ollut kivinen, sillä joukkue kärsi avauskierroksella 3-0 tappion FC NSA Sofialle, ja perjantaina Gintra murskasi färsaarelaiset lukemin 7-0.

Hongan tehtävä on selvä. Lohkovoitto edellyttää mitä todennäköisimmin maanantain ottelulta voittoa ja vielä niin, että maaliero kasvaisi Gintraa paremmaksi. Tarvittavaa maalimäärää ja mahdollisia parhaita lohkokakkosia on tässä vaiheessa vielä turha lähteä miettimään, ensin pitää hoitaa voitto färsaarelaisista. Viimeiset karsintaottelut pelataan samaan aikaan ja espoolaiset kohtaavat EBS/Skála:n Marijampolessa. Joukkue kävi tutustumassa uuteen kenttään sunnuntaina, ja on muutenkin käyttänyt viikonlopun huolellisesti otteluun valmistautuen.

Täydet minuutit kahdessa ensimmäisessä UWCL-ottelussa Hongan puolustuksessa pelannut Anna Vlasoff uskoo uuden kentän sopivan espoolaisille.

- Pelaamme nyt Marijampolessa, eli eri paikassa kuin aiemmat ottelut. Kävimme katsomassa kentän ja nurmi näytti hyväkuntoiselta, minkä näen etuna meille. Lähdemme tietysti voittamaan ja hakemaan lohkovoittoa. Kaikki asiat on tehty nyt parhaalla mahdollisella tavalla ja olemme valmiita otteluun, Vlasoff toteaa Hongan sivuilla.

Perjantaina joukkueensa avausosuman viimeistellyt Marianna Tolvanen kertoo joukkueen valmistuneen otteluun kuin kahteen aikaisempaankin.

- Tähän otteluun lähdetään vain ja ainoastaan voitto mielessä. Haluamme ehdottomasti voittaa tämän lohkon, joten teemme kaikkemme sen eteen. Vaikka vastustaja on ennakkoon se lohkon heikoin, me valmistaudumme niin, että se olisi lohkon vahvin jengi. Kaikki tehdään huolella, jotta voittaisimme ottelun. “Meillä on ollut aivan huippuviikko takana joukkueen kanssa ja nyt on edessä viikon huipennus. Voitto kotiin siis, Tolvanen heittää.

Päävalmentaja Luciano Posillipo kertoo myös valmistautumisen olevan vastustajasta riippumaton.

- Valmistaudumme maanantain peliin, kuin mihin tahansa muuhunkin peliin. Valmistaudumme siihen mitä haluamme kentällä tehdä suhteessa vastustajaan, ja siihen mitä he haluavat kentällä tehdä. Tavoittelemme että teemme ne asiat mahdollisimman hyvin ja saisimme sitä kautta voiton.

- Emme lähde etukäteen miettimään onko joku joukkue ennakkoon heikko tai vahva. Kentällä on aina kaksi joukkuetta, ja jompikumpi tekee tietyt asiat paremmin kuin toinen, ja siihen me tähtäämme. Mitään maalintekokilpailua emme lähde myöskään miettimään. Jos onnistumme hyvin ja teemme paljon maaleja, niin hyvä. Totta kai haluamme tehdä maaleja, mutta emme voi lähteä otteluun valmiiksi voittaneena ja miettiä kuinka paljon maaleja teemme. Ensisijaisesti on lähdettävä siitä että saamme pelattua niin, että voitamme. Sen jälkeen tulee kaikki muu.

• FC Honka Naiset