HJK vei Kai Pahlman -turnauksen ja Suomen mestaruuden

• Jalkapallosarjat
  • Maajoukkueet

U15-poikien eli vuonna 2004 syntyneiden ikäluokan SM-lopputurnaus Kai Pahlman pelattiin viikonloppuna Mikkelissä. Voiton vei Helsingin Jalkapalloklubi.

HJK:n saldo lopputurnauksessa oli komea - kuusi ottelua ja kuusi voittoa maalierolla 20-0. Finaali oli tiukka taisto ja siinä kaatui niin ikään helsinkiläinen Käpylän Pallo.

- Pelasimme koko turnauksen todella hyvin, mutta ei meidän lopulta tarvinnut venyä äärimmilleen tai ylisuorittaa. Pojat pelasivat omalla, normaalilla, hyvällä tasollaan. Tekemisemme oli koko ajan kontrollissa. Hyökkäsimme ja ennen kaikkea puolustimme laadukkaasti joka ottelussa. Maalivahdeilla oli iso merkitys oman pään nollassa, mutta lopulta he joutuivat torjumaan jopa yllättävän vähän, päävalmentaja Tuomas Rantanen ruoti.

- Teimme asioita koko joukkueena hyvin. Loimme joka pelissä sellaisen paineen, ettei vastustajalla ollut mukavaa tai että me olisimme joutuneet puolustamaan pidempiä jaksoja. Turnauksen voi joskus voittaa niin, että onnistuu vain sinä viikonloppuna todella hyvin. Toki meillä oli onneakin mukana, mutta sanoisin, että tämä mestaruus oli pitkäjänteisen työn tulos.

Kai Pahlman -turnaukseen etenee karsintojen kautta maan 15 parasta joukkuetta sekä järjestävä seura, eli tällä kertaa MP. HJK voitti alkusarjan otteluissaan TuNL/KaaPo YJ:n 3-0, KoiPS:n 5-0, JIPPO-j:n 5-0, KuPS YJ:n 2-0, SJK-j:n 4-0 ja finaalissa KäPa:n 1-0.

- Viimeisen kolmen vuoden aikana tämän ikäluokan SM-turnauksen finaali on ollut HJK-KäPa. Kahdella edellisellä kerralla he ovat voittaneet. Pelaajat tuntevat toisensa todella hyvin ja käyvät samoja kouluja. Me valmentajat tunnemme toisemme ja olemme ystäviä, mutta kentällä kilpailijoita. Asetelma on oikein hyvä, Rantanen naurahti.

Rantanen nosti esille joukkueensa vahvan suorituksen erityisesti puolustuksen osalta. Myös toisesta päästä kenttää löytyi osaamista ja turnauksen parhaaksi valittiin kahdeksan maalia tehtaillut Jimi Tauriainen (toisessa artikkelikuvassa). Hyökkääjä on jo tuttu nimi myös maajoukkueesta.

Luotsin mukaan turnauksen annissa oli paljon hyvää, mutta jotain hän jäi myös kaipaamaan.

- Monessa joukkueessa oli mielenkiintoisia yksilöitä, jotka erottuivat edukseen. Kokonaiskuvassa pelin taso ja ennen kaikkea kilpailemisen taso pitäisi saada korkeammalle. Minua häiritsee välillä se, että jos me teemme vaikka aikaisessa vaiheessa peliä avausmaalin, niin liian usein vastustajan pelaajien ja jopa valmentajien selkärangat näyttävät katkeavan.

- Emme varmasti ole ikäluokassa näin ylivoimaisia, mutta toki nämä tilastotkin huomioiden toivoisin, että kilpailu olisi vielä kovempaa. Näin siis kun ajattelemme kokonaiskuvaa suomifutiksesta. Turnauksessa oli myös ennakkoon kärkeen povattuja joukkueita, jotka jäivät alkulohkoon. Se taas kertoo, että jotkut joukkueet ylittivät oman tasonsa ja aiheuttivat näitä yllätyksiä.

HJK on osallistunut myös tällä ikäluokalla kansainvälisiin turnauksiin. Kesäkuussa he voittivat Gallini cupin Budapestissa Unkarissa.

- Kilpailullisuus on ulkomailla paljon kovempaa. Vastustaja pelaa aina täysillä ja pyrkii aina aiheuttamaan ongelmia toiselle. Haluaisin, että olisimme Suomessa siinä parempia. Tämä asia tiedetään ympäri maata, mutta miten siihen reagoidaan? Se on kysymys. Kaikki lähtee arjesta. Kun vaadimme arjessa tiettyjä asioita ja tietynlaista toimintakulttuuria, niin se varmasti näkyy pitkäjänteisen toiminnan jälkeen. Jotta voimme pelata toisissaan voitoista otteluissa, täytyy harjoitusten olla kilpailullisempia.

- Näin, että turnaus Budapestissa antoi meille paljon vielä Kai Pahlmanissakin. Meillä oli vahva luotto omaan toimintaamme. Pystymme voittamaan Euroopan huippujoukkueita ja tiedämme sen kaikki. Turnauksen avauspelissä norjalainen Stabæk meni viiden minuutin jälkeen johtoon, mutta voitimme 3-1, emmekä päästäneet turnauksessa enää yhtään maalia.

HJK:n U15-pojat pelasivat kauden Etelä-Länsiliigaa, jossa joukkue sijoittui toiseksi. Kai Pahlman -finaalissa tappion kärsinyt KäPa oli sarjassa parempi samoin pistein, mutta kahden osuman verran paremmalla maalierolla.

HJK pelaa syksyllä B-junioreiden 1. divisioonaa ja valmennus ja joukkueenjohto katsastavat mahdollisuutta osallistua johonkin kansainväliseen turnaukseen. Seuraava B:n SM-karsinta alkaa vuoden alussa.

Vuonna 2004 syntyneiden maajoukkue kohtaa Ruotsin tuplamaaottelussa 20. ja 22.8. Joukkue tapahtumaan julkaistaan tiistaina 6.8.

Kai Pahlman -turnauksen tulokset löydät täältä >>

Muut viikonlopun SPL nuorten turnaukset:

P13 I taso, 11v11, 16 joukkuetta, 2.-4.8.2019, Vantaa, Vantaan Jalkapalloseura Ottelut ja tulokset >>
P15 II taso, 11v11, 16 joukkuetta, 2.-4.8.2019, Hyvinkää, Hyvinkään Palloseura Ottelut ja tulokset >>
P13 II taso, 11v11, 16 joukkuetta, 2.-4.8.2019, Hyvinkää, Hyvinkään Palloseura Ottelut ja tulokset >>

T14 I taso, 11v11, 16 joukkuetta, 2.-4.8.2019 - Eerikkilän Urheiluopisto/SHA ja HJK Ottelut ja tulokset >>
T15 II taso, 11v11, 8 joukkuetta, Masto Cupin yhteydessä, 2.-4.8.2019 Ottelut ja tulokset >>
T14 II taso, 11v11, 8-16 joukkuetta, Masto Cupin yhteydessä, 2.-4.8.2019 Ottelut ja tulokset >>
T13 II taso, 8v8, 16 joukkuetta, Masto Cupin yhteydessä, 2.-4.8.2019 Ottelut ja tulokset >>

• pojat
  • P2004