HIFK sytyttää KTP:n

• Jalkapallosarjat

Helsingin IFK:lla ja KTP:llä on takanaan värikäs yhteinen historia niin Veikkausliigassa, Ykkösessä kuin Kakkosessakin. Tästä syystä perjantai-illan Suomen Cupin peli tulee taatusti sytyttämään niin pelaajat kuin katsojatkin. Takavuosilta molempien joukkueiden kannattajat muistanevat ainakin kausien 2008 ja 2009 tapahtumarikkaat ottelut kakkosessa. Ja tokihan KTP ja HIFK taistelivat mestaruuksista jo Sulo Parkkisen ja Åke Lindmanin aikoina.

Lähihistoriassa Ykkösen kaudella 2014 KTP oli HIFK:ta parempi kahdesti helsinkiläisten kuitenkin viedessä sarjanousun dramaattisen loppukauden jälkeen. Seuraavan kesän kolmesta keskinäisestä Veikkausliigapelistä molemmat voittivat yhden. Omasta stadionhankkeestaan hiljattain tiedottanut HIFK putosi kauden 2017 päätteeksi liigakarsintojen kautta Ykköseen, joten kaksi perinteikästä kilpakumppania löytävät itsensä jälleen samalta sarjatasolta.

Myös KTP-kannattaja Petja Saarelaiselle HIFK:n kohtaamiset ovat mieluisia, ja menneissä otteluissa riittää muisteltavaa.

– Totta kai niissä on vähän enemmän latausta verrattuna muihin matseihin, tulihan tuosta ottelusta aikoinaan vähän sellainen köyhän miehen derby, Saarelainen veistelee KTP:n sivuilla.

– Kauden 2014 avausottelusta jäi mieleen “Arto Tolsan haamu” joka pelasti kotkalaismaalin. IFK-hyökkääjän jo ohitettua Gert Kuttin kenttä kirjaimellisesti petti hänen altaan, ja varma maali jäi tekemättä, muistelee Saarelainen.

Tämän talven Suomen Cupissa Gnistania vastaan HIFK:n oli tyytyminen tasapeliin, mutta voitokkaan PEPO-ottelun myötä helsinkiläiset ovat neljässä pisteessä taistelemassa yhä tiukasti cupin jatkopaikoista. Yhden voiton ja yhden tappion keränneelle KTP:lle voitto perjantaina Talin hallissa olisi erittäin tärkeä jatkoonpääsyn kannalta.

– Lähdemme otteluun haastamaan viime kauden liigajoukkuetta. HIFK:lla on selkeä materiaalietu meihin nähden, mutta vastaamme heidän liikkeeseensä ja yksilötaitoonsa vahvalla joukkuepelillä, kertoo KTP-valmentaja Jari-Pekka Gummerus.

– Riippumatta siitä saako HIFK parhaimmistonsa kentälle, tulemme kohtaamaan rutinoituneen ja hyvin organisoidun vastustajan, ennakoi Gummerus.

– HIFK oli erittäin tehokas PEPO-ottelussa luoden useita vaaratilanteita vastustajan maalille, ja on hyvä päästä mittaamaan omaa tasoamme heitä vastaan, Gummerus lisää.

KTP-toppari Sebastian Dolivo lähtee otteluun luottavaisena.

– Olemme kuluneen viikon aikana harjoitelleet ja valmistautuneet peliin hyvin. Cupin peleissä puolustaminen on sujunut hyvin, ja olemme onnistuneet pitämään vastustajat poissa vaarallisilta maalintekoalueilta. Puolustuslinjamme yhtenäisyyteen ovat edesauttaneet entuudestaan toisilleen tutut pelaajat, Dolivo kertoo.

HIFK uhkaa omassa ennakossaan pyöritellä kotkalaiset merisairaiksi. Tähän luottotoppari suhtautuu tyynesti.

– Me lähdemme vain voittamaan peliä, uhoajat uhotkoon rauhassa, Dolivo päättää itsevarmasti.

KTP:n kokoonpanosta poissa ovat poissa työesteen takia poissa oleva Ville Oksanen sekä alaraajavammaansa vielä viikosta kahteen paranteleva Onur Celik. Ottelu pelataan Helsingissä Talin hallissa kello 19:00 alkaen.

ISTV esittää Suomen Cupin lohkovaiheen otteluita suorana Ruudussa. Otteluita pääset näkemään tilaamalla Ruutu +:n täältä >>

• FC KTP