Helsingin piiri palkitsi kauden 2017 ansioituneita

• Alueuutiset

Helsingin piirin kauden 2017 päättäjäiset pidettiin perjantaina 8.12. Tilaisuus oli avoin kaikille seuratoimijoille. Tilaisuudessa palkitsimme piirihallituksen nimeämät ansioituneet vuonna 2017 ja lisäksi jaoimme Seuratoimija - palkinnot, joilla vuosittain palkitsemme jalkapallon parissa arvokasta työtä tekeviä vapaaehtoisia. Kunniapuheenjohtajan Max Westerbergin kiertopalkinto Maxin pelaaja ojennettiin tänä vuonna pitkästä ja ansiokkaasta seuratyöstä Kiffen ja Soppa -legendalle Nils-Erik "Nipa" Mikanderille.

Lämpimät onnittelut vielä kaikille palkituille ja kiitokset kaikille päätösjuhliin osallistuneille.

Ansioituneet 2017

Seura 2017, HJK-liiga

HJK-liiga voitti liigamestaruuden lisäksi myös Suomen Cupin. Klubin liigamestaruus oli lopulta ylivoimainen ja varmistui jo useita kierroksia ennen sarjakauden loppua. Naisten puolella tuli myös menestystä liigan pronssilla ja cupin voitolla.

Naispelaaja 2017, Minna Meriluoto, HJK

Pitkän loukkaantumisen jälkeen Minna palasi hienosti Naisten liigan parhaimpiin maalivahteihin ja naisten maajoukkueeseen. Hän on joukkueen vahva johtaja esimerkillään ja oli joukkueen menestyksen avainpelaaja.

Tyttöpelaaja 2017, Saara Petäjäjärvi, LPS

Saara on tunnollinen harjoittelija, joka tekee nöyrästi töitä kentällä ja omalla ajallaan.
Onnistui hienosti kesän Helmariturnauksessa. Tekniset ja taktiset valmiudet ovat hänellä hyvällä tasolla ja kehittymistä on tapahtunut hienosti. Siitä tunnustuksena on nousu maajoukkueleirille.

Miespelaaja 2017, Akseli Pelvas, HJK

Valmentajansa mielestä mestarijengin paras joukkuepelaaja. Akseli on uransa aikana lisäksi kunnostautunut luotettavana maalintekijänä, joka pitää joukkuettaan pystyssä tarvittaessa.

Poikapelaaja 2017, Leo Walta, HJK

Leolta vahvat esitykset omassa 03-ikäluokassa. Hän oli Huuhkajaturnauksen All Stars pelaajaa kesäkuussa 2017. Leo saavutti P14 (-03) 1-tason turnauksen voitto ja oli joukkueen ”moottori”. Pelasi vuotta vanhempien joukkueessa pitkin kautta ja myös Kai Pahlman turnauksessa.

Futsalpelaaja 2017, Jesse Kyrkkö, Zenith

Jesse pelaa aina isolla tunteella, on kyse harjoitusten höynästä tai kauden tärkeimmästä ottelusta. Tekee töitä ja kamppailee kovaa joka tilanteessa, luo maalipaikkoja sekä itselleen että pelikavereille. On myös paljon parempi viimeistelijä kuin perinteinen voimahyökkääjä.

Valmentaja 2017, Mika Lehkosuo, HJK

Ylivoimainen Veikkausliigan voitto. Bana on johtanut tiimiään hyvin ja joukkue saavutti kotimaisilla kentillä kaiken. Hän on myös nostanut pelaajiaan Huuhkajiin.

Kaikki Pelaa -ohjaaja 2017, Juuso Mattila, PK-35

Juuso Mattila johtaa vakuuttavasti seuransa junioritoimintaa. Hän on erittäin pidetty niin pelaajien, vanhempien kuin kollegoidenkin keskuudessa. Juusolla on erinomainen organisointikyky sekä poikkeuksellinen kyky tulla toimeen lapsien kanssa. Hänellä on taianomainen taito luoda lapsille mielenkiinto jalkapalloa kohtaan. Mattila ottaa aina kaikki lapset huomioon ja tuntee nimeltä melkein koko seuran pelaajat.

Nuorten valmentaja 2017, Akan Okomoh, PK-35

Poikien ja tyttöjen 03-ikäluokan päävalmentaja, joka on vienyt tyttöjoukkueen voittoon SPL I-tason turnauksessa ja nosti. Akan on innokas ja ammattitaitoinen valmentaja. Hän oli mukana tyttöjen T14 (-03) piirijoukkueessa, jossa teki hyvää työtä. On seurallensa ”kultakimpale”, joka on mukana poikien ja tyttöjen seurajoukkuevalmennuksessa. Hän myös kouluttaa omassa seurassaan aloittelevia valmentajia. Akan Okomoh on myös suorittamassa UEFA A -valmentajatutkintoa.

Nuorisotoimintaseura 2017, Ponnistus

Ponnarit on tullut takaisin stadin futiskartalle perustamalla useita junnujoukkueita vuoden 2009 jälkeen ja toiminta on hyvin yhteisöllistä ja lämminhenkistä. Sekä poika- että tyttöjoukkueet kantavat tuttua valkomustaa raitapaitaa. Nyt seuralla on 300 junnupelaajaa.

Seura on rakennuttanut harjoituskeskuksen Haapaniemen kentälle yhdessä SAPAn kanssa. Ponnistus järjestää paljon turnauksia ja on palkannut nuorisopäällikön. Ponnarit on jo vuodesta 1887 yhtäjaksoisesti toiminut suomenkielinen urheiluseura, tänä vuonna 130 vuotias.

Mieserotuomari 2017, Joona Manninen

Joona on ottanut muutaman menneen vuoden aikana merkittäviä harppauksia omassa kehityksessään. Menneellä kaudella hän oli Helsingin piirin edustajana Palloliiton järjestämässä piirierotuomarien talenttiryhmässä ja osallistui Kai Pahlman -lopputurnaukseen tuomiten turnauksessa välierän ja pronssiottelun. Kaudella annettujen näyttöjen myötä Joona debytoi elokuussa Miesten Kakkosessa ja tuomitsi loppukaudesta yhteensä kaksi Kakkosen ottelua. Kausi huipentui nimitykseen ensi kauden Kakkosen erotuomariksi.

Naiserotuomari 2017, Hanna Kapiainen

Hanna on esiintynyt vakuuttavasti Naisten Liigassa ja määrätietoinen työ omaa kehitystä varten niin kentällä kuin kentän ulkopuolella on siivittänyt tietä kohti kansainvälisiä kenttiä. Hanna omaa naiserotuomarille poikkeuksellisen vahvan johtajuuden kentällä, minkä myötä hän tuomitsikin loppukauden yksinomaan Naisten Liigan yläloppusarjan mitalisijoituksia ratkaisseita otteluita. Hanna tuomitsi päättyneellä kaudella eniten Naisten Liigan otteluita ja kausi huipentui nimitykseen kansainväliseksi erotuomariksi FIFA-listalle ensi vuodesta alkaen.

Avustava erotuomari 2017, Christian de Casseres

Christian on ottanut huomattavia harppauksia eteenpäin avustavan erotuomarin toiminnassa. Hän on erottunut edukseen erityisesti ymmärryksestään erotuomarin auttamisessa ratkaisunteossa ja ottelun hallinnassa, hoitaen samalla kaikki avustavan erotuomarin näkyvämmät velvoitteet moitteetta. Kauteen mahtui kaksi turnausta, U16 Baltic Cup sekä Kai Pahlman, joista jälkimmäisessä hän avusti loppuottelun. Heinäkuussa tuli debyytti miesten Ykköseen ja ensi kaudella Christianin nimi löytyy Ykkösen avustavien erotuomarien joukosta.

Futsalerotuomari 2017, Miikka Raininko

Miikka on tehnyt pitkään määrätietoista työtä futsalerotuomarina ja onkin noussut kansallisen erotuomarikärjen joukkoon. Vuosien saatossa muotoutunut ja kehittynyt johtajuus erottuu futsal-liigassa positiivisesti edukseen ja on avannut tien jo yksittäisiin kansainvälisiin otteluihin.

Futiskulttuuriteko 2017, MPS/Atletico Malmi

Joukkue on edistänyt futiskulttuuria rakentamalla joukkueen ympärille aktiivisesti omaa brändiä, esim. kalenteri v. 2017, tukenut seuran (MPS) vähävaraisia, hoitanut paikallismediasuhteita hyvin ja otteluennakot olleet myös nähtävillä esim. Futisforumissa ja kaiken kaikkiaan sekä pelannut hyvin, että luonut positiivisuutta oman toimintansa ympärille ja myös MPS-yhteisöön.

Seuratoimijapalkinnot 2017

James Clay, erotuomari

James Clay aloitti tuomaritoiminnan aikuisiällä. James on tehnyt pyyteetöntä työtä erotuomaritoiminnan eteen. Hänellä on erinomainen asenne itsensä ja muiden erotuomaritoiminnan kehittämiseen ja hän paneutuu harrastukseen myös kentän ulkopuolella. James tunnetaan sosiaalisena ja mukavana tyyppinä.

Sirkku Pohja, FC Kontu

Kuten monet muut Sirkun toi lajin pariin oman lapsen harrastus. 2013 Sirkku lupautui joukkueen tiedottajaksi ja seuraavaksi hän olikin jo merkittävän junioriseuran johtokunnassa. Hiljattain Kontun toiminnasta poisjäänyt Sirkku on ollut vahvasti kehittämässä seuraviestintää. Sirkulla oli vahva rooli Kontun logouudistuksessa sekä koko visuaalisen ilmeen uudistamisessa. Hänen kädenjälki näkyy myös seuran viestintä- ja someohjeistuksissa. Lisäksi Sirkku on toiminut jo kaksi vuotta vapaaehtoisena Kannusta mua -kampanjatiimissä.

Mats Andersson, FC Viikingit

Vuosaarelaisseuran puheenjohtaja Mats Andesson eli Masse on äärimmäisen pidetty seuratoimija, joka hoitaa lupaamansa asiat ja suhtautuu toimintaan myönteisellä asenteella. Hänen johdollaan seurassa on tehty parannuksia toimintatavoissa ja linjauksissa. Masse on omalta osaltaan edesauttanut tasa-arvon toteutumista sekä osallistunut aktiivisesti seuratoiminnan kehittämiseen valiokunnassa ja eri työryhmissä.

Veijo Kammonen, Valtti

Joukkueensa mielestä Veijo on kaikkien aikojen paras joukkueenjohtaja. Hän osaa ottaa huomioon niin säännöt ja pykälät kuin kaikki pelaajat ja taustahenkilötkin. Oman pelaamisensa ja IHU03 joukkueen joukkueenjohdon lisäksi Veijo toimii Valtin jalkapallojaoston puheenjohtaja sekä Zenithin taloudenhoitajana. Veijon hoitaa tehtävät priimasti ja hänen kanssaan yhteistyö on helppoa.

Leea Viheriäranta, LPS (kuvassa palkinnon noutanut Timo Viheriäranta)

Leea on osaltaan ollut nostamassa Laajasalon Palloseuran yhdeksi johtavista junioriseuroista Helsingissä. Hän on aktiivinen johtokuntatyössään ja ottaa seuran työnantajavelvollisuudet vastuullisesti nostaen keskusteluun usein mm. työntekijöiden hyvinvoinnin. Leean pitkä kokemus ja ammattitaito viestinnän osalta näkyy seuran ensiluokkaisessa viestinnässä ja sen jatkuvassa kehittämisessä. Leea on tehnyt vuosia ansiokasta vapaaehtoistyötä Laajasalon Palloseurassa inhimillisellä otteella ja aina koko seuran etua ajaen.

• Helsinki