Helsingin kaupungin ja jalkapalloseurojen välinen yhteistyö on kehittänyt jalkapalloharrastuksen olosuhteita

• Seuratoiminta

Helsingin kaupungin ja jalkapalloseurojen välinen olosuhderakentaminen on tuottanut tulosta ja viimeisen 15 vuoden aikana yhteistyön tuloksena on rakennettu sekä ehostettu yhteensä 58 kaupungin jalkapallokenttää.

Helsingin kaupunki, Palloliitto ja jalkapalloseurat aloittivat kotikenttäohjelman noin 15 vuotta sitten. Ohjelman tavoitteena on ollut lisätä lajin harrastemahdollisuuksia alueellisesti. Helsingin kaupunki on tehnyt yhteistyötä useiden jalkapalloseurojen kanssa ja luoneet olosuhderakentamisen kumppanuushankkeiden toimintamallin, jota on monistettu suurimpiin kaupunkeihin läpi Suomen. Toimintamallin tarkoitus on näyttää esimerkkiä olosuhderakentamisen kumppanuushankkeiden toteuttamisesta.

- Ohjelma lähti liikkeelle, kun kysyntä jalkapalloharrastukselle on niin suurta Helsingin alueella. Helsingin kaupungin investointimäärärahat ovat rajalliset ja sen myötä seurojen kanssa lähdettiin luomaan mallia, jolla olosuhteita voidaan parantaa.
Stefan Fröberg, Ulkoilupalvelupäällikkö, Helsingin kaupunki

Helsingin kaupunki ja helsinkiläiset jalkapalloseurat ovat rakennuttaneet yhteistyössä yhteensä 58 jalkapallokenttää kotikenttäohjelman aikana. Näistä 30 kenttää on seurojen omistuksessa ja 28 kenttää omistaa Helsingin kaupunki. Olosuhteet ovat kehittyneet valtavasti viimeisen 20 vuoden aikana, sillä jalkapalloharrastus keskittyi ennen hanketta pääosin hiekkakentille. Tällä hetkellä Suomessa on jopa yli 400 tekonurmikenttää.

- Olosuhteiden kehittymisestä voidaan kiittää jalkapalloseurojen välistä yhteistyötä sekä koko jalkapalloperheen yhteistyötä liikuntaviraston kanssa. Yhteistyöllä saamme vietyä olosuhdeasioita eteenpäin tulevaisuudessakin.
Mikael Anthoni, Piirijohtaja, SPL

Lisää aiheesta Huuhkaja-TV:ssä artikkelikuvaa klikkaamalla.

Koska kentät ovat yksilöllisiä, kenttäohjelman käytäntöjen yhtenäistäminen sekä mallin monistaminen on haasteellista. Jokainen hanke vaatii työtä seuralta läpi rakennusprosessin, sillä seura toimii pääsääntöisesti rakennuttajana. Kentät luonnollisesti kuluvat normaalikäytössä, joten seurat tarvitsevat kumppaneita tueksi, jotta kenttiä voidaan ylläpitää harjoittelu- ja pelikuntoisena.

Kenttäohjelman myötä seurat ovat voineet mahdollistaa enemmän harjoitteluaikaa junioreille, seurajoukkueille sekä harrastepelaajille. Jalkapalloseurojen vuorohinnoittelu on kohtuullinen. Aikuisharrastajat maksavat hiukan junioripelaajia enemmän kenttien käytöstä. Kenttiä on pyritty sijoittamaan kaupunginosittain harrastajamäärien perusteella. Tällä mahdollistetaan kenttien aktiivinen käyttö ja harrastemahdollisuudet alueille, joilla paljon kysyntää.

Kuinka kenttäohjelma toimii? Palloliiton HatTrick-avustusohjelman kautta seurat voivat lähestyä kaupunkeja ja kuntia olosuhdehankkeiden edistämisessä sekä tarjota myös jalkapalloperheen tuomaa rahoitusta hankkeiden rakennuttamiseen. Palloliiton HatTrick -avustusraami tulevalle kahdelle vuodelle on 500 000 euroa. Haku rakennusavustuksiin on käynnissä vielä 8.11. asti, joten nyt on viimeiset hetket hakea ohjelmaan mukaan.

Lisätietoja HatTrick-ohjelmasta ja avustushausta:
SUOMEN PALLOLIITTO
Tero Auvinen