Helmikuun alueleirit siirretään keväämmälle – muutoksia myös Helmari- ja Huuhkajapäivien osalta

• Jalkapallosarjat
  • Maajoukkueet
  • Alueuutiset

Maajoukkuekevään osalta merkittävin toimenpide tehtiin joulukuussa, kun UEFA perui kauden 2020–21 EM-kilpailut U17-ikäluokan osalta. Koronavirustilanteen takia myös kotimaan tapahtumia on jouduttu siirtämään ja peruuttamaan.

Vallitsevan koronavirustilanteen takia helmikuun alueleirit siirretään keväämmälle jokaisella alueella. Helmari- ja Huuhkajapäivien osalta tilanne on auki – sitä seurataan koronatilanteen mukaan, ja päätökset tehdään alueittain. Maajoukkuevalmentajat panostavat helmikuussa seurakäynteihin, ja aluetoimintaa jatketaan mahdollisuuksien mukaan maaliskuussa.

Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen kertoo, että aluetoiminnasta vastaavan U16/U17-päävalmentajan Marko Salorannan johdolla on luotu seurakäyntisuunnitelma.

– Suunnitelmassa aluevalmentajat ja Saloranta, U15-päävalmentaja Pekko Söderström sekä maalivahtivalmennusvastaava Tommy Nordenswan ovat sopineet siitä, milloin kukakin jalkautuu mihinkin seuraan 05- ja 06-ikäluokkien pelaajatarkkailun näkökulmasta, Miettinen avaa.

– Seurakäyntien tavoitteena on pelaajatarkkailun lisäksi syventää valmentajien välistä yhteistyötä sekä jalkauttaa viime syksynä päivitettyjä kansainvälisen pelin vaatimustasoon perustuvia aluetoiminnan painopistevalintoja.

Huippujalkapallopäällikkö Juho Rantala huomauttaa, että näinä haastavina aikoina kommunikoinnin ja yhteistyön merkitys korostuu.

– Maajoukkue- ja aluevalmennustiimimme kiertävät aktiivisesti seuroja paikan päällä mahdollisuuksien mukaan. Meillä on toimiva seuravierailukokonaisuus ja kevään aikana pyrimme lisäämään joukkueharjoitusten seuraamista ja muutakin kommunikointia entisestään, Rantala sanoo.

– Valmentajat ovat myös mukana seuraharjoituksissa, mutta toki meidän pitää toimia vastuullisesti korotilanne huomioiden. Kaiken tärkeintä tietysti on, että nuoret pelaajamme kärsivät koronarajoituksista mahdollisimman vähän.

U19-maajoukkueet valmistautuvat kevään EM-karsintaturnauksiin

Tyttöjen maajoukkuetoiminta käynnistyi jo tällä viikolla, kun U19-tytöt leireili Eerikkilässä. U17-tytöt kokoontuu Eerikkilässä ensi viikolla ja U16-tytöt helmikuun kolmannella viikolla.

Maaliskuun alkuun U15-tytöille suunniteltu Tinni Korpela -leiri siirtyy sen sijaan kesäkuun alkuun. Ikäluokan on määrä ottaa osaa myös UEFA A -valmentajakurssin malliryhmäleirille kesä-heinäkuun vaihteessa. U16-tytöille on tavoitteena järjestää alueturnaus 21.–24. huhtikuuta ja tätä ennen maalis-huhtikuussa alueleirejä sekä Etelässä, Lännessä, Idässä että Pohjoisessa.

U19-tytöt valmistautuu parhaillaan EM-karsintaturnaukseen, joka pelataan Bulgariassa 4.–14. huhtikuuta. Suomi kamppailee jatkokarsintapaikasta Bulgarian, Georgian sekä Islannin kanssa. Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas näkee, että Islanti on karsintojen ennakkoon kovin vastus.

– Pelasimme harjoitusottelun PK-35:tä vastaan, ja olimme toivoneet heiltä samanlaista peliä kuin Islannilta. PK-35 toteutti samoja juttuja sekä hyökätessä että puolustaessa. He prässäsivät korkealta ja pelasivat pidempiä palloja linjamme taakse. Meidän puolustuksemme selvisi niistä hyvin, Pitkäkangas kertoo.

– Helmikuun leirillämme on samankaltainen rakenne. Kertaamme silloin samoja juttuja ja pelaamme samanlaisen harjoitusottelun kuin tällä leirillä. Maaliskuussa emme valitettavasti voi viimeistelyleiriä järjestää, koska silloin ei ole kv-päiviä. Olemme näiden leirien jälkeen niin valmiita kuin se on mahdollista näissä olosuhteissa.

Poikien maajoukkuetoiminta potkaistaan käyntiin vasta helmikuun loppupuolella, kun U18- ja U19-pojat leireilevät Eerikkilässä. Leiri on U19-poikien ainoa tapahtuma ennen Belgiassa 21.–31. maaliskuuta pelattavaa EM-karsintaturnausta, jossa kunkin lohkon voittaja pääsee jatkokarsintaan.

U19-poikien lohko on äärimmäisen kova, sillä vastaan asettuu isäntämaan lisäksi Espanja sekä Färsaaret. Lähtökohdat eivät ole parhaat mahdolliset, mutta päävalmentaja Peter Lundberg muistuttaa, että muut maat ovat samojen haasteiden edessä.

– Pääsemme pelaamaan leirillä kaksi hyvätasoista harjoitusottelua, mikä on tärkeää valmistautumisen kannalta. Vielä on vaikeaa sanoa, pääsevätkö ulkomaalaisia seuroja edustavat pelaajamme leirille. Toivottavasti saamme parhaan mahdollisen ryhmän jalkeille. Valitsemme leirin jälkeen joukkueen, jolla lähdemme EM-karsintaan, Lundberg toteaa.

– Odotamme innolla karsintaa, jossa pääsemme testaamaan tasoamme Euroopan parhaita maita vastaan. Meillä on vahva ikäluokka, ja teemme kaikkemme venyäksemme yllätykseen.

Sekä U16- että U17-poikien maajoukkueleirit siirtyvät helmikuulta huhtikuulle ja U15-poikien leiri toukokuun lopulle. U15-pojat kokoontuu tätä ennen minialueturnaukseen toukokuun alussa.

Kaikkien maajoukkueiden tämän vuoden alustavat ohjelmat on päivitetty poikien ja tyttöjen maajoukkueiden sivuille.

Lisätietoja:

Marianne Miettinen