Helmarit taipui hyvän alun jälkeen Kroatialle

• Maajoukkueet

Naisten A-maajoukkueen toinen ottelu Cyprus Cupissa päättyi vahvasta alusta huolimatta kirvelevään 2-3 (2-2) -tappioon Kroatialle.

Suomi aloitti ottelun vahvasti ja jo viidennellä peliminuutilla palloa kaivettiin Kroatian verkosta debytantti Jutta Rantalan viimeisteltyä uransa ensimmäisen Helmariosuman. Suomi jatkoi halliintaa ja peli pysyi tiivisti Kroatian kenttäpuoliskolla.

Vaikka Kroatia oli pääsemässä hiukan peliin mukaan, Suomi lisäsi johtoaan 20. minuutilla. Ria Öling viimeisteli Iina Salmen ja Rantalan esityöstä numeroiksi 2-0.

Heti tämän jälkeen Kroatia pääsi vapaapotkutilanteesta tuikkaamaan kuitenkin kavennuksen Suomen puolustuksen hiukan nukahdettua. 2-1-tilanteessa jatkettiin tasaisesti ja kummallakin oli puolittaisia paikkoja kunnes Kroatia iski uudestaan keskityspallosta viisi minuuttia ennen taukoa ja tasoitti lukemat taululla.

Suomi teki tauolla neljä vaihtoa, mutta toisen jakson alku kulki Kroatian merkeissä. Tämä näkyi kymmenisen minuutin pelin jälkeen myös tulostaululla, kun Kroatia siirtyi johtoon kulmapotkusta.

Tappioasemassa Suomi otti pelin haltuunsa ja parhaat tilanteet nähtiin tämän jälkeen Kroatian maalilla, mutta tuloksetta. Näin lopputulos kirjattiin lukemin 2-3 Kroatian eduksi.

Päävalmentaja Anna Signeul oli tyytyväinen, että moni pelaaja sai ottelusta arvokasta kansainvälistä kokemusta. Häviöön hän oli luonnollisesti pettynyt.

– Korjasimme asioita edellisestä ottelusta, kuten sen, että olimme parempia hyökkäyksissämme. Pelaajat tekivät haluamiamme asioita, mutta Kroatia voitti pelin tänään molemmilla rangaistusalueilla.

Myös historiallisen nopeasti ensimmäisen A-maaottelumaalin debyytissään viimeistellyt Rantala harmitteli, että joukkue päästi Kroatian iskemään erikoistilanteista.

– Oli aika vaikea peli. Mentiin vähän päästä päähän, eikä saatu pidettyä palloa ja pitkiä hyökkäyksiä. Kroatia pääsi sitten tekemään harmittavasti erikoistatilanteista.

Katso Anna Signeulin haastattelu >>

Katso Jutta Rantalan haastattelu >>

Suomi - Kroatia 2-3 (2-2)
5. 1-0 Jutta Rantala