Helmarit päätti Cyprus Cupin komeaan voittoon

• Maajoukkueet

Cyprus Cup päättyi naisten A-maajoukkueen osalta komeasti, kun viimeisessä ottelussa Slovakia kaatui 4-2 (2-1) -lukemin.

Alku ei ollut Suomen kannalta paras mahdollinen, sillä Slovakia siirtyi johtoon ensimmäisestä vaarallisesta hyökkäyksestään reilun 10 minuutin pelin jälkeen. Maalin eteen kovana pelattu keskityspallo painui Suomen epäonneksi oman pelaajan kautta voimalla ohi Tinja-Riikka Korpelan

Kauaa Slovakia ei saanut johtoasemasta kuitenkaan nauttia. Viisi minuuttia myöhemmin Julia Tunturi teki hienon esityön edeten vasemmalta laidalta ja Ria Öling pamautti tasoituksen taka-alueelta.

1-1-tilanteessa Slovakia pääsi muutamankin kerran iskemään vaarallisesti, mutta Suomi kesti Korpela viimeisenä lukkona. Pallonhallinta oli kuitenkin Suomella ja tulostakin nähtiin reilun puolen tunnin kohdalla. Öling teki nyt esityön ja Linda Sällström viimeisteli. Johtoasemassa Suomi sai pelin paremmin haltuunsa, mutta enempiä osumia ei avausjaksolla nähty.

Toisella jaksolla ottelu pysyi vankasti Suomen hallinnassa, vaikka maaleja ei alkuun nähtykään. Suomi onnistui viimein 75. minuutilla – Emmi Alanen keskitti kulmapotkun jälkitilanteesta ja Anna Westerlund puski helpottavan kolmannen maalin. Vajaa kymmenen minuuttia myöhemmin Kaisa Collin pääsi läpi Natalia Kuikan pitkän pallon ansiosta ja iski lopullisen niitin hienolla nostollaan.

Slovakia taisteli kuitenkin loppuun saakka ja pääsi lisäajalla vielä kaventamaan rangaistuspotkusta.

Päävalmentaja Anna Signeul oli erityisen tyytyväinen viimeisen ottelun antiin.

– Teimme sekä puolustaessa että hyökätessä juuri niitä asioita, mitä halusimmekin. Halusimme pysyä tiiviinä ja lähellä toisiamme, kontrolloida puolustamista ja prässätä korkealta sekä tarvittaessa tippua alemmas pysäyttääksemme heidän erittäin hyvät vastahyökkäyksensä.

– Opimme sekä virheistä että hyvistä asioista tänään. Olen todella vakuuttunut, että tällainen lopetus leirille tietää hyvää Portugalia vastaan huhtikuussa.

Katso Anna Signeulin haastattelu >>

Katso Ria Ölingin haastattelu >>

Slovakia – Suomi 2-4 (1-2)
11. 1-0 (oma maali)