Helmarit päättää MM-karsinnat Itävaltaa vastaan - ”Rentous ja itseluottamus ovat todella tärkeitä asioita”

• Maajoukkueet

Naisten maajoukkue päättää MM-karsinnat Wiener Neustadtissa tiistaina Itävaltaa vastaan. Maalivahti Minna Meriluoto toteaa, että perjantain tappion nollaamiseen joutui tekemään töitä, mutta nyt katseet on vain tulevassa.

Suomi kärsi perjantaina Espanjalle vieraissa 1-5-tappion ja menetti samalla hienoisetkin mahdollisuutensa edetä jatkokarsintoihin. Joukkue matkasi heti seuraavana päivänä Wieniin ja lentokentältä bussilla Wiener Neustadtiin, jossa valmistautuminen karsintojen päätökseen jatkui heti täydellä vauhdilla.

- Olemme nollanneet Espanja-ottelun, vaikka tietysti siihen meni hetki ja vielä matkat päälle. Nyt olemme asettuneet ja aiomme hakea revanssin Itävallasta. Kyseessä on karsintojen viimeinen matsi, joten haluamme saada hyvän päätöksen. Tarjolla on jatkon kannalta tärkeitä pisteitä, eli olemme valmiita voittamaan. Se on lähtökohta, Minna Meriluoto toteaa.

- Pettymys oli iso, mutta aistin silti, että se on nollattu. Tulos vei erityisesti voimia, mutta kaikilla on omat keinonsa jättää tapahtunut taakse. Me olemme ammattilaisia, siihen on pakko pystyä. Se on sama asia kuin seurajoukkueessa, on mentävä eteenpäin.

Itävalta voitti Suomen Helsingissä 2-0 ja joukkueet kohtasivat myös edellisissä MM-karsinnoissa. Tuolloin Suomi voitti Turussa 2-1, mutta hävisi juuri Wiener Neustadtissa 1-3.

- Vastus on tuttu, tiedämme kaikki mitä eteen tulee. En usko, että Itävaltaa lähtee tekemistään suuresti muuttamaan. Sadekeli vaikuttaa tietysti, mutta uskon, että he lähtevät prässäämään kovaa. Itävallan pelaajat ovat fyysisiä ja pelissä tulee varmasti paljon kaksinkamppailuja. Siihen meidän on pystyttävä vastaamaan heti alusta asti. Lohkotilanne on heidän kannaltaan aika hankala, mutta mahdollisuus jatkokarsintaan on edelleen. Uskon, että siitä tulee todella kova matsi.

Sää ottelupaikkakunnalla on sateinen. Suomi näki ottelustadionin sunnuntaina ja sen nurmi näytti hyvältä. Maanantai-illan harjoitus viedään läpi peliareenalla. Meriluoto ei muista tänä kesänä pelanneensa kunnon rankkasateessa, mutta toki useasti aiemmin pitkän uransa aikana.

- Pallo menee tosi nopeasti ja jalalla pelaamisessa jokaiseen suoritukseen pitää keskittyä erityisen tarkasti. Ei voi olettaa, että pallo pomppaa sinne, minne luulisi. Sadekelillä on kiva pelata, mutta onhan se haastavaa, jos kenttä menee tosi huonoon kuntoon. Maalivahtina on tärkeää osata arvioida laittaako pallon torjunnoissa vain ulos ja kulmaksi, nyrkkeilee tai mitä tahansa. Kaikki tilanteet on arvioitava vielä vähän tarkemmin.

- Varsinaisesti sellaista peliä en ole tainnut tällä kaudella pelata, mutta treenejä kyllä ja kaikenlaisia kenttiä on ollut. Ei se tule olemaan mikään ongelma, maalivahti tarkentaa.

Itävallan hyökkäyskalusto on kovaa luokkaa. Kärjessä viilettää suurella todennäköisyydellä Nina Burger ja Nicole Billa sekä toisella laidalla Laura Feiersinger. Nämä vain muutamia nimiä mainitakseen.

- He tulevat prässiin todella ärhäkkäästi ja kovaa. Myös vastahyökkäykset tulevat vauhdilla. Meidän pitää olla niissä koko ajan valmiina ja hyvin balanssissa ja organisoituja koko joukkueena. Meidän pitää pystyä reagoimaan tilanteisiin paremmin kuin Espanja-pelissä. Jos teemme virheitä tai häviämme kaksinkamppailuja, niin he iskevät. Meidän pakan pitää olla koko ajan tiivis. Itävalta yrittää myös murtautua laidoilta ja pelaamaan sieltä palloja maalille. Pelinohjaaminen ja yhteispeli puolustuksen kanssa ovat tärkeässä roolissa.

- Meidän pitää saada tukipelaaminen pelinavaamisessa paremmaksi ja reagoida nopeammin tilanteisiin. Omassa pelissämme haemme ne heidän puolustuksesta alueet, joista tilaa löytyy. Olemme käyneet läpi ja muistammekin edellisestä pelistä, mitä tehdä, kun pääsemme ensimmäisen linjan ohi. Haluamme saada kunnolla painetta heidän päähän ja vähän yllättääkin. Lähtökohta on viiden päästetyn maalin jälkeen, että haluamme pitää nollan omassa päässä.

Suomi päättää karsinnat Itävaltaa vastaan tiistaina 4.9. klo 18. Yle näyttää ottelun suorana.

• Helmarit