Helmarit nousi kahden maalin takaa tasapeliin – Summanen Suomen sankari

• Maajoukkueet

Suomen naisten A-maajoukkueen vahva toinen puoliaika tuotti tulosta Itävallan Ritzingissä. Helmarit nousi Eveliina Summasen osumilla kahden maalin takaa tasoihin ja päätti leirinsä 2–2-tasapeliin Itävallan vieraana.

Päävalmentaja Anna Signeul luotti tuttuun kokoonpanoon eikä avauksessa nähty yllätyksiä. Puolustaja Anna Westerlundille ottelu oli maajoukkueuran 131:s , joten hän nousi Laura Kalmarin ohi kaikkien aikojen eniten A-maaotteluita pelanneeksi helmaripelaajaksi.

Itävalta rankaisi Suomen virheistä

Suomen prässi tuotti tulosta heti ottelun alussa, sillä Adelina Engmanille avautui ensimmäinen maalipaikka jo puolentoista minuutin kohdalla. Arsenalvahti Manuela Zinsberger sai kuitenkin näppinsä väliin.

Avausmaalista vastasi Itävalta viitisen minuuttia myöhemmin, kun maalitykki Nicole Billa pääsi rankaisemaan suomalaispuolustuksen virheestä. Bundesliigan maalipörssiä johtava itävaltalaishyökkääjä kiitti ja siirsi kotijoukkueen 1–0-johtoon.

Reilun vartin jälkeen Suomelle avautui jälleen hyvä paikka, kun Emma Koivisto rynni vaarallisesti vasemmalta laidalta. Laura Feiersinger joutui pysäyttämään suomalaispuolustajan kyseenalaisin keinoin aivan rangaistusalueen rajalla. Suomi sai loistopaikasta vapaapotkun, mutta keskitys meni reippaasti yli maalin.

Itävalta rankaisi hetkeä myöhemmin pallonriiston jälkeen. Feiersinger syötti Marie Therese Höbingerille, joka laukoi kotijoukkueen suomalaispuolustuksen välistä kahden maalin karkumatkalle.

Puolen tunnin kohdalla Eveliina Summasen kaukaa lähtenyt vapaapotku tuotti vaikeuksia itävaltalaisvahdille, mutta Zinsberger piti maalinsa koskemattomana.

Suomen avauspuoliskon paras paikka koitti 37. minuutilla, kun Espanjan liigassa maalinteossa kunnostautunut Sanni Franssi tykitti pallon ylärimaan. Tauolle mentiin kuitenkin Itävallan 2–0-johdossa.

sUMMANEN SUOMEN SANKARI

Itävalta tuli toiselle jaksolle väkevästi, kun pallo pelattiin yksin Suomen maalille unohdetulle Barbaba Dunstille. Suomen onneksi Dunstin haltuunotto kuitenkin epäonnistui ja veto lähti reippaasti yli maalin.

Vaikeahkon alun jälkeen Helmarit onnistui kuitenkin kaventamaan pelin 54. minuutilla kulmatilanteesta. Eveliina Summanen puski Tuija Hyyrysen tarjoilusta pallon maaliin ja toi Suomen maalin päähän.

– Kulma tuli hyvin päähän. Minulla oli jo aiemmin sellainen olo pelissä, että voisi kulmasta nikkaa sisään. Tuli hyvä pallo Tuijalta, Summanen kertasi.

Suomi oli iskeä toisinnon avausmaalistaan 73. minuutilla, kun Summanen pääsi puskemaan Hyyrysen tarjoilemasta kulmapotkusta. Suomi sai tilanteesta toisen peräkkäisen kulmapotkun, jonka jatkotilanteesta Koivisto pääsi vielä tykittämään vaarallisesti, mutta Zinsberger torjui.

Summanen pääsi kuin pääsikin tuulettamaan illan toista osumaansa hetkeä myöhemmin. Oikeaan ylänurkkaan päätyneelle upealle vedolle itävaltalaisvahti ei mahtanut mitään ja Helmarit nousi kahden maalin takaa tasoihin.

– Se toinen osuma nyt oli tuollainen suonenveto. Onneksi meni yläkulmaan, vaatimaton maalintekijä naurahti.

Enempää osumia ei Ritzingissä nähty, joten Helmarit päätti Itävallan leirinsä 2–2-tasapeliin. Tulos miellytti myös päävalmentaja Anna Signeulia.

– Tämä oli meille erittäin hyvä testi. Itävalta on nopea, he vaihtavat paikkoja tiheästi ja he ovat teknisesti taitavia... Teimme pelin alussa joitakin pieniä virheitä, mutta toinen puolisko oli meiltä hyvä. Olen niin ylpeä, että nousimme kahden maalin takaa tasoihin. Olemme oikein tyytyväisiä tasapeliin.

– Kaksi vuotta sitten hävisimme helposti sekä kotona että vieraissa. Tänään näytimme, että voimme pelata hyvää jalkapalloa. Olemme vahvoja myös tappioasemassa. Joukkueessa vallitsee tällä hetkellä todella hyvä tunnelma, Signeul päätti.

Itävalta–Suomi 2–2 (2–0)

1–0 Nicole Billa 6'
2–0 Marie Therese Höbinger 19'
2–1 Eveliina Summanen 54'