Helmarit nimetty MM-karsintojen avausotteluun Slovakiaa vastaan

• Maajoukkueet

Naisten A-maajoukkue aloittaa MM-karsinnat tiistaina 21. syyskuuta Slovakiaa vastaan. Ottelu pelataan Turun Veritas Stadionilla kello 18.15 alkaen.

Päävalmentaja Anna Signeul on nimennyt joukkueen MM-karsintojen avausotteluun Slovakiaa vastaan. Loukkaantumisesta keväällä kärsinyt Essi Sainio palaa takaisin Helmareiden vahvuuteen.

– Vuoden alussa, kun polvi meni, ei ollut tietoa, tuleeko urani jatkumaan vai jäävätkö kengät naulaan. Kuntoutuksen aikana pienten vaikeuksien jälkeen pääsin loppujen lopuksi kentälle, mistä olen todella onnellinen. Tämä on kovan työn tulos olla listalla, Sainio sanoi.

Päävalmentaja Signeul kuvailee joukkueen valintaa haastavaksi.

– Joukkueen valinta oli tällä kertaa todella vaikeaa. Se olisi voinut olla vielä vaikeampaa, jos kaikki pelaajat olisivat olleet pelikunnossa ja saatavilla. Kaisa Collin siirtyi AIK:hon, pelasi todella hyvän harjoitusottelun, mutta hän on valitettavasti nyt loukkaantunut. Olga Ahtinen kärsii edelleen päävammasta. Eräs pelaaja, jonka paluuta kovasti odotamme, on Heidi Kollanen. Hän on pitkän loukkaantumisen jälkeen päässyt avaamaan kahdessa ottelussa, mutta pitkä pelaamattomuus vielä ehkä vähän näkyy. Uskon, että hän on käytettävissämme lokakuussa, Signeul aloitti.

Muista Helmareista sivusta olleista pelaajista Signeul nosti esiin Linda Nymanin

– Linda on siirtynyt Aarhusiin, mahtavaa nähdä hänet siellä. Hän pääsee siellä hyvään ympäristöön.

Joukkueessa ei ole tällä kertaa mukana debytantteja. Vasta 18-vuotias Umeåå edustava Vilma Koivisto oli mukana jo joukkueen Espanjan leirillä kesäkuussa.

– Hän esiintyi kesäkuussa hyvin, hän oli treeneissä todella vaikuttava. On ilo nähdä hänet leirillä, sillä hän kuuntelee aina ja antaa aina parhaansa.

Suomi kohtaa Turun Veritas Stadionilla Slovakian 21. syyskuuta kello 18.15. Hanki liput otteluun Lippu.fi:stä >>

Kaikkia Helmareiden MM-karsintaotteluita voi seurata suorana myös Ylen kanavilla.

MM-lopputurnaus kesällä 2023

MM-lopputurnaus pelataan heinä-elokuussa 2023 Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Mukana on ensimmäistä kertaa 32 maata.

Suomen kanssa MM-kisapaikasta taistelevat Slovakian lisäksi Irlanti, Georgia ja olympialaisissa loppuottelussa taistellut Ruotsi.

– Pelaajien ja taustan tavoite on viedä joukkue MM-kisoihin. Lohko on haastava. Kuten näimme olympialaisissa, Ruotsi on kova joukkue. Se on meille haaste. Mutta kuten aina, kunnioitamme kaikkia vastustajiamme. Tiedämme, että jokainen voitto vaatii, että annamme parhaamme.

Slovakia on Helmareille tuttu vastustaja puolentoista vuoden takaa. Kyproksella maaliskuussa 2020 pelatussa turnauksessa joukkueiden kohtaaminen päättyi Suomen 4-2-voittoon.

– EM-kisoissa Slovakia oli Ruotsin kanssa samassa lohkossa. Heillä oli esiintymisissä pientä vuoristorataa. Kyseessä on kuitenkin hyvä joukkue. Meidän täytyy kunnioittaa heitä ja yrittää nollata heidän vahvuutensa, Signeul sanoi.

Katso Helmareiden MM-karsintojen ohjelma täältä >>

Kaikki kivet käännetään

Ensi kesänä Englannissa pelattavaan EM-lopputurnaukseen valmistautuva Helmarit on vahvistanut taustaryhmäänsä. Satu Kaski aloittaa joukkueen henkisenä valmentajana.

– Satu on yksi Suomen kuuluisimmista urheilupsykologeista. Hän ei ole mukanamme kellon ympäri, mutta tiettyjä aikoja leireillä ja EM-lopputurnauksessa. Hänen tehtävänsä on tukea ennen kaikkea pelaajia yksilöinä. On fantastista saada hänet mukaan, Signeul paljasti.

Irlanti-ottelu Olympiastadionilla

Helmareiden toinen MM-karsintojen kotiottelu pelataan 26. lokakuuta Helsingin Olympiastadionilla. Tiedotamme Irlanti-ottelun lipunmyynnistä mahdollisimman pian.

Helmarit Slovakia-ottelussa:

Julia Tunturi Vittsjö GIK
Iina Salmi Valencia CF
Linda Sällström HJK
Heidi Kollanen KIF Örebro (mukaan 16.9.)

Poisjääneet: Eva Nyström Hammarby IF, Jenny Danielsson AIK

Juttua päivitetty: Lisätty Signeulin ja Sainion kommentteja.

• Helmarit