Helmarit kohtaa Puolan Espanjassa

• Maajoukkueet

Suomi valmistautuu syksyn MM-karsintaan kahdella maaottelulla, joista ensimmäisessä vastaan asettuu Puola. Päävalmentaja Anna Signeulin mukaan pelaajistosta huokuu itsevarmuutta ottelun alla.

Maanantaina yhteen kokoontunut Helmariryhmä on saanut harjoitella hyvissä ja lämpimissä olosuhteissa Espanjan San Pedro del Pinatarissa. Joukkueen kokeneesta kaartista jäi alun perin kotiin kaksi pelaajaa, mutta Signeulin mukaan ryhmä on tästä huolimatta osoittanut pystyvänsä kantamaan vastuun joukkueen tasosta hienosti.

Suomen kokoonpanosta puuttuu illan ottelussa ainoastaan Anna Tamminen, jonka tilannetta seurataan vielä keskiviikon harjoituksissa sattuneen iskun takia.

– Meillä oli ennen leiriä hieman huolta muutamasta pelaajasta, kuten Tuija Hyyrysestä ja Tinja-Riikka Korpelasta, jotka jäivät kotiin. On kuitenkin ollut hienoa nähdä miten meillä on pelaajia, jotka esiintyvät itsevarmasti ja näyttävät olevansa valmiita astumaan kehiin.

Signeul onkin tyytyväinen tähänastisten maajoukkuepäivien antiin. Tarkoituksena on mallintaa joukkueen tekemistä tulevissa MM-karsinnoissa, ja siten valmistautua kovien vastustajien kohtaamiseen mahdollisimman hyvin.

– Tämä leiri on toistoharjoitus ensimmäiseen MM-karsintaotteluun Slovakiaa vastaan. Tempo, keskittyminen ja laatu harjoituksissa on ollut mielestäni hyvää.

Vastaan asettuu fyysinen Puola

Suomelle on odotettavissa takuuvarmasti kova kamppailu perjantaina. Signeulin mukaan vastassa on hyvä joukkue, vaikka Espanjassa leireilevästä Puola-ryhmästä uupuukin muutama avainpelaaja.

– Puolalla on uusi valmentaja, joka peluuttaa joukkuetta eri tavalla kuin ennen. Heillä on kuitenkin hyvin taitavia pelaajia, kuten Ewa Pajor, joka on mielestäni ehkä Euroopan paras hyökkääjä tällä hetkellä. Hän on hyvin vaarallinen, ja Puola on hyvä nopeisiin hyökkäyksiin tähtäävissä tilanteenvaihdoissa.

– Moni puolalainen pelaa Saksan Bundesliigassa. He ovat tottuneita fyysiseen peliin, joten illan ottelusta heitä vastaan tulee varmasti kova. He ovat vaikea vastustaja ja mielestäni se on hyvä asia. Jos me emme ole parhaimmillamme tänään, emme voita peliä. Sama pätee MM-karsintaotteluihin.

Kenraaliharjoitus ennen MM-karsintaa

Signeul näkee Espanjassa pelattavat maaottelut erinomaisena mahdollisuutena harjoitella ja kehittää Helmareiden peliä tulevaa varten. Mitä päävalmentaja toivoo siis Suomen tavoittelevan niistä ensimmäisessä eli Puola-ottelussa?

– Ensinnäkin kilpailullisuutta. Haluan, että testaamme hermoja ja painetta. Toiseksi, mitä enemmän pelaamme yhdessä, sitä paremmin opimme tuntemaan toisemme ja pelaamaan yhdessä. Mielestäni on myös tärkeää, että annamme usealle pelaajalle mahdollisuuden pelata.

Signeulin mukaan luvassa on hienosäätöä muun muassa pidempien pallonhallintajaksojen varmistamiseksi.

– Yritämme hyökätä yhdessä enemmän menettämättä kuitenkaan mahtavaa tilanteenvaihtopeliämme. Olemme siinä erittäin hyviä molempiin suuntiin. Eli pyrimme hieman enemmän pallonhallintaa, jotta emme joudu työskentelemään liian rankasti ja useasti sen voittamiseksi takaisin.

Suomi kohtaa Puolan perjantaina 11.6. kello 20.00 Suomen aikaa San Pedro del Pinatarissa. Ottelua voi seurata suorana Yle Areenasta.

• naisten A-maajoukkue
  • Helmarit