11.6.2017 klo 14.57

Helmarit kärsi tappion Kiinalle

Naisten maajoukkue kärsi Kiinalle sunnuntaiaamun maaottelussa 2-4 (1-1)-tappion. Suomen maaleista vastasivat Ria Öling ja Linda Sällström.

Suomi sai kamppailuun huippualun ja loi kaksi hyvää tilannetta jo ensimmäisillä minuuteilla ja aloittikin maalinteon viidennellä minuutilla. Ria Öling laukoi ja pallo otti hieman kosketusta kiinalaispelaajan jalkaan ja päätyi verkon perukoille.

Kiina haki murtautumisia maalipaikoille laidoilta ja sai myös vaarallisia erikoistilanteita. Öling laukoi hyvin 28. minuutilla, mutta rankkarialueen rajalta lähtenyt laukaus viuhui hieman yli. Juliette Kemppi murtautui pari minuuttia myöhemmin laidalta. Viimeistely-yritys lähti kuitenkin hieman liian aikaisin.

- Pelasimme tammikuussa kaksi erinomaista maaottelua Venäjää ja Sloveniaa vastaan. Tämä ottelu oli taas paluuta siihen suuntaan. Kiina on todella kova joukkue, mutta ensimmäinen puoliaikamme oli tasapainoinen ja hyvä. Avasimme peliä rauhassa ja hyökkäsimme monipuolisesti, päävalmentaja Marko Saloranta kertasi.

Suomen peli sekosi hieman puolen tunnin jälkeen. Nora Heroum sai tällin ja pelipaikkoja muutettiin, kun ei ollut vielä varmaa voiko hän jatkaa. Puoliajan viimeinen kymmenminuuttinen oli kotijoukkueen vahvaa hallintaa.  Tasoitus syntyikin 34. minuutilla keskityksestä maalin eteen.

Suomen kokoonpanosta puuttui hotellille vatsavaivaisena jäänyt Anna Westerlund. Myös Emma Koivisto ja Öling kärsivät tauolle mentäessä samoista ongelmista. Koivisto vaihdettiinkin sivuun toisen puoliajan alkupuolella.

Kiina tuli toiselle puoliajalle todella vahvasti ja iski taululle kahden maalin johdon. Suomi kuitenkin tokeni. Hieno hyökkäys löysi Ölingin, joka vapautti Linda Sällströmin keskeltä läpi 58. minuutilla. Hurjassa vireessä seurajoukkueessaan ollut hyökkääjä ei jättänyt paikkaa käyttämättä, vaan kavensi tilanteeksi 2-3. Kiina iski loppulukemat 72. minuutilla.

- Tanskaa vastaan menetimme pallon liian helposti riiston jälkeen. Se oli asia mihin halusimme parannusta ja onnistuimme siinä ensimmäisellä puoliajalla. Toisella puoliajalla emme onnistuneet tässä enää niin hyvin, Saloranta totesi.

Suomi joutui tekemään leirin alla joukkueeseensa useita muutoksia ja mukaan lähti muun muassa kaksi maalivahtia, joilla ei ollut A-maaotteluita tilillään. Saloranta kehui kuitenkin Henriikka Mäkelän suoritusta kovassa paikassa. Katsomossa oli peräti 23 000 kotijoukkueen kannattajaa.

- Neljä maalia meni omiin, mutta Henriikka pelasi todella hyvin. Hän oli rauhallinen, avasi hyvin ja pyrki hakemaan keskityksiä aika isolta alueelta noin kovaa joukkuetta vastaan. Sällströmin hyvä vire taas oli aavisteltavissa. Hän on paukuttanut maaleja seurajoukkueessa vähistä paikoista (8 ottelussa 9 maalia) ja oli hyvä myös nyt. Kiina ansaitsi voiton tästä ottelusta, mutta tämä oli meiltä paras suoritus sitten tammikuun Espanjan leirin.

Helmareissa debytoi Mäkelän lisäksi toisella puoliajalla vaihdosta kentälle tullut Eveliina Summanen.

Kiina-Suomi 4-2 (1-1)
5' 0-1 Ria Öling