Helmarit huippumaiden turnaukseen helmikuussa

• Maajoukkueet

Naisten A-maajoukkue leireilee Ranskan Normandiassa helmikuun puolivälissä. Luvassa on kolme ottelua maailman kärkimaita vastaan.

Suomi on kutsuttu Ranskan jalkapalloliiton järjestämään neljän maan turnaukseen. “Tournoi de France” pelataan 15.-24. helmikuuta välisenä aikana, jolloin Helmarit kohtaa Ranskan lisäksi Brasilian sekä hallitsevan Euroopan mestarin Hollannin. Ottelut pelataan Caenissa, Stade Michel-d’Ornanolla, sekä Le Havressa, Stade Océanella.

– On mahtavaa, että Suomi on kutsuttu tällaiseen huippumaiden turnaukseen, ja mielestäni se on merkki siitä, että muut maat näkevät meidät hyvänä, tulevaisuuden joukkueena. Olemme hyvin ilahtuneita ja tämä on meille kunnia, päävalmentaja Anna Signeul toteaa.

Turnaus toimii erinomaisena valmistautumisena erityisesti kesän EM-lopputurnausta ajatellen. Marraskuun lopulla Ruotsia vastaan MM-karsinnassa vahvoja otteita esittänyt Suomi saa jatkoa koville otteluilla, kun vastaan asettuu kolme maailman kärkijoukkoon kuuluvaa maata.

Ottelut tarjoavatkin Helmareille monipuolisen haasteen, sillä Ranska, Brasilia ja Hollanti ovat pelillisesti melko erilaisia vastustajia.

– EM-kisoihin valmistautumisen kannalta tämä turnaus on erittäin hyvä asia, sillä se on kuin jäljennös lohkopeleistämme, joissa vastaan asettuu kolme huippujoukkuetta 11 päivän sisällä. Tämä on juuri sitä, mitä halusimme. Pääsemme testaamaan kisojen kaltaista valmistautumista kolmea erilaista, teknistä maata vastaan.

Päävalmentaja Signeul odottaa turnaukselta etenkin tärkeää palautetta Helmareiden nykytasosta sekä kehitettävistä osa-alueista joukkueen pelissä.

– Tavoite on, että valmistamme pelaajia kesää varten kolmella kovalla ystävyysottelulla. Toiseksi saamme harjoitettua ja testattua fysiikkaamme vierasturnauksessa. Pääsemme näkemään, missä tasomme on kaiken suhteen sillä hetkellä ja mitä asioita pitää vielä harjoitella.

– Tämä on myös hienoa mahdollisuus pelaajille mitata itseään maailmanluokan vastustajia vastaan. Jo Ruotsi-ottelussa näimme, että miten hyvä on pelata sen tasoista maata vastaan. Pelaajat tarvitset tällaisia otteluita.

“Tournoi de France” järjestetään vasta toista kertaa, sillä turnaus jouduttiin perumaan viime vuonna koronan takia. Ensimmäisellä kerralla vuonna 2020 järjestetyssä turnauksessa Ranska emännöi Brasiliaa, Hollantia sekä Kanadaa. Tuolloin Ranska kruunattiin turnauksen voittajaksi.

• Helmarit
  • naisten A-maajoukkue