Helmarit haastaa Espanjan

• Maajoukkueet

Naisten A-maajoukkue jatkaa perjantaina MM-karsintoja Espanjaa vastaan. Telia 5G Areenalla Helsingissä pelattava ottelu alkaa klo 18.

Suomella on kolmesta MM-karsintaottelusta kasassa seitsemän pistettä. Serbia kaatui kotona 1-0 ja Israel 4-0. Tammikuinen matka Israeliin oli pienoinen pettymys, sillä joukkue jäi maalittomaan tasapeliin.

Espanja puolestaan on voittanut Israelin 6-0, Serbian 2-1 ja Itävallan 4-0.

- On mielenkiintoista nähdä kuinka hyviä voimme olla Espanjaa vastaan. Me emme saa pelata liian hitaasti. Meillä on energiaa, voimaa sekä taitoa pelata nopeaa peliä. Lähdemme otteluun hyvällä itseluottamuksella. Uskon, että voimme saada aikaan jotain todella hyvää, päävalmentaja Anna Signeul totesi.

Sekä Suomi että Espanja osallistuivat maaliskuussa Cyprus Cupiin. Espanja vei mestaruuden kaatamalla finaalissa Italian 2-0. Suomi jäi sijalle 11, mutta pelasi muun muassa Italian kanssa 2-2-tasapelin.

Suomi avasi turnauksen 0-1 ja 0-4 -tappioilla Walesia ja Sveitsiä vastaan. Italian kanssa tuloksena oli siis tasapeli. Päätöskamppailussa Suomi voitti Unkarin 2-0.

- Saimme turnauksesta paljon peliaikaa useille pelaajille, se oli positiivista. Se oli paitsi hyvää informaatiota meille valmentajille, mutta myös tärkeää pelaajille. He tietävät nyt paremmin mihin he pystyvät tai eivät vielä pysty kansainvälisellä tasolla. Toisekseen saimme pelata erilaisia vastustajia vastaan, joka oli tärkeää.

- Pelillisesti emme turnauksen alussa esimerkiksi puolustaneet erikoistilanteita hyvin, mutta paransimme. Saimme myös hyökkääjämme ja keskikenttämme pelaamaan paremmin ja paremmin yhteen. Meillä on loistavia hyökkääjiä, mutta emme ole käyttäneet heitä tarpeeksi.

Espanja on lohkon ennakkosuosikki. Suomi lähtee siis perjantain peliin haastajana, mutta Signeul tietää avaimet pistejahtiin.

- Piste olisi hyvä suoritus, kolme upea. Onnistumiseen meidän täytyy olla hyviä kentän leveydessä sekä keskikentän keskellä. Laitapelaajien täytyy tehdä paljon töitä, koska heidän täytyy estää vastustajan puolustajien nousut ja tukea meidän puolustusta ja hyökkäystä.

Suomi-Espanja Telia 5G Areenalla perjantaina 6.4. klo 18. Ottelu on nähtävissä suorana myös Yle TV2:ssa.

Tutki lohkon tilannetta tarkemmin UEFA:n sivuilta täältä.

• Helmarit