Helmarit avaa vuoden hienolla haasteella

• Maajoukkueet

Helmarit kohtaa vuoden ensimmäisessä A-maaottelussaan Tanskan. Kyproksella Larnakassa pelattava kamppailu alkaa maanantaina klo 15.

Suomi avaa vuoden heti hienolla haasteella. Tanska voitti vuonna 2017 EM-kisoissa hopeaa ja jäi ulos tulevan kesän MM-kisoista vasta jatkokarsinnoissa.

- Kentällä tulee olemaan Euroopan paras pelaaja, eli Pernille Harder. On upea mahdollisuus meidänkin pelaajille pelata häntä vastaan. Haasteemme on saada hänet näyttämään huonolta kentällä. Tanska on taitava joukkue, ehdottomasti, päävalmentaja Anna Signeul kommentoi.

Tanska on pelannut edelliset maaottelunsa lokakuussa EM-jatkokarsinnoissa, joissa Hollanti oli parempi yhteismaalein 4-1.

- Heillä oli vaikeuksia luoda maalipaikkoja Hollantia vastaan, mutta toisaalta Hollanti on erinomainen joukkue kentän leveydessä. Uskon, että myös me voimme olla hyviä laidoilla. Tanska taas on vahva kentän keskustassa.

- Tanska on hyvä sekä hyökkäämään että puolustamaan, joten meidän on niin ikään onnistuttava molemmissa.

Joukkueet kohtasivat edellisen kerran huhtikuussa 2017, kun Tanska valmistautui EM-lopputurnaukseen, josta tuliaisena oli siis hopeiset mitalit. Suomi ei pystynyt tuolloin vastaamaan haasteeseen. Kotijoukkue meni johtoon kuudennella peliminuutilla ja voitti lopulta 5-0.

- Ottelun ensimmäinen 15-minuuttinen on huomennakin tärkeä. Meidän täytyy päästä sisään pelin tempoon ja organisoida ryhmämme. Haluamme saada peliä kontrolliin. Olemme keskittyneet tällä viikolla siihen, miten pystymme pitämään palloa ja toisaalta kun lähdemme eteenpäin, niin teemme sen koko joukkueena ja vauhdilla. Sitä haluan nähdä huomenna.

- Haluan, että pystymme pitämään palloa enemmän, että tekniikkamme toimii tiukoissa paikoissa. Edellisissä karsinnoissa meillä oli vaikeuksia pitää palloa varsinkin paineen alla Espanjaa ja Itävaltaa vastaan. Olemme hyviä etenemään vauhdilla, mutta haluamme olla siinäkin vielä parempia.

Suomen joukkue on leireillyt Kyproksella keskiviikosta. Pitkä valmistautuminen on käytetty hyväksi tulevaisuuden kannalta mahdollisimman tehokkaalla tavalla - omaan tekemiseen keskittyen.

- Leiri on ollut erittäin onnistunut ja olemme pystyneet harjoittelemaan suunniteltuja asioita. Pelaajien keskittyminen on ollut huippuluokkaa ja samoin olosuhteet. Aika on ollut tärkeää myös joukkuehengen kannalta.

- Olemme pystyneet käyttämään normaalia enemmän aikaa esimerkiksi erikoistilanteiden läpikäymiseen. Tanska-ottelusta tulee hieno finaali tälle tapahtumalle.

EM-karsintalohkot Englannin vuoden 2021 kisoihin arvotaan 21.2. ja Suomi lähtee niihin toisesta korista. Signeul on luottavainen uuden projektin alkumetreillä.

- Jokaisella pelaajallame on oma kehityssuunnitelma ja tavoitteita eri osa-alueille. Mukana olevat pelaajamme tekevät paljon töitä, että he kehittyisivät sekä joukkueena että yksilöinä. He ovat hyvin määrätietoisia ja tunnelma joukkueessa on kaikin puolin hyvä, luotsi kehuu.

• Helmarit