Helmarien vastuunkantaja on aloittanut kautensa vahvasti – ”Olen parantanut pelaamistani kaikilla osa-alueilla”

• Maajoukkueet

Ruotsalaisen Kristianstads DFF:n riveissä toista sopimuskauttaan pelaava Eveliina Summanen on aloittanut kauden vahvasti Ruotsin naisten pääsarjassa Damallsvenskanissa.

Joukkue on pelannut kaikki kauden kuusi ensimmäistä otteluaan ilman tappioita ja majailee sarjataulukon kolmannella sijalla 12 pisteellä.

- Voin olla tyytyväinen siihen, miten pelit ovat sujuneet joukkueen kanssa tähän asti. Lähdemme kuitenkin voittamaan jokaista ottelua, joten myös parannettavaa löytyy. Tämä kausi on kuitenkin lähtenyt meiltä liikkeelle huomattavasti paremmin kuin edellinen, lauantaina 23 vuotta täyttänyt Summanen pohtii.

Summanen kokee Ruotsin pääsarjan ja Kristianstadin hyväksi ympäristöksi itselleen juuri tällä hetkellä. Monipuolinen keskikenttäpelaaja onkin pelannut täydet minuutit kauden tähänastisissa otteluissa. Hän kertoo olleensa valmis pelaamaan kovia minuutteja jo kauden ensimmäisestä ottelusta lähtien.

- Olen iloinen, että valmentajalta on löytynyt minuun luottoa ja olen pelannut kaikki pelit alusta loppuun. Toivotaan, että sama jatkuu myös tulevaisuudessa. En ole vielä henkilökohtaisesti loistanut, mutta eivät pelit ole myöskään huonosti menneet. Aina on parannettavaa, mutta olen melko tyytyväinen otteisiini.

Tärkeitä askelia eteenpäin

Summanen kehittyi suuresti Ruotsissa viime kaudella. Samalla kun joukkue menestyi ja sijoittui kolmanneksi Damallsvenskanissa, otti suomalainen tärkeitä askelia eteenpäin omalla pelipaikallaan. Keskikentän keskustan pelaajalta löytyy osaamista sekä hyökkäys- että puolustussuuntaan. Hänen vahvuutensa ovat pallollisessa pelaamisessa ja pelinlukemisessa, minkä lisäksi hänellä on myös vaarallinen laukaus.

- Sarja on kovatasoinen ja siellä pelaa paljon hyviä pelaajia, jotka myös haluavat olla siellä. Sarja kehittyy jatkuvasti ja sitä kohtaan on Ruotsissa suurta kiinnostusta median puolelta. Jalkapallon asema täällä on todella hyvä ylipäätään, nuorempana PEPOn B-pojissa palloillut lappeenrantalainen kertoo.

- Olen parantanut pelaamistani kokonaisvaltaisesti kaikilla osa-alueilla. Seurassa on loistava yhteishenki ja taistelemme toistemme eteen joka päivä niin harjoituksissa kuin otteluissakin. Toivottavasti yllämme mestaruuteen tällä kaudella, mutta vastassa on paljon kovia joukkueita.

Suomalaiset pitävät yhtä

Kristianstadissa pelaa Summasen kanssa myös toinen suomalainen, sillä toista kauttaan seurassa viettävä 21-vuotias hyökkääjä Jutta Rantala on pelannut suuria minuutteja ja onnistunut myös kertaalleen maalinteossa alkaneella kaudella. Summasen mukaan kaksikko tulee hyvin toimeen niin kentällä kuin vapaa-ajallakin.

- Totta kai me suomalaiset olemme pitäneet yhtä ja kyllä tässä kaupungissa on myös muitakin suomalaisia jalkapallon ulkopuolelta, joiden kanssa vietämme aikaa.

- Olen iloinen Jutan puolesta, että hän on saanut pelinsä kulkemaan ja sitä kautta on tullut myös enemmän luottoa valmentajilta. Hän on tärkeä palanen meidän joukkueelle ja saanut myös tehoja aikaiseksi.

Pelkästään positiivisia asioita

Summasesta on tullut viimeisen kolmen vuoden aikana yksi naisten jalkapallomaajoukkueen vastuunkantajista. Tämä nähtiin viimeksi Itävaltaa vastaan pelatussa maaottelussa, jossa hän iski molemmat Suomen maalit 2-2-tasapeliin päättyneessä ottelussa. Varsinkin toinen osuma oli upea. Oikeaan ylänurkkaan päätyneelle vedolle itävaltalaisvahti ei mahtanut yhtään mitään.

- Ei hirveän useasti tule kahta maalia samassa ottelussa tehtyä. Tärkeintä oli kuitenkin valmistautuminen tuleviin MM-karsintoihin. Saimme pelin alle ja kävimme paljon asioita läpi, joita voimme kehittää tulevia koitoksia varten. Olemme kyllä vaikeasti voitettava joukkue tällä hetkellä, A-maajoukkueessa 28 ottelua pelannut ja niissä viisi maalia tehnyt pelaaja kertoo.

Helmarit voitti karsintalohkonsa ja saavutti paikan ensi vuoden EM-lopputurnaukseen historiallisella tavalla, sillä koskaan aiemmin Suomen maajoukkue ei ole selvittänyt arvokisakarsintaa ilman yhtäkään tappiota. Loistava tiimihenki on ollut yksi menestyksen kulmakiviä Helmareissa viime vuosina.

- Joukkueessa vallitsee tosi lämmin ja rento tunnelma ja Helmarien mukaan on aina kiva mennä seurajoukkuearjen keskeltä. Pelkästään positiivisia asioita sanottavana ryhmästä. Tuntuu, että jokaisella on oma rooli ja paikkansa joukkueessa.

Kesälle 2022 siirretty naisten EM-turnaus on järjestyksessään historian kolmastoista. Suomelle kisat tulevat olemaan neljännet. Paras saavutus on vuodelta 2005, kun Suomi eteni välieriin.

• Helmarit