Helmarien Nora Heroum vaikeasta tilanteesta kohti huipputurnausta – ” On ollut todella raskasta”

• Maajoukkueet

Helmarien laitapuolustaja Nora Heroumilla on ollut todella haastava kausi seurajoukkueensa Lazion kanssa Italian Serie A:ssa. Joukkue on sarjassa toiseksi viimeisenä ja voittanut vain yhden ottelun 14:stä pelaamastaan. Matkaan säilymiseenkin on jo hurjat yhdeksän pistettä.

Kaikki kauden sarjaottelut alusta loppuun urakoinut suomalainen jaksaa kuitenkin uskoa valoisampaan tulevaisuuteen.

- On ollut kyllä todella raskasta tulosten osalta. Emme olleet alkukaudesta yhtään valmiita joukkueena ja oli muutenkin kaikenlaisia ongelmia. Uusia pelaajia tuli paljon ja seura oli juuri noussut Serie B:stä. Emme ole olleet sillä tasolla, mitä  menestymiseen vaaditaan. Taistellaan kuitenkin loppuun asti, sillä voimme edelleen säilyttää sarjapaikkamme, kausina 2018–2020 Brescian ja Milanin paidassa pelannut Heroum kertoo.

Lazion antoi valmentajalleen Carolina Moracelle potkut jo viiden ottelun jälkeen, eikä tilalle tullut Massimiliano Catini ole onnistunut kääntämään joukkueen kurssia. Otteitaan hiljalleen parantanut seura ei pystynyt pitämään johtoasemaansa viimeisimmissä otteluissaan AC Milania ja Interiä vastaan, vaan joutui taipumaan lopulta molemmille numeroin 3-1.

- Molemmat pelit olivat tasaisia pitkään, mutta ratkesivat aivan loppuhetkillä. Olemme pelanneet paremmin kokoajan, mutta silti pisteitä ei ole tullut kaivatulla tavalla. Hyvät esityksetkään eivät merkkaa mitään, jos se ei näy tuloksessa, myös laiturina ja keskikentällä uuden valmentajan alaisuudessa pelannut Heroum sanoo.

Huipputurnaus ennen kesän kohokohtaa

Helmarit matkusti maanantaiaamuna Ranskaan, jossa joukkuetta odottaa tuleviin koitoksiin valmistava huippumaiden turnaus Tournoi de France. Tiedossa on kovia otteluita, sillä Helmareiden vastustajiksi asettuvat Ranska, Hollanti ja Brasilia. FIFA:n virallisesta maailmanrankingista avausvastustaja Ranska löytyy sijalta 4, Hollanti sijalta 5 ja turnauksen viimeisessä ottelussa vastaan asettuva Brasilia sijalta 7.

- Kolme kovaa ottelua edessä. Ihan huikea, että pääsemme pelaamaan sen tasoisia maita vastaan. Tulemme varmasti kierrättämään pelaajia ja eri ryhmityksiä turnauksen edetessä. Lähden kuitenkin jokaiseen maaotteluuni samalla tavalla eli voittoa näistäkin peleistä lähdetään hakemaan. Ottelut tulevat olemaan hyvää treeniä joukkueelle myös puolustusmielessä.

EM-kisat häämöttävät jo muutaman kuukauden päässä ja kovatasoiset harjoitusottelut tulevat todellakin tarpeen, sillä Suomen vastustajat alkulohkossa ovat myös huippumaita. Helmarit pyrkii horjuttamaan Saksaa, Espanjaa ja Tanskaa. Joukkueista Saksa on kahdeksankertainen Euroopan mestari. Tanska oli puolestaan edellisissä EM-kisoissa hopealla ja Espanja kuuluu tämänkertaisten kisojen mestarisuosikkien joukkoon.

Heroum odottaa jo innokkaasti heinäkuuta ja tiedostaa Tournoi de Francen merkityksen valmistautumisessa kohti EM-kisoja sekä huhtikuussa tulevia MM-karsintoja Slovakiaa ja Georgiaa vastaan.

-  Totta kai kisat ovat jo mielessä ja hyvä motivaattori jokaiselle pelaajalle, mutta myös nämä ottelut ovat tärkeitä. Osaa asioista on haastavaa harjoitella karsintaotteluiden yhteydessä ja on myös tärkeää huomata millaisia tuloksia saamme tällaisessa lyhytaikaisessa turnauksessa.

Tournoi de France järjestetään vasta toista kertaa, sillä vuoden 2021 turnaus jouduttiin perumaan koronaviruksen vuoksi. Vuoden 2020 turnauksen voitti emäntämaa Ranska, jonka lisäksi mukana olivat Brasilia, Hollanti ja Kanada.

Tournoi de France, 16.-22. helmikuuta:

16.2. klo 22.10 Ranska–Suomi, Stade Océane, Le Havre (Yle TV2)
19.2. klo 19.00 Suomi–Hollanti, Stade Océane, Le Havre (Areena)
22.2. klo 19.30 Brasilia–Suomi, Stade Michel d’Ornano, Caen (Yle TV2)

• Helmarit