”Helmareita on ikävä” – kapteeni odottaa maajoukkuepelien paluuta

• Maajoukkueet

Siitä on miltei tasan puoli vuotta aikaa, kun Helmarit päätti Cyprus Cupin voittoon Slovakiasta. Sen jälkeen kaikki suunnitelmat ja ohjelmat menivät täysin uuteen uskoon, mutta nyt kapteeni Tinja-Riikka Korpela katsoo mieluummin jo jatkoon kuin menneeseen.

Kyproksen turnausleirin aikana nähtiin jo ensimmäisiä merkkejä koronasta, mutta toden teolla kriisi iski päälle pian sen jälkeen. Ottelut keskeytyivät käytännössä kaikkialla Euroopassa. Näin myös Englannin Women’s Super Leaguessa Helmarikapteeni Tinja-Riikka Korpelan osalta.

- Tulin silloin jo heti maaliskuussa Suomeen ja Helsingissä panimme nopeasti tehotreenit pystyyn. Meitä oli 5-6 maajoukkuepelaajaa ja kolmesti viikossa harjoittelimme. Se oli tärkeää henkisesti ja myös fyysisesti siinä epävarmassa tilanteessa, Korpela muistelee.

- Silloin oli tietysti ajatus, että pelit seurajoukkueessa jatkuvat. Aina meni kuitenkin pari viikkoa eteenpäin ja toukokuussa tuli sitten tieto, että Englannissa kausi keskeytetään kokonaan.

Aiemmin urallaan kotimaan kenttien lisäksi pitkät rupeamat Norjassa ja Saksassa pelannut ja nyt Englannissa Evertonia edustava Korpela saattoi näin suunnata saarivaltakuntaan paluun sijasta kesälomalle ja tuttuun ympäristöön Ouluun.

- Nyt kun ajattelee, niin kauden keskeyttäminen oli varmasti lopulta oikea päätös. Ehdin viettää sitten myös kesälomaa heinäkuulle saakka ennen paluuta Englantiin, ”Tinni” kertoo.

Tiukat rajoitukset

Valmistautuminen uuteen kauteen Evertonin kanssa käynnistyi periaatteessa normaaliin tapaan, mutta toisaalta kaikkea muuta kuin normaalisti. Harjoituksissa ja pre-seasonin otteluissa kaikki oli aika lailla kuten aina, mutta kentän ulkopuolella oli toisin – ja on yhä.

- Meillä ei edelleenkään ole pukukoppia käytössä, eikä ruokailua harjoitusten yhteydessä. Kentän laidalla kokoonnutaan harjoituksiin ja sen jälkeen haemme take away -lounaan mukaan ja sen jokainen sitten syö kotonaan.

- Vieraspeleihin matkaamme kahdella bussilla, jotta etäisyydet saadaan pidettyä ja hotelleissa jokaisella on yhden hengen huone- Lisäksi meidät on testattu ja testataan edelleen koronan varalta kerran viikossa. Siihen on kyllä alkanut jo oikeastaan tottuakin, Korpela naurahtaa.

Afternoon tea
Iltapäivän teehetki kuuluu elimellisenä osana perinteiseen englantilaiseen kulttuuriin.
- Olen totta kai tutustunut siihen, mutta tuntuu ettei se ole ihan se minun juttuni. Juodaan teetä, syödään pieniä sandwichejä ja pikkuleipiä. Kuitenkin sen jälkeen on aina nälkä.

Samalla Korpela painottaa, että tiukat rajoitukset ovat enemmän kuin paikallaan. Englannissa tartuntatapausten määrä on ollut jälleen nousussa ja välillä höllättyjä rajoituksia on kiristetty uudestaan.

- Nyt taas yli kuuden hengen kokoontumiset on kielletty. Vähän kyllä ihmettelen, kun täällä on maskipakko ja kun käy vaikka ostoksilla jossain kauppakeskuksessa, niin aika paljon ihmisiä on, jotka eivät siitä välitä lainkaan.

Kausi Women’s Super Leaguessa saatiin kuitenkin käyntiin ja se on ainakin asia, joka luo uskoa paluuseen normaaliin.

- Eniten ehkä näkyy se, ettei otteluissa ole yleisöä, mutta pääasia että päästiin taas pelaamaan. Toki tilanne näkyy edelleen, mitään kättelyitä otteluiden yhteydessä ei ole ja sellaista, Korpela kertoo.

Vahva alku kaudelle – kova kilpailu pelipaikoista

Sarjakautta on nyt takana kaksi ottelua. Everton avasi kauden selkeällä 4-0-voitolla Bristol Citysta ja viikonloppuna kaatui Tottenham niukasti 1-0.

- Onhan tämä tuloksellisesti ollut ihan nappialku. Pre-season oli meiltä vähän ailahtelevainen, mutta nyt olemme pelanneet omalla tasollamme ja se on todella tärkeä asia, Korpela painottaa.

- Sarjassa on vahva kärkikolmikko ja tavoite on lähteä haastamaan näitä joukkueita. Toki myös ainakin Manchester United ja Tottenham ovat ihan samoilla tavoitteilla liikkeellä. Kuitenkin olimme viime kaudella kuudensia, niin ei oikein nyt voi muuta tavoitetta olla kuin yrittää kiilata kolmen kärjen sekaan.

Korpela on itse seurannut kauden avausottelut vaihtopenkin puolelta Sandy McIverin kannettua torjuntavastuun. Kokenut suomalainen uskoo kuitenkin, että vastuuta riittää kummallekin kauden mittaan.

- Pre-seasonilla pelasimme ottelut aika lailla puoliksi ja olen luottavainen sen suhteen, että vastuuta on tiedossa. Ei meillä ole sillä lailla ykkös- ja kakkosmaalivahtia ja valmentajiltakin on tullut paitsi hyvää palautetta myös viestiä siitä, että samalla viivalla tässä ollaan.

Tilanne on Korpelan mukaan kilpailun ja toinen toisensa kirittämisen kannalta pelkästään positiivinen.

- Sama tilanne meillä on oikeastaan joka pelipaikalla eli pari pelaajaa on tarjolla, se on pitkää kautta ja kilpailua ajatellen tosi hyvä asia, Korpela sanoo.

Gjetost
Norjalainen kauniin ruskea ja makeahko vuohenjuusto on vuonomaan suuria herkkuja.
- Se on kyllä Norjasta jäänyt, tykästyin siihen. Meille kesällä siirtynyt norjalaispelaaja Ingrid Moe Wold lähti nyt maajoukkueen matkaan ja pyysin häntä tuomaan sitä takaisin tullessaan.
- Norjasta tarttui matkaan myös maan liikuntakulttuuri ja toki hienot maisemat sen harrastamiseen. Samaa teen edelleen eli kun on vapaata, niin jonnekin maastoon liikkumaan vain.

Joko lokakuussa Helmareitten mukaan?

Evertonin pelaajista moni matkasi viikonlopun jälkeen maajoukkuetehtäviin, mutta Korpelalle tämä merkitsi paria vapaapäivää, sillä Helmareitten keväältä ensin syyskuulle siirretyt EM-karsintojen Kypros- ja Portugali-ottelut siirrettiin vielä toistamiseen myöhemmälle. Näin jälleennäkeminen siirtyi vielä tuonnemmalle.

- Ensin harmitti todella paljon, mutta sitten aika nopeasti ymmärsi, että tämä oli parempi ratkaisu. Kun lopputurnaus siirtyi vuodella 2022, niin oli kuitenkin varaa siirtää otteluita ja hyvä näin.

Helmareiden loppuvuoden lakenteriin jäi näin ollen lokakuun lopun kotiottelu Skotlantia vastaan ja skottien kohtaaminen vieraissa joulukuun alussa.

- Toivotaan että ne päästään nyt pelaamaan normaalisti. Vähän ohjelma muuttuu, mutta en tiedä onko näillä otteluitten järjestyksellä lopulta niin paljon merkitystä. Kaikki karsintapelit ovat tärkeitä joka tapauksessa, jos tähtäin on kisoissa, kuten meillä on, Korpela muistuttaa.

Englannissa pelataan ja näillä näkymin reilun kuukauden päästä jatkuvat myös maajoukkuepelit. Tauko venyy kuitenkin aika pitkäksi.

- Onhan tässä jonkun verran oltu yhteyksissä maajoukkueen pelaajien kanssa, mutta pakko myöntää, että Helmareita on ikävä. Olisi tosi kiva nähdä kaikkia ja toivotaan, että lokakuussa nähdään.

• Helmarit