Helmareilla toimiva taustaryhmä - ”Olen onnekas, että juuri he kuuluvat tähän joukkoon”

• Maajoukkueet

Naisten A-maajoukkueen taustaryhmään kuuluu 12 jäsentä. Jokaisella on selkeä rooli ja kaikkien tärkein tehtävä on tukea joukkueen menestystä.

Ruotsalainen Anna Signeul tarttui tehtävään Helmareiden päävalmentajana syyskuussa 2017. Hänen apunaan toimivat valmentaja Maiju Ruotsalainen ja maalivahtivalmentaja Tommi Laitila.

- Maiju on ollut tässä roolissa puolitoista vuotta ja hän on oppinut paljon. Hän on avoin oppimaan ja hänen kanssaan on helppo tehdä töitä. Tommi on maalivahtivalmentajana taitava ja hänellä on paljon tietoa. Hän on joukkueessamme vastuussa myös erikoistilannepelaamisesta. Heidän molempien kanssa on miellyttävä työskennellä, Signeul kehuu.

- A-maajoukkueen pelaajat tulevat Euroopan huippuseuroista, joten heidän vaatimustasonsa valmennukselle on korkealla. Heidän tulee saada maajoukkueessa ammattimaista apua kaikilla osa-alueilla. Meidän on siis vastattava korkeisiin odotuksiin. Se koskee koko 12 hengen taustaryhmää.

Modernin jalkapallojoukkueen valmennusryhmää on vaikea määritellä ja toisaalta se on myös turhaa. Videoanalyytikko ja fyysinen valmentaja liittyvät kokonaisuuteen oleellisesti. Helmareissa näissä tehtävissä ovat Jussi Laitinen ja Anne Mäkinen.

- On kunnia saada tehdä töitä Annen kanssa. Hänellä on valtava kokemus pelaajauralta, hän oli tällä tasolla pitkään. Sellaista kokemusta ei osteta rahalla. Anne työskentelee fysiikkavalmentajana ja sekä pelaajat että me kaikki olemme onnekkaita, että hän on mukana.

- Vielä joitain vuosia sitten videoanalyytikko oli luksusta, tänään hänen roolinsa on välttämättömyys. Kehitys on ollut niin nopeaa, että pian yksi ihminen ei enää riitä. Uudet säännöt ovat mullistaneet ottelutapahtumaa, penkille saa viestiä asioita katsomosta. Yhden ”Jussin” on vaikea kuvata, analysoida ja kommunikoida meille. Nuorisomaajoukkueiden arvokisoissa on jo käytetty ylimääräistä valmentajaa analyytikon tukena katsomossa.

Lue lisää Laitisen työstä ja muun muassa muutoksista otteluiden aikaisessa yhteydessä täältä.

Kaikkein järkevintä olisi, jos taustaryhmää ”ei eroteltaisi” lainkaan. Lääkintätiimi työskentelee niin ikään hyvin läheisessä yhteistyössä valmennuksen kanssa. Lääkäri Pippa Laukka, fysioterapeutit Lasse Lagerblom ja Markus Rosenblad sekä osteopaatti Laura Korhonen tekevät leireillä pitkää päivää ja osallistuvat aktiivisesti myös harjoitustapahtumiin.

- Ulkopuolelta katsoessa joku voisi sanoa, että onpa heillä iso taustaryhmä. Mitä kaikki tekevät? Kaikilla todella on tekemistä, varhaisesta aamusta myöhään iltaan.

- Pippa on ollut tässä joukkueessa vuosia ja hän tuntee pelaajat. Hänellä on kokemusta lähes kaikesta, mitä ammattiurheilijoille voi tapahtua. Samoin Lasse, Markus ja Laura. Heidän laatuvaatimuksensa ovat korkealla. Olen työskennellyt vuosia erilaisten lääkintäryhmien kanssa ja tämä on yksi parhaista.

Huoltaja Piia Karonen on Helmareiden taustaryhmän uusimpia tulokkaita. Huhtikuun leirillä tiedottajana toimi ensimmäistä kertaa Eveliina Makkonen.

- Pian mukaantulo oli merkittävä asia ennen kaikkea pelaajille ja fysioterapeuteille. Lasse ja Markus hoisivat muun muassa kaikki pyykit ja palautusjuomat oman työnsä ohella. Se vei heiltä paljon aikaa itse hoito- ja muusta fysioterapeutin työstä. Olemme todella tyytyväisiä Piiaan.

- Meidän on myös koko ajan ”myytävä tuotettamme”. Tiedottaja auttaa median edustajia, mutta hän myös markkinoi joukkuettamme ja ottelutapahtumia. Tehtävä on laaja, kirjoittamista, kuvaamista ja paljon muuta.

Kokonaisuuden ”luojana” toimii joukkueenjohtaja Outi Saarinen, jonka CV hakee vertaistaan. Saarisella on vuosien kokemus paitsi Suomen Palloliiton tehtävistä ja tapahtumista myös kansainväliseltä tasolta useista MM- ja EM-arvoturnauksista FIFA:n ja UEFA:n palveluksessa.

- Meillä on tällä leirillä 23 pelaajaa ja 12 taustahenkilöä. Kaikki on hyvin suunniteltua, mutta aina tapahtuu jotain. Voimme joutua käymään pelaajaan kanssa sairaalassa tai muutoksia voi tulla juuri ennen tapahtumaa, jolloin pitää varata uusia lentoja.

- Outi tekee mahtavaa työtä, hänen tehtävänsä ei ole missään nimessä helppo. Joku voi luulla, että joukkueenjohtaja vain varaa lennot, hotellit, jalkapallokentät ja ruuat. Se on paljon, paljon enemmän. Jo se, että pelaajamme tulevat paikalle, kaikki eri puolilta Eurooppaa, on organisointikykyä vaativa tehtävä.

Suomi kohtaa tiistaina Puolan Helsingissä. Telia 5G Areenalla pelattava maaottelu alkaa klo 18 ja näkyy suorana Yle Areenasta.  Helmareiden leiri alkoi Sveitsistä, mistä tuliaisena oli 0-0-tasapeli tasokasta kotijoukkuetta vastaan. Parhaillaan taustat ja pelaajat valmistautuvat yhdessä täyttä päätä tiistain koitokseen.

- Meillä on kaiken kaikkiaan erinomainen taustaryhmä, kaikki ovat ammattilaisia. Olen ajatellut alusta asti, että olen onnekas, että juuri he kuuluvat tähän ryhmään. Vaatii vuosien työskentelyä, että pääsee tälle tasolle. Taustamme jäsenillä on paljon kokemusta, Signeul alleviivaa.

Taustaryhmä kuvassa vasemmalta: Rosenblad, Harri Kauranen (korvasi Sveitsissä Laukkaa), Signeul, Lagerblom, Korhonen, Laitila, Laitinen, Ruotsalainen, Karonen ja Mäkinen. Saarinen oli kuvauspäivänä sairas ja Makkonen otti kuvan.

• Helmarit