Helmareiden keskikenttäpelaaja kehittyy Valenciassa – ”En koe, että olisin epäonnistunut suuremmin missään”

• Maajoukkueet

Helmareiden Iina Salmi siirtyi viime heinäkuussa Espanjan naisten pääsarja La Ligassa pelaavan Valencian riveihin kahden vuoden sopimuksella.

Salmi on alkanut pienten alkuvaikeuksien jälkeen sopeutumaan hyvin paikallisiin tapoihin, kulttuuriin sekä sarjan pelitempoon.

- Kun saavuin tänne, en osannut puhua yhtään paikallista kieltä. Nyt ymmärrän jo paljon paremmin espanjaa ja puhunkin sitä jo jonkin verran. Toimintatavat ovat täällä erilaiset kuin mihin olin aiemmin tottunut ja myös sarjan taso on kovempi. Olen kuitenkin pikkuhiljaa päässyt rytmiin mukaan. Tiedän, mitä tulee vastaan ja pärjään hyvin, tämän kauden 24 ottelussa kahdesti maalinteossa onnistunut Salmi kertoo pirteästi.

Keskikenttäpelaaja kehuu Valencian koko organisaatiota hyvin organisoiduksi. Naisten joukkue harjoittelee samassa harjoituskeskuksessa miesten joukkueen kanssa, nurmikenttiä riittää ja kuntosali on aina käytössä kaikille. Otteet kentällä eivät ole kuitenkaan viime aikoina vastanneet odotuksia ja seura on tippunut 18 joukkueen sarjassa yhdeksänneksi. Eroa putoamisviivaan on kuitenkin kuusi pistettä ja katse on ylöspäin.

Viikonloppuna Valencia tasasi pisteet selvästi yläpuolellaan taulukossa olevan Atlético Madridin kanssa.

- Viimeisessä kuudessa ottelussa olemme onnistuneet saamaan vain kaksi tasapeliä. Tämä voi johtua siitä, että olemme pelanneet sarjan kärkipään joukkueita vastaan ja meillä on muutamia tärkeitä pelaajia loukkaantuneena. Kausi on mennyt kuitenkin kokonaisuudessaan meiltä tasaisesti ja ansaitsemme olla sarjan keskikastissa. Uskon, että kurssimme kääntyy taas paremmaksi ja voimme haastaa myös kovempia joukkueita, Salmi uskoo.

Totuttelua uuteen sarjaan

Noin puolet otteluista vaihdosta aloittanut suomalainen uskoo roolinsa kasvavan ensi kaudeksi, koska kehityskäyrä on ollut jatkuvasti ylöspäin. Hän pitääkin tätä kautta vielä hieman totutteluna uuteen sarjaan ja paikkakuntaan.

- Toivoisin, että olisin tulevaisuudessa useammin avauskokoonpanossa. Olen onnistunut hyvin tällä kaudella pelaamissani otteluissa, kun ottaa huomioon, että tämä on vasta ensimmäinen vuoteni täällä.

- Olen pelannut viidellä eri keskikentän pelipaikalla ja pystynyt auttamaan joukkuetta monessa asiassa. Tiesin olevani monipuolinen pelaaja, enkä koe, että olisin epäonnistunut suuremmin missään, pallonkäsittelytaidoistaan tunnettu Salmi kertoo itseluottamusta uhkuen.

Korona pilasi kauden

Ennen Espanjaan siirtymistä Salmi edusti kahden vuoden ajan Amsterdamin Ajaxia. Ajaxin lisäksi 26-vuotias Salmi on edustanut urallaan ruotsalaisia Rosengårdia ja IF Limhamn Bunkefloa. Suomessa hänen seurojaan ovat olleet aikuisten tasolla HJK sekä PK-35 Vantaa, jossa hänet valittiin vuonna 2015 liigan vuoden pelaajaksi.

- Muistelen aikaani Hollannissa lämmöllä. Pääsin pelaamaan Mestarien liigaa ja oltiin aina mukana kärkikahinoissa. Ajax oli minulle siinä hetkessä uraa oikea askel. Kehityin siellä hyvin, mutta harmittavasti toinen vuosi jäi hieman vajaaksi koronan takia. Kausi peruttiin lopulta kokonaan 12 kierroksen jälkeen.

Historiaa Suomen paidassa

Suomen naisten A-maajoukkue päätti helmikuussa EM-karsinnat hienosti, kun Helmarit voitti lohkonsa ja saavutti paikan kesälle 2022 siirrettyyn EM-lopputurnaukseen. Samalla joukkue teki historiaa, sillä koskaan aiemmin Suomen maajoukkue ei ole selvittänyt arvokisakarsintaa ilman yhtäkään tappiota.

- On ollut todella hienoa olla joukkueen mukana ja tunnelma on ollut aivan mahtava, kun pelitkin ovat menneet niin hyvin. Joukkuehenki on loistava ja on kiva tehdä yhdessä töitä.

- MM-karsinnat ovat tulossa vielä ennen EM-kisoja, joten keskitymme varmasti seuraavaksi niihin, Helmareissa 13 ottelua pelannut ja yhden maalin viimeistellyt Salmi päättää.

• Helmarit