Heikki Grönlund on poissa

• Alueuutiset

SPL:n kunniajäsen ja Länsi-Suomen piirin kunniapuheenjohtaja menehtyi keskiviikkona vajaa parisen viikkoa ennen 71-vuotissyntymäpäiväänsä.

Työuransa Postin palveluksessa tehnyt Heikki Grönlund teki merkittävän uran luottamushenkilönä jalkapallon eri järjestötehtävissä. Seuratoiminnan johtotehtävissä Heikki aloitti jo vuonna 1965 Turun Pyrkivän jalkapallojaoston jäsenenä ja myöhemmin myös puheenjohtajana. Jo vuotta aikaisemmin hän aloitti tehtävät Pyrkivän edustusjoukkueen huoltajana ja joukkueenjohtajana ja jatkoi niissä vuoteen 1980 asti.

Vuonna 1984 Heikki siirtyi Turun Toverien toimintaan, jossa hän toimi viime vuosiin asti niin jalkapallojaostossa kuin koko seurankin johtokunnassa ja puheenjohtajan tehtävässä.

Turun Erotuomarikerhossa Heikki Grönlund toimi vuodet 1995-2001, joista viimeiset neljä vuotta Kerhon puheenjohtajana. Erotuomaritoiminta tuli Heikille tutuksi myös pitkäaikaisessa roolissa erotuomaritarkkailijana.

SPL:n Turun piirin toimintaan Heikki Grönlund tuli mukaan kilpailuvaliokunnan sihteeriksi jo vuonna 1973. Siitä alkaen, peräti viidellä eri vuosikymmenellä, Heikki toimi lukuisissa piirin valiokuntien ja piirihallituksen tehtävissä aina vuoteen 2015 asti. Piirin varapuheenjohtajan tehtävää Heikki hoiti vuodet 1990-2001 ja vuodesta 2002 alkaen aina vuoteen 2015 hänen käsissään oli piirin puheenjohtajan nuija.
Heikin jättäessä piirin puheenjohtajan tehtävät päätti piirikokous yksimielisesti kutsua hänet piirin kunniapuheenjohtajaksi.

Heikki Grönlundin ura myös Suomen Palloliitossa hakee vertaistaan. Liittokokousedustajana hän on liittohallitusvuosiaan lukuun ottamatta toiminut jokaisessa liittokokouksessa vuodesta 1970 alkaen. Heikin viimeiseksi liittokokoukseksi jäi kevään 2016 kokous Tampereella. Liittovaltuuston puheenjohtajana tai varapuheenjohtajana Heikki toimi vuodet 2003-2016. Liittohallituksen jäsen hän oli vuosina 1979-1989 ja 1995-2000.

Näiden lisäksi tehtävät lukuisissa liiton eri valiokunnissa niin puheenjohtajana kuin jäsenenäkin tulivat Heikille tutuiksi jo alkaen vuodesta 1983, jolloin hän aloitti kilpailuvaliokunnan jäsenenä ja naisjalkapallovaliokunnan puheenjohtajana. Heikin aktiivisuudesta liiton tehtävissä kertonee sekin, että vielä vuonna 2016 hän toimi puheenjohtajana sekä liiton kilpailuvaliokunnassa että ansiomerkkijaostossa ja lisäksi jäsenenä Respect-valiokunnassa.

- Olemme menettäneet pitkäaikaisen jalkapallovaikuttajan ja koko suomalaisen jalkapalloperheen suuresti arvostaman persoonan. Heikki oli pitkäaikainen liittovaltuuston puheenjohtaja ja todellinen Seurojen Ääni liiton suuntaan. Tämä suru-uutinen koskee syvältä meitä kaikkia ja otamme osaa Heikin läheisten suruun, Palloliiton va. puheenjohtaja Markku Lehtola sanoo.

Muista Heikki Grönlundin lukuisista luottamustoimista kannattaa vielä mainita lähes 30-vuotinen ura Eerikkilän Urheiluopiston johtokunnan jäsenenä sekä vuodet 2003-2016 Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n hallituksen jäsenenä. Hän oli myös käynnistämässä delegaattijärjestelmää Veikkausliigassa ja toimi itsekin usean vuoden ajan otteludelegaattina.

Heikki Grönlundille on myönnetty mm. Suomen Palloliiton kultainen ansiomerkki ja SPL:n Turun piirin kultainen ansiomerkki. Hänet kutsuttiin Suomen Palloliiton ainaisjäseneksi vuonna 2009 ja kunniajäseneksi vuonna 2016. Heikki Grönlundille on myönnetty myös Seuratoimijan timanttimerkki, jonka saa vähintään 50 vuoden vapaaehtoistyöstä seuratoiminnassa.

Viimeisimmät tunnustukset upeasta elämänurastaan Heikki sai viime vuonna. Kesällä hän sai SPL:n Respect Ball –gaalassa Respect-palkinnon pitkäjänteisestä työstä jalkapalloperheessä Respect -hengen ja -arvomaailman ollessa ohjaamassa toimintaa. Viime syksynä jaettiin ensimmäistä kertaa, kunnianosoituksena Heikin elämäntyölle, Länsi-Suomen piirissä Vuoden Seura – Heikki Grönlund –palkinto.

Suomen Urheilu- ja Liikuntakulttuurin Kultainen Ansioristi Heikille myönnettiin jo vuonna 1999.

Heikki ”Hessu” Grönlund jätti suomalaiseen jalkapalloon merkittävän jälkensä. Hänen toimistaan paistoi aina tunnollisuus kaikissa tehtävissään ja hän oli valmis antamaan oman panoksensa mihin tahansa tehtävään suomalaisen jalkapallon kehittämisessä.

Puheenjohtajana hän pyrki vaikeissakin asioissa löytämään sopuratkaisun ja hän nauttikin suurta luottamusta ja kunnioitusta jalkapalloseuroissa näiden kokoon tai sarjatasoon katsomatta. Seurojen hyvinvointi oli Heikille tärkeä asia ja hän oli tuttu näky jalkapallokatsomoissa Kupittaalla ja muuallakin.

Erityinen rakkaussuhde Heikillä oli myös Suomen maajoukkueisiin, joista erityisesti miesten A-maajoukkueen vieraspeleihin Heikki järjesti vuosikausia kymmeniä kannattajamatkoja linja-autolla. Niin kaukana Euroopassa Huuhkajat eivät oikeastaan juuri onnistuneet pelaamaan, etteikö Heikki ryhmineen olisi matkustanut, bussilla Suomesta asti, joukkuetta kannustamaan.

Jalkapalloperhe jää kaipaamaan hienoa jalkapallomiestä ja ottaa osaa omaisten ja läheisten suruun.

• Länsi-Suomi