28.9.2020 klo 15.33

Harrastepelaajien rekisteröityminen kannatti – Dynamolle ilmainen osallistumisoikeus ensi kesän harrasteliigaan

Harrastepelaajien tuli rekisteröityä Pelipaikkaan ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Harrastejoukkue Dynamo hoiti rekisteröinnit mallikkaasti ja voitti arvonnan kautta ilmaisen osallistumisoikeuden ensi kesän harrasteliigaan.

Palloliiton harrastetoiminnan tavoitteena on tarjota jokaiselle jalkapallon pelaamisesta kiinnostuneelle mahdollisuus harrastaa jalkapalloa ja/tai futsalia ympäri vuoden sekä olla mukana toiminnassa eri rooleissa. Toimintaa järjestetään kaveri-, harraste- ja yritysjoukkueille.

Eteläisen alueen Miehet Harraste Kolmonen -sarjassa pelaava Dynamo on monikulttuurinen joukkue. Joukkueessa on pelaajia esimerkiksi Venäjältä, Brasiliasta , Bulgariasta, Unkarista ja Iranista.

- Joukkueemme on tosi kansainvälinen kaveriporukka. Suurin osa meidän pelaajistamme on ulkomaalaisia. Meillä oli pari venäläistä kaveria, ja heillä on aika tiivis yhteisö Suomessa. He kutsuivat treeniporukkaamme lisää venäläisiä. Siitä muodostui se ydinryhmämme. Meillä on erittäin hyvä joukkuehenki, joukkueenjohtaja Rikhard Laine kertoo.

Maksuttomasta rekisteröinnistä paljon hyötyä

Harrastepelaajien tuli rekisteröityä Pelipaikkaan ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Uudistuksen tarkoituksena on saada kaikki jalkapalloilevat suomalaiset Pelipaikkaan. Rekisteröinti helpottaa harrastajamäärien tilastointia ja jokainen pelaaja saa samalla myös pelaajakorttinsa näkyviin Palloliiton sivuille.

Joukkueiden, joiden pelaajat hoitivat rekisteröinnin, kesken suoritettiin arvonta, jonka palkintoina oli lippupaketti Huuhkajien peliin sekä ilmaisia osallistumisoikeuksia ensi kesän harrasteliigoihin. Arpa suosi muun muassa Dynamoa, joka voitti ilmaisen osallistumisoikeuden ensi kesän harrasteliigaan. Katso voittajat täältä.

Dynamossa Laine huolehti joukkueenjohtajana, että kaikki pelaajat rekisteröityivät. Maksuttoman rekisteröitymisen kautta harrastajat pääsevät myös Pelipassi-etujen piiriin.

- Meidän joukkueemme tapauksessa annoin kaikille pelaajille ohjeet, joihin olin itse tutustunut. Yritin pitää huolen, että jokainen pelaaja pystyy itse tekemään sen rekisteröinnin.

Prosessi oli kokonaisuudessaan sujuva. Kielimuuri ei osoittautunut haasteeksi monikulttuuriselle joukkueelle.

- Pelipaikkaa pystyy käyttämään myös englanniksi, se helpotti paljon, Laine toteaa.

”Pelit voisivat olla hivenen pidempiä”

Dynamo on harjoitellut yhdessä muutaman vuoden ajan. Tämä on toinen vuosi, kun joukkue on mukana harrastesarjassa. Joukkue sijoitti tällä kaudella lohkossaan toiseksi ja eteni siten jatkopeleihin.

Harrastesarjatoimintaa järjestetään 5v5 tai 7v7 pelimuodoissa (myös 2v2 ja 3v3). Paikallisesti voidaan pelata myös 11v11 pelejä.

- Suurimmassa osassa harrastesarjoista pelataan 7v7. Se on hyvin erityyppistä kuin 11v11. Itse tykkään paljon siitä, koska siinä pääsee olemaan enemmän pelin sisällä, kun on vähemmän pelaajia. Tulee enemmän pallokosketuksia ja yhden pelaajan rooli on tavallaan isompi, Laine sanoo harrastejalkapallon parhaista puolista.

Harrastefutis on myös erinomainen tapa liikkua. 7v7 -ottelut pelataan puolikkaalla kentällä.

- Pienen kentän peleissä pelin aikana ei ole hirveästi taukoja. Ison kentän pelissä voi ehkä hengähtää hetken, mutta pienen kentän pelissä pitää olla kyllä koko ajan tosi hereillä.

Dynamon pelaajilla riittää niin paljon peli-intoa, että Laine toivoisi ottelujen olevan pidempiä. Poikkeuksellisen vuoden johdosta vaihtopenkillä on ollut välillä ruuhkaa.

- Meillä on aika laaja kokoonpano. Meillä on pelaajia, jotka matkustelevat paljon. Viime vuosi osoitti meille, mikä on tarvittava pelaajamäärä. Meillä on 20 pelaajan rosteri. Tänä vuonna matkustelua on kuitenkin ollut huomattavasti vähemmän vallitsevan tilanteen takia.

- Pelit voisivat olla hivenen pidempiä. Peliaika on nyt 2x20min. Mielestäni se on liian vähän. Ottelun pitäisi mielestäni kestää kokonaisuudessaan noin tunnin, Laine päättää.

Lue lisää harrastejalkapallosta >>

Lue lisää harrastepelaajien rekisteröitymisestä >>