Hallitsevan Cup-mestarin päävalmentaja ei ole huolissaan treenitauon vaikutuksista

• Jalkapallosarjat

Viime vuoden kesäkuussa Tampereen Ilves pääsi juhlimaan ensimmäistä Suomen Cup mestaruuttaan sitten vuoden 1990. Samalla sykkeellä tupsukorvat aloittivat Suomen Cupissa myös kaudella 2020. Ilves eteni lohkovoittajana tuonnemmaksi siirrettyihin neljännesvälieriin. Vaikka harjoittelukielto pääsi yllättämään tamperelaiset, ei päävalmentaja Jarkko Wiss ole huolissaan joukkueensa pelikunnosta.

Toistaiseksi Veikkausliigassa on ehdotettu ottelumäärien säilyttämistä tulevalle kaudelle, mutta otteluiden tahti tulee olemaan aikaisempaa tiiviimpi. Kun tähän lisätään Suomen Cupin ottelut, on joukkueilla edessään hyvin intensiivinen kausi. Ilveksen päävalmentaja Jarkko Wiss ei usko tämän tuottavan ongelmia joukkueelleen.

– Meidän pelaajamme tottuivat jo viime vuonna rotaatioon ja heidän kanssaan on siitä nytkin keskusteltu. Meillä on takana todella hyvä harjoitusjakso ja pelaajat huolehtivat kunnostaan nyt omatoimisesti. Ilveksellä on erittäin hyvät valmiudet pelata tiukassakin aikataulussa.

Wiss kertoo Ilveksen tilanteesta seuran verkkosivuilla. Vaikka hän uskoo täysin joukkueensa pelaajien kykyyn ylläpitää kuntoaan treenitauon aikana, hän myöntää kuitenkin lajitaidon harjoittamisen ja taktisen puolen selvästi kärsivän tauosta. Erityisen tärkeänä hän pitää nyt aerobisen kestävyyden ylläpitämistä, jotta pelaajilla on heti tauon päätyttyä valmius harjoitella täydellä teholla.

– Kyllähän tämä melkoisen outo tilanne on. Varsinkin kun ei yhtään tiedä kuinka kauan taukoa pidetään. Sellainen 4-6 viikon harjoittelu ennen sarjan alkua olisi optimaalinen, mutta saattaa olla, että joudutaan tyytymään lyhyempään jaksoon. Pelituntuma toki kärsii, mutta tilannehan on kaikille sama.

Vaikka koronaviruksen vaikutukset urheilumaailmaan eivät vielä edes ole täysin selvillä, Wiss uskoo joukkueensa olevan valmis kauden otteluihin, kun aika niille koittaa.

– Nyt ei muuta, kuin pilke silmäkulmaan ja pistetään omatoiminen harjoittelu kunniaan! Välitetään lähimmäisistä ja pidetään toisistamme huolta.

Lue Wissin koko haastaattelu Ilveksen sivuilta