GrIFK nosti tasoa ja imagoa futsalin avulla

• Futsal

Kauniaislainen jalkapalloseura Idrottsföreningen Kamraterna Grankulla eli GrIFK, lähti kehittämään toimintaansa futsalin avulla kymmenkunta vuotta sitten. Valmentaja Leif
Grandellin mukaan GrIFK:n resepti osoittaa, että tasavertaisina lajeina futsal ja jalkapallo palvelevat toistensa kehitystä.

Veteraanivalmentaja Leif Grandellia pyydettiin GrIFK:aan toteuttamaan seuran valmennuspäällikkö Arto Tuohisto-Kokon visiota, jossa osa ikäluokasta pelaisi korkeammilla sarjatasoilla.

Sekä jalkapalloilijoita että futsalin harrastajia eri seuroissa valmentanut Grandell ehdotti futsalin ottamista jalkapallon rinnakkaislajiksi, ikään kuin kehittämisen työkaluksi. Aloite hyväksyttiin, ja siten syntyi kehitysprojekti, joka on tuottanut tulosta seurassa molempien lajien osalta.

- ''Grani'' on ollut perinteisesti jalkapalloseura, mutta me otimme jalkapallon rinnalle seuran ohjelmaan myös futsalin, koska se on upea laji ja lisäksi se kehittää pelaajia jalkapallollisestikin. Lajit täydentävät toisiaan. Futsal on nopea peli, joka vaatii pelaajalta hyvää ykköskosketusta. Sen parissa on helppo kehittää erilaisia tilanteita: yksi vastaan yksi, kaksi vastaan yksi tai kolme vastaan kaksi, Grandell mainitsee.

Rinnakkaiselo tuottaa tulosta

- Kaikista ei tarvitse tulla jarilitmasia, joistakin voi tulla panuautioitakin. Meillä lajit eivät kilpaile keskenään, vaan jokainen voi jossain vaiheessa katsoa, kumpi kiinnostaa enemmän tai kummassa on parempi ja valita lajinsa sen mukaan. Näin olemme saaneet molempiin lajeihin enemmän pelaajia ja pidettyä potentiaalisia pelaajia lajien parissa.

Grandellin mukaan futsalin ja jalkapallon rinnakkaiselo on vaikuttanut pelaajistoon sekä määrällisesti että laadullisesti. GrIFK:lla on esimerkiksi tällä hetkellä valtakunnallisessa Futsal-Liigassa P17- joukkue ja etelän futsalsarjoissa Ykkösessä ja Kakkosessa kaksi P15-joukkuetta ja Kolmosessa yksi P15-joukkue. P14 Futsal-Ykkösessä GrIFK on edustettuna kahden joukkueen voimin. P13-sarjoissa seura on mukana Ykkösessä yhdellä, Kakkosessa kahdella ja Kolmosessa myös yhdellä joukkueella. Etelän futsalsarjoissa ovat edustettuina myös nuorimmat ikäluokat P12, T12, P11, P10, P9 ja P8 eli yhteensä 20 joukkuetta.

- Tyttöjen joukkueet ovat vasta rakenteilla. Tällä hetkellä meillä on futsalissa vain T12-joukkue. Yritän markkinoida nätisti sellaista ajatusta, että futsalin voisi ottaa myös jalkapalloilevien tyttöjenkin ohjelmaan laajamittaisesti, Grandell suunnittelee.

- Toimintamme on painottunut junioreihin, koska heistähän me olemme lähteneet rakentamaan joukkueita. Strategiamme ei ole ostaa, vaan nostaa pelaajia ylempiin sarjoihin. Meillä on myös miesten joukkue, joka pelaa Futsal-Kolmosessa. He pelaavat futsalia siksi, koska se on fantastinen laji. Joukkueessa on paljon sellaisia kavereita, joita olen valmentanut sekä futsalissa että jalkapallossa, Grandell kertoo.

Kuva:  Arto Tuohisto-Kokkko

Kahden lajin idea käyttöön laajemminkin

Grandell toivoo, että jalkapalloihmiset laajemminkin eri seuroissa havahtuisivat ottamaan ohjelmaansa futsalin samanarvoisena lajina jalkapallon kanssa. Asiaa voitaisiin edistää hänen mukaansa myös Palloliitosta käsin. Vaikka GrIFK:ssa ollaan asiassa edelläkävijöitä, kehittämistä on vielä sielläkin.

- ''Grani'' on monipuolinen yleisseura, jolla on omat jaostot noin puolelle kymmenelle eri lajille, mutta ei vielä futsalille. Oman jaoston myötä seuran futsaljoukkueet olisivat oikeutettuja saamaan tiloja myös kilpailukäyttöön kotikunnastaan Kauniaisista. Oman jaoston puuttuessakin joukkueet voivat kyllä harjoitella Kauniaisissa, mutta turnauksiin niiden täytyy mennä aina naapurikuntien halleihin, Grandell toteaa.

Vuonna 1925 perustetun GrIFK:n yksinkertaisena tavoitteena on Grandellin mukaan tuottaa mahdollisimman hyviä futsalin ja jalkapallon pelaajia sekä omiin että muiden seurojen joukkueisiin. Tuota tavoitetta hänen ohellaan seurassa toteuttavat muun muassa futsal- ja jalkapallovalmentajat Risto Kaikkonen ja Markus Kulmala. Lisäksi oppia on saatu myös jalkapallon ja futsalin ex- maajoukkuepelaaja Keijo Huuskolta. Seuran jalkapallojaostossa on kaikkiaan noin 600 pelipassillista, joihin kuuluvat myös futsalpelaajat.

Grandell on edistänyt lukuisten palloilijoiden kehittymistä 30-vuotisen valmentajauransa aikana. Ennen GrIFK:n pestiä hänen valmentajaosaamistaan ovat hyödyntäneet Haukilahden Pallo, FC Honka ja FC Espoo.

- Olen tyytyväinen, että olen saanut tehdä töitä vuosien varrella monien upeiden pelaajien kanssa enkä näe vielä päätepistettä valmentajan työlleni. Jos vain on terveyttä, intohimoa kyllä löytyy, Leif Grandell vakuuttaa.