Fyysinen valmentaja Heli Rekimies Ilveksen taustavoimana

• Seuratoiminta

Ilveksessa pitkäjänteinen panostus fyysiseen valmennukseen kantaa tulosta ja urheilijat nauttivat entistä useammin harjoittelusta terveinä.

Heli Rekimies toimii Ilveksen Veikkausliigajoukkueen fysiikkavalmentajana ja fysioterapeuttina. Hän vastaa myös seuran junioripuolen fyysisestä valmennuksesta.

- Ilveksessä fyysinen valmennus pohjautuu herkkyyskausiin eli jokaisessa ikävaiheessa kehitetään niitä taitoja, jotka ovat välttämättömiä ja helppo oppia siinä kohtaa kehitystä. Samalla valmistetaan pelaajia seuraavaan harjoitusvaiheeseen vanhemmissa ikäluokissa.

Harjoittelussa huomioidaan riskitekijät ikäluokittain ja tavoitteena on ennaltaehkäistä vammoja sekä löytää mahdollisia tekijöitä, jotka voivat myöhemmässä vaiheessa haitata harjoittelua.

Ilveksessä fyysiseen harjoitteluun on panostettu jo pitkään ja mallia rakennettu pitkäjänteisesti. Fysiikkaharjoittelusta on tullut osa joukkueiden harjoitusarkea.

- Kukaan ei enää kyseenalaista tätä. Merkittäviä vammaryhmiä on saatu vähenemään vanhemmissa ikäluokissa.

Fyysinen harjoittelu organisoidaan yhteistyössä valmennuspäälliköiden ja urheilutoimenjohtajan kanssa niin, että se osuu jokaisen ikäluokan viikkorytmiin, palvelee siinä mahdollisimman hyvin ja huomioi joukkueiden pelipäivän viikonloppuisin.

Ilveksessä joukkueiden talviharjoittelusta noin neljäsosa on fyysistä harjoittelua.

- Aika tärkeä osa tätä kuviota on valmentajakoulutus. Valmentajille luodaan vahva osaamispohja Palloliiton ja seuran omien koulutusten kautta.

Rekimiehen mukaan pelaajien laadukkaan arjen ja harjoittelun tueksi tarvitaan myös hyvät olosuhteet.

- Laadukkaat alustat auttavat urheilijaa kestämään rasitusta. Hyvissä olosuhteissa voimme kaikki tehdä työmme hyvin.

Katso HUU-tv:n video artikkelikuvan kautta

• Seurojen Palloliitto