Futsalmaajoukkueen EM-paikka vaatinut myös uhrauksia – ”Sitä voi olla vaikea selittää ulkopuoliselle”

• Maajoukkueet
  • Futsal

Futsalmaajoukkue osallistuu historiansa ensimmäisiin arvokisoihin, kun EM-kilpailut pyörähtävät käyntiin ensi viikolla Hollannissa. Futsalmaajoukkue on ponnistanut Euroopan huipulle, mutta se on vaatinut myös uhrauksia.

Maajoukkue kokoontui perjantaina yhteen pääkaupunkiseudulle ja joukkue suunnistaa kohti Hollantia perjantaina. Juhana Jyrkiäisen mukaan viimeistelyleiri on mennyt kaikin puolin hyvin.

- Mielestäni joukkueessa on innostava fiilis tällä hetkellä. Ei ole samanlaista puristusta ilmassa, mitä voi joskus olla maajoukkueleireillä, kun kilpaillaan pelipaikoista. Nyt joukkue on ollut tiedossa jo pidempään. Suurin osa valmistautumisesta on tehty jo syksyn ja talven leireillä ja peleissä, ja joukkueessa on innokkaan odottava fiilis kisoista. Olemme vetäneet parit treenit ja ne ovat olleet tosi vauhdikkaita ja joukkueessa on hyvä yhteen puhaltamisen meininki.

Koronatilanne on heikentynyt maailmanlaajuisesti omikron-variantin jyllätessä. Se on vaikuttanut myös pelaajien henkilökohtaiseen valmistautumiseen ja elämään. Mitään riskejä sairastumisen suhteen ei haluta ottaa kisojen alla.

- Kroatia-pelin jälkeen olen ollut hyvin vähän missään, missä on paljon ihmisiä ja muutenkin aina maski päällä. Joulun aikaan ei tullut kavereita tavattua, vaikka yleensä heitä niihin aikoihin näkee ja sukulaisiakin vain pienessä piirissä. Perheen kesken olemme olleet paljon kotona ja käytiin vähän hiihtämässä ja luistelemassa sekä tietenkin seurajoukkueen treeneissä. Kaikki ylimääräinen on jäänyt pois, vaikkei ihan totaalikaranteenissa ole oltukaan, Akaa Futsalissa pelaava Jyrkiäinen avaa koronan vaikutuksia valmistautumiseen.

Jyrkiäinen on kuitenkin onnistunut mukautumaan tilanteeseen. Luokanopettajana toimiva pelaaja on saanut keskittyä kisoihin parhaalla mahdollisella tavalla.

- Ei se ole ollut vaikeaa, kun kyseessä on kuitenkin aika lyhyt aika elämässä. Arki pyörii pääasiassa perheen parissa ja töistä olen voinut olla pois joulukuusta lähtien. Nyt tässä pystyy kutsumaan itseään ammattiurheilijaksi. Opettajana tulee paljon kontakteja, mutta olen nyt pystynyt jättämään ne pois.

Futsal-liiga ei ole ammattilaissarja, mutta huipputasolla asiat on siitä huolimatta hoidettava ammattimaisesti. Työn tai opiskelun, perheen ja huippupelaamisen yhdistäminen on vaikea yhdistelmä, joka vaatii uhrauksia sekä pelaajilta, läheisiltä että työnantajilta.

- Aika paljon on menty futsalin ehdoilla. Treenit ovat aina iltaisin eikä siinä jää ikävä kyllä hirveästi vaimolle aikaa. Täytyy olla kiitollinen, että kotoa on löytynyt joustoa. Päivät ovat usein pitkiä ja kotoa tulee oltua paljon poissa. Suomi on iso maa ja pelireissullakin saattaa mennä pitkään. Töistä olen saanut aina leirejä ja maaotteluita varten vapaata ja rehtori on ollut aina hyvin ymmärtäväinen, ja siitäkin täytyy olla kiitollinen, Jyrkiäinen kiittelee.

- Ajankäyttö menee aika pitkälti työn, perheen ja futsalin parissa. Kun Futsal-liiga ei ole ammattilaissarja, niin olen saanut opiskeltua itselleni ammatin ja saanut vakinaisen viran. On sitten ammatti valmiina, kun ura jossain vaiheessa loppuu eikä sitä tarvitse miettiä, Jyrkiäinen jatkaa.

Intohimo yhdistää

Pitkäjänteinen ja omistautunut työ kantoi hedelmää, kun Suomi raivasi tiensä EM-kilpailuihin. Jyrkiäinen myöntää, että EM-paikka on palkinto monivuotisesta kehitystyöstä.

- Kyllä sen näinkin voi ajatella. Se lähtee jokapäiväisestä työstä ja on tärkeä tykätä lajista. Tavoitteet ovat tietenkin tärkeitä. Futsal-liigassa se on mestaruus ja maajoukkueen kanssa arvokisapaikka. EM-paikka oli iso palkinto. Meillä on joukkueessa harvinaisen pitkään yhdessä olleita pelaajia ja yleensä varsinkin maajoukkueet uusiutuvat enemmän. Tämä oli kaikille iso palkinto pitkästä työstä. Olimme jo lähellä MM-paikkaa, mutta nyt onneksi saimme sen palkinnon.

Futsalmaajoukkueesta on vuosien aikana nivoutunut tiivis porukka, joka näkyy sekä kentällä että sen ulkopuolella.

- Intohimo on kaikilla niin vahva, ja se yhdistää meitä. Se, kuinka paljon olemme valmiita uhraamaan futsalin eteen, sitä voi olla vaikea selittää ulkopuoliselle. Tässä on ollut pitkä prosessi ja sitä kautta hengestä on tullut niin vahva, kun kaikki ovat koko sydämellään mukana. Kaikki ketkä ovat tulleet mukaan, ovat halunneet ottaa paikan joukkueessa. Se on tärkeä motivaattori pelaajille. Tietenkin kilpailu pelipaikoista on kovaa, mutta kaikki ymmärtävät pelin hengen ja varamiehetkin ovat aina hengessä mukana ja valmiina tekemään töitä yhteisen asian eteen.

EM-kisoihin menestymään

Futsalmaajoukkue on viritellyt viimeistä kisavirettä viikonloppuna. Jyrkiäisen mukaan joukkue alkaa olla valmiina torstain avausotteluun Italiaa vastaan.

- Fiilis on koko ajan luottavaisempi. Italian pelaajia sekä heidän ominaisuuksiaan on opiskeltu tarkkaan, ja se mitä meidän pitää tehdä hyökkäys- ja puolustuspäässä. Avausottelussa ei ole tulossa yllätyksiä ja tunnemme vastustajan hyvin. Koko ajan on vahvistunut se tunne, että emme mene kisoihin vain näyttäytymään, vaan tekemään sinne tulosta.

Suomen runko on pysynyt samana useita vuosia ja pelaajat tuntevat toisensa tarkkaan. Siitä on Jyrkiäisen mukaan etua Suomelle, joka näkyy myös pelaajien yhteispelaamisessa.

- Se on mielestäni selkeä vahvuus. Olemme analysoineet Italiaa ja heillä on kaksi pelaajaa Euroopan mestaruuden vuonna 2014 voittaneesta joukkueesta. Meillä on siltä ajalta varmaan puolet pelaajista samoja. Tunnemme toisemme pitkältä ajalta. Italian kaltaiset joukkueet saattavat valita pelaajia enemmän yksilötaitojen perusteella. Meillä näkyy kuitenkin se, että tunnemme toisemme ja tietyt ketjut ovat pelanneet pitkään yhdessä. Erityisesti erikoistilanteet ovat vuosien varrella hioutuneet isoksi vahvuudeksemme.

SUOMEN EM-ALKULOHKON OTTELUOHJELMA:
To 20.1. kello 21.30 Italia-Suomi (Groningen)
Ma 24.1. kello 21.30 Suomi-Kazakstan (Groningen)
Pe 28.1. kello 18.30 Slovenia-Suomi (Amsterdam)

• Futsalmaajoukkue
  • futsal