Futsalmaajoukkueelle tappio EM-kenraalissa

• Maajoukkueet
  • Futsal

Suomen miesten futsalmaajoukkue ei pystynyt toista kertaa peräkkäin kaatamaan EM-rankingin viidenneksi sijoitettua Kroatiaa, vaan Kroatia voitti Tampereella pelatun joukkueiden toisen kohtaamisen 6-4 (3-1).

Jos joukkueiden sunnuntainen kohtaaminen alkoi tunnustelevasti, niin ensimmäinen peli oli selvästikin putsannut karstat molempien koneesta, sillä ottelu oli alusta saakka räväkkää ja tapahtumarikasta futsalia. Miika Hosio ja Jani Korpela esittelivät jo heti alkuminuuteilla laukaisuvoimaansa ja Kroatialta Franco Jelovcic kävi lähellä laukomalla ylärimaan.

Ottelun avausmaali nähtiin hieman reilun yhdeksän minuutin jälkeen, kun Tuukka Pikkarainen yritti katkaista kroatialaissyöttöä, mutta nosti harmikseen pallon yli Kasper Kankaan.

Suomen kuittaus tuli kuitenkin vain 37 sekuntia myöhemmin, kun Jarmo Junno tarjoili rajapotkusta ja Iiro Vanha laukoi komeasti suoraan ilmasta tasoituksen. Vajaa minuutti myöhemmin Kroatia siirtyi kuitenkin taas johtoon, kun Jelovcicin laukaus meni suomalaispelaajien jalkojen kautta Juha-Matti Savolaisen selän taakse.

Suomi käytti myös entistä enemmän maalivahtia pelinrakentelussa ja niihin tilanteisiin Kangas juoksi kentälle. Hän osoitti pari kertaa laukaisutaitojaan ollen kerran lähellä tasoitusta, mutta tulinen kuti kilpistyi kotiyleisön harmiksi tolppaan.

Suomi sai vielä kuusi sekuntia ennen taukoa kylmää vettä niskaansa, kun Dario Marinovic pääsi lähietäisyydeltä laukomaan vieraiden kolmannen maalin pallon jäädessä pyörimään Suomen maalin eteen.

Suomi sai heti toisen puoliajan alkuun tärkeän kavennuksen, kun Kangas pyssytti kaukaa ja pallo muutti suuntaa Hosion jalasta painuen yläkulmaan. Pari minuuttia myöhemmin Kroatia sai kuitenkin rangaistuspotkun, jonka Dario Marinovic latasi varmasti verkkoon. Kuuden minuutin kohdalla Kroatia hyödynsi Suomen pallomenetyksen ja Davor Kanjuh käytti tilaisuuden hyväkseen laukomalla tyhjään maaliin Kroatian viidennen osuman.

Suomi ei kuitenkaan luovuttanut, vaan kavensi muutamaa minuuttia myöhemmin Henri Alamikkotervon saadessa jalkansa vapaaksi ja Suomen kolmas maali oli tosiasia. Suomi pelasi lopussa lentävällä maalivahdilla ja ylivoima tuotti tulosta muutama minuutti ennen loppua, kun Panu Autio viimeisteli komean kuvion päätteeksi jo uransa 101. maaottelumaalin. Hetkeä myöhemmin Kristijan Postruzin iski ottelulle kuitenkin lopullisen niitin. Suomi sai pallon vielä kerran maaliin, mutta Juhana Jyrkiäisen katsottiin pelanneen tilanteessa kädellään.

Mico Martic ylpeä miehistöstään

Tappiosta huolimatta Suomen päävalmentaja Mico Martic näki ottelussa paljon hyvää.

- Hyvin erilainen peli sunnuntaihin verrattuna, mutta se kelpaa, sillä teimme paljon hyviä asioita. Ensimmäinen puoliaika oli aika hyvä pieniä hetkiä lukuun ottamatta. Kokonaisuudessaan olen varsin tyytyväinen, sillä Kroatia pelasi tänään paljon paremmin kuin sunnuntaina. Häviäminen Euroopan viidenneksi parhaaksi rankatulle joukkueelle ei ole häpeä ja pelaaminen heitä vastaan on meille hyväksi. Olen ylpeä pelaajistani siitä kuinka pelasimme nämä kaksi ottelua ja kuinka teimme töitä tämän viikon ajan. Mielestäni leiritys oli osaltamme erittäin menestyksellinen, Martic niputti ottelun jälkeen.

- Tämä tiivis ryhmä. Meillä on pelaajia, jotka pystyvät tekemään maaleja. Meillä olisi pitänyt olla hieman enemmän energiaa suojella omaa maaliamme, sillä kun vastustaja tekee kuusi maalia, on voittaminen lähes mahdotonta. Jos saamme pidettyä vastustajan parissa maalissa, meillä on mahdollisuus voittaa mikä joukkue tahansa. Välillä olimme hieman epäonnisia ja välillä he olivat erittäin hyviä. Näistä otteluista on meille paljon hyötyä EM-kisoja silmällä pitäen, Martic jatkoi.

Ottelu oli Suomen viimeinen harjoitusottelu EM-kilpailuja. Maajoukkue kokoontuu seuraavan kerran yhteen 13.1.2022 viimeistelyleirille, jossa hiotaan Marticin mukaan viimeiset yksityiskohdat kuntoon ennen kisoja.

- Käymme silloin läpi lähinnä erikoistilanteita, maalivahdin käyttämistä ja ylivoimaa. Tänään kokeilimme muutamia asioita, joita kaikki eivät ehkä ymmärtäneet, mutta olen kokonaisuudessaan tyytyväinen.

Ottelu oli samalla Jukka Kytölän uran sadas A-maaottelu ja hänet myös palkittiin hienosta saavutuksesta ennen ottelun alkua. Kytölän mielestä Suomi ei yltänyt ottelussa parhaaseensa.

- Kroatia tuli tietenkin nälkäisempänä tänään, kun he huomasivat millaisia me voimme parhaimmillamme olla. Tänään pelaamisemme ei ollut ihan identiteettimme mukaista. Annoimme kaksi maalia vähän turhan helpoista menetyksistä lähellä omaa maaliamme. Olemme painottaneet sitä, että meidän pitää saada nopeampia hyökkäyksiä ja nopeammin pallo ylös eikä jäädä hieromaan siihen maalin eteen. Prässipelissä ehkä vähän näkyi se eilinen peli. Jalka alkoi vähän painaa eikä ajatus ollut koko ajan mukana ja Kroatia pääsi muutaman kerran purkamaan prässimme liian helposti.

Kytölän mukaan ottelu palveli joukkuetta hyvin EM-kisoja ajatellen.

- Jokainen katsoo varmasti huolella pelin videolta ja siitä tehdään yhdessä analyysi. Nämä pelit valmistivat meitä tosi hyvin Italiaa varten, joka on vastustajana hyvin samantyyppinen kuin Kroatia.

Hollannissa Groningenissa ja Amsterdamissa pelattavat EM-kilpailut alkavat Suomen osalta 20.1. Suomen lohkossa pelaavat Italia, Kazakstan ja Slovenia.

Otteluun päättyi vuodesta 2007 kansainvälisiä otteluita viheltäneen Timo Onatsun kansainvälinen erotuomariura. Hän vihelsi kansainvälisellä urallaan yhteensä 71 A-maaottelua, jolla hän on Suomen kokenein kansainvälinen futsalerotuomari.

• futsal
  • miesten futsalmaajoukkue