30.11.2016 klo 18.17

Futsalmaajoukkue kaatoi selvästi Norjan

Suomen futsalmaajoukkueen PM-mestaruuden puolustaminen alkoi komealla 4-0 (3-0)-voitolla Norjasta. Suomi dominoi ottelua eikä antanut Norjalle mitään mahdollisuuksia.

Norja aseeton

Muutamien ensimmäisten minuuttien aikana Suomi sai jo useita laukauksia kohti Norjan maalia, joista komeimpana Miika Hosion saksipotku, mutta Norjan maali varjeltui. Paine jatkui ja lopulta Suomi onnistui maalinteossa, kun noin 13 minuuttia oli pelattu. Norjan Christopher Moen antoi rajapotkusta pallon suoraan Mikko Kytölä, joka laukoi pallon varmasti tyhjään maaliin.

Suomen korkea prässi oli myrkkyä Norjalle koko pelin ajan eikä Norja saanut rakenneltua kunnollisia hyökkäyksiä Juha-Matti Savolaisen vartioimalle maalille. Norjan ensimmäinen laukaus kohti Suomen maalia tuli, kun lähes 14 minuuttia oli pelattu. Norja oli lähellä saada tasoitus aikaan, kun Jukka Kytölä teki karkean puolustusvirheen ja Arib Maazouzi pääsi vastatusten Savolaisen kanssa, mutta norjalaisen sijoitus pienestä kulmasta meni sivuverkkoon.

Suomen vapauttava toinen maali nähtiin heti Maazouzin tilanteen jälkeen, kun Panu Autio sai rajapotkusta pallon ja painava kuti painui komeasti alakulmaan. Seuraavaa maalia ei tarvinnut odottaa kuin reilu puoli minuuttia, kun komean yhdistelmän päätteeksi Autio näki Hosion yksin maalin kulmalla ja Hosiolla oli helppo työ siirtää pallo maaliin.

Toisella puoliajalla juoni jatkui samana. Suomella oli parikin paikkaa lisätä johtoaan, mutta toisen puoliajan ainoa osuma nähtiin, kun noin viisi ja puoli minuuttia oli pelattu. Suomi avasi pelin maltillisesti ja Hosio syötti Autiolle, joka laukoi pallon maalin kattoon ohi voimattoman Kenneth Rakvaagin. Suomella oli useita hyviä paikkoja lisätä johtoa, mutta ristikkoa lähemmäs Suomi ei lisämaaleja päässyt. Savolainen sai sen sijaan olla toisenkin puoliajan melko rauhassa omalla maalillaan, vaikka Norja otti lopussa viidennen kenttäpelaajan kentälle.

Suomen päävalmentaja Mico Martic oli voittoon ja esitykseen erittäin tyytyväinen.

- En odottanut, että peli olisi aivan näin selvä, sillä viimeksi pelatessamme peli oli 2-1. Nyt peli oli kuitenkin täysin hallussamme alusta loppuun ja se ei ole kovinkaan tyypillistä meille. Olen erittäin tyytyväinen peliimme ja meidän pitää jatkaa tästä eteenpäin, Martic mietti ottelun jälkeen.

Aiemmissa tämän vuoden maaotteluissa maalinteko on ollut Suomelle haastavaa, mutta tällä kertaa tilanteita riitti ja Suomi teki komeita osumia.

- Saimme luotua todella paljon paikkoja emmekä yleensä tee hirveästi maaleja. Puolustuspelaaminen on meidän tuki ja turvamme, mutta nyt hyökkäyspeli toimi myös hienosti.

Seuraavaksi Suomi kohtaa torstaina Grönlannin. Tuleva vastustaja on Marticille vielä varsin tuntematon.

- Se on heidän turnauksen ensimmäinen peli, joten en osaa sanoa heistä vielä mitään. Mitä näin heitä hotellilla, niin he ovat isoja ja fyysisiä. Jokainen ottelu on vaikea, kunnes peli käynnistyy ja näkee miten se menee.

Suomen kokoonpanossa saatetaan nähdä myös pieniä muutoksia tulevaan otteluun.

- Panulla oli ennen peliä vähän ongelmia, mutta teimme päätöksen, että hän pelaa. Nyt hän voi paremmin. Jukka Kytölä tekee paluuta loukkaantumisen jälkeen, joten hänen kanssaan menemme varovasti eikä hän todennäköisesti pelaa huomenna.

Suomen ja Grönlannin ottelu alkaa kello 18.30. VeikkausTV näyttää kaikki Suomen ottelut.

Ottelun jälkitunnelmia nähtävissä Huuhkaja-TV:ssä. Haastattelussa valmentaja Ville Sihvonen sekä pelaajat Panu Autio ja Rami Tirkkonen. HuuhkajaTV >>

Suomi-Norja 4-0 (3-0)
1-0 Mikko Kytölä