Futsalmaajoukkue Elite Roundille

• Futsal

Suomen futsalmaajoukkueen 5-2 (2-1) voitto Georgiasta takasi jatkokarsintapaikan MM-Elite Roundille. Suomi teki maansa futsalhistoriaa etenemällä lohkokakkosena jatkoon futsalin MM-karsinnassa. Seuraavalla kierroksella Elite Roundilla kilpailee 16 euroopan parasta maata. Suomen saldona Main Roundin turnauksesta oli kuusi pistettä kahdella voitolla kolmesta ottelusta.

Hienoja maaleja ja onnea
Suomi siirtyi johtoon ajassa 8.56 Juhana Jyrkiäisen karattua Georgian puolustajalta. Jyrkiäinen nosti pallon varmasti verkkoihin yli Georgian maalivahti Kupatadzen. Georgia tuli kuitenkin tasoihin upealla Sebiskveradzen kaukovedolla. Ennen puoliajan loppua Suomen Jani Korpela ohitti laidalla ja yhteispelillä Panu Aution kanssa Korpela syötti maalinedustalle, josta pallo kimposi Georgian oman pelaajan kautta maaliin. Tauolle mentiin Suomen 2-1 johdossa.

Kärsivällisyys ratkaisuna
Georgia tuli toisella jaksolla tasalukemiin 2-2 Sebiskveradzen kovalla ja tarkalla laukauksella alakulmaan ajassa 26.41. Mico Marticin ryhmä ei tästä hätkähtänyt vaan jaksoi pelata omaa peliään ja tiesi Georgian väsyvän loppua kohden. Miika Hosio veikin Suomen johtoon epäsuoran vapaapotkun jälkeen ja hetkeä myöhemmin Georgian virhetilin täytyttyä Panu Autio laukoi suomen jo 4-2 johtoon kymmenen metrin vapaapotkusta. Maalivahti Juha-Matti Savolainen laukoi tyhjään maaliin loppulukemiksi 5-2.
Näin Suomi pääsi riehakkaasti juhlimaan jatkoonmenoa. Syytä iloon onkin, sillä saavutus on erittäin kova. Turnauksessa kaatui kaksi rankingissa Suomen yläpuolella olevaa joukkuetta, Puola ja Georgia.

Mico Martic luotsasi Suomen ensimmäistä kertaa jatkoon Elite Roundille.
-Olen todella iloinen, sillä tämä on ensimmäinen kerta kun Suomi etenee ensimmäisen kerran Elite Roundille. Uskoimme todella, että voimme voittaa tämän ottelun ja kaikki pelaajat sitoutuivat ja uskoivat myös itseensä.
-Meillä oli vaikeuksia hetkittäin, mutta pelisuunnitelmamme oli laittaa painetta Georgian brasilialaispelaajille ja laittaa heidät juoksemaan paljon. Georgia väsyi ja ratkaisuhetkillä he olivat väsyneempiä kuin Suomi. Olen todella onnellinen pelaajieni puolesta.

Jukka Kytölä kuvaili Suomen joukkuetta taistelijoiksi.
-Pelasimme erinomaisen ottelun. Olimme paremmassa kunnossa kuin Georgia ja loppua kohden pystyimme pitämään vauhtia ja pelaamaan peliämme. Olemme taistelijoita ja puolustamme hyvin, prässäämme hyvin ja tämä on meidän palkinto, jatkoon meno. On meidän aika.

Maalikoosteet, haastattelut HuuTV:sta: https://www.palloliitto.fi/video

Lohkon sarjataulukko
(Espanja ja Suomi ovat varmistaneet MM-jatkokarsintapaikan)

Ottelut Voitot Tasapelit Häviöt Tehdyt Päästetyt Maaliero Pisteet
Espanja 3 2 0 0 11 4  +7 9
Suomi 3 2 0 1 8 7  +1 6
Georgia 3 1 0 2 7 10   -3 3
Puola 3 0 0 3 4 9   -5 0

Espanja – Suomi  4-1 (3-1)
Puola – Georgia  2-3 (2-1)
Georgia – Espanja  2-3 (0-1)
Puola – Suomi  1-2 (0-0)
Suomi – Georgia 5-2 (2-1)
Espanja – Puola 4-1 (2-0)

Kaikkien lohkojen kaksi parasta maata etenevät Elite Roundille, mikä pelataan 28.1.–2.2.2020.
Elite Roundin neljän lohkon voittajat pääsevät suoraan MM-lopputurnaukseen ja lohkokakkoset pelaavat vielä Play-Offs vaiheen.
Play-Offs vaihe pelataan 9. ja 12.4.2020 kaksiosaisina koti-vieras ottelupareina. Otteluparien voittajat etenevät 12.9.–4.10.2020 Liettuassa pelattavaan MM-lopputurnaukseen viimeisiä Euroopan edustajina.

Muut MM-karsintalohkot

Maalit, Suomi – Georgia  5-2 (2-1)
8.56    1-0 Juhana Jyrkiäinen
11.38  1-1 Sebiskveradze (Georgia)