Futsalmaajoukkue aloitti EM-turnauksen tasapelillä

• Maajoukkueet
  • Futsal

Suomen miesten futsalmaajoukkue aloitti historiansa ensimmäisen EM-lopputurnauksen 3-3 (1-1)-tasapelillä Italiaa vastaan.

Suomi sai hienon alun otteluun, kun avausmaali syntyi jo 53 sekunnin jälkeen. Henri Alamikkotervo teki suomalaista futsalhistoriaa, kun hänestä tuli ensimmäinen suomalainen futsalin arvokisoissa maalin tehnyt pelaaja, kun hän täräytti Jukka Kytölän rajapotkusta pallon vastustamattomasti yläkulmaan.

Italia tuntui ärsyyntyvän maalista, sillä reilu minuutti sen jälkeen Guilhelme Gaio ohjasi pallon ylärimaan ja parikymmentä sekuntia siitä Douglas Nicolodi pääsi keskeltä murtautumaan ja tykitti vastustamattomasti pallon ohi Antti Koivumäen.

Räväkän alkupuhalluksen jälkeen ottelu rauhoittui. Suomen prässi aiheutti selvästi vaikeuksia Italian pelinrakentelulle, vaikka Italia pääsi pariin otteeseen hätyyttelemään Koivumäen maalia. Koivumäki sekä tolpat kuitenkin pitivät Italian yhdessä maalissa.

Myös Suomelle avautui muutamia paikkoja lisätä maalisaldoaan. Juhana Jyrkiäinen ei saanut erikoistilanteista puhtaita osumia, Lassi Lintulan yritys kilpistyi tolppaan ja Miika Hosio ei aivan saanut väännettyä tiukassa puristuksessa maalia.

Kokonaisuudessaan ensimmäinen puoliaika oli erittäin tasainen.

Toisen puoliajan alku oli Italian hallintaa ja sen painostus tuotti tulosta, kun Eduardo Alanon syöttö Cainan De Matosille puhkaisi Suomen puolustuksen, ja De Matos kääntyi nopeasti laukoen kärkipotkulla pallon maaliin.

Suomen vastaus tuli kuitenkin vain 10 sekunnin päästä. Panu Autiota rikottiin keskialueella ja tuomitusta vapaapotkusta Alamikkotervo pamautti pallon upeasti yläkulmaan.

Kolme minuuttia myöhemmin Autio virallisti sadannen maajoukkuemaalinsa mitä tärkeimpään paikkaan. Kytölä pelasi kulmasta pallon lähes puoleen kenttään Autiolle, jonka vasuri puhui tutulla tuloksella.

Italia otti loppuhetkille lentävän maalivahdin ja haki tasoitusta ylivoimalla. Italian ylivoima tuotti tulosta, De Matos sai vasurinsa vapaaksi ja tasoitti ottelun. Italia haki ylivoimalla vielä voittoa, mutta Suomi oli lähempänä voittoa. Jani Korpela pääsi yrittämään tyhjään maaliin viimeisillä sekunneilla, mutta Suomen harmiksi pallo meni hieman ohi maalin. Näin Suomi avasi EM-lopputurnauksen tasapelillä.

Vaikka voitto lipesi käsistä loppuhetkillä, niin Suomen päävalmentaja Mico Martic oli kokonaisuudessaan tyytyväinen Suomen esitykseen.

- Olen iloinen tuloksesta. Tietenkin missasimme viimeisen pallon, mutta meidän täytyy myös muistaa, että maalivahtimme oli loistava ja Italia on vahva joukkue. Olen tyytyväinen alkuun ja nyt yritämme yllättää Kazakstanin ja Slovenian. Urheilijoina haluamme mennä jatkoon ja katsotaan mitä tapahtuu, mutta olen iloinen, Martic totesi ottelun jälkeen.

- Pelisuunnitelma oli pitää heidät kaukana maalistamme. Heillä on niin paljon taitoa, että jos he pääsevät lähelle maalia, niin on vaikea pelata heitä vastaan. Joskus olimme hyviä ja joskus teimme pieniä virheitä. Kokonaisuudessaan kaikki meni kuten suunnittelin. Lopussa he tekivät ylivoimalla maalin, mutta olimme myös väsyneitä siinä vaiheessa. Olen tyytyväinen, Martic jatkoi.

Seuraavaksi Suomi saa vastaansa MM-välieräjoukkue Kazakstanin, joka pelasi ensimmäisessä ottelussaan 4-4-tasapelin Slovenian kanssa.

- Ensimmäinen asia on palautua tästä ottelusta, mutta joukkueemme tuli näihin kisoihin tauon jälkeen, joten kaikki eivät olleet parhaassa mahdollisessa kunnossa. Uskon, että monet pelaajamme oppivat tästä paljon ja olemme rentoutuneempia. Uskon pelaavamme jatkossa paremmin. Tänään taistelimme ja tavoitteemme oli kilpailla Italiaa vastaan ja teimme sen. Nyt olemme valmiita pelaamaan paremmin, Martic luotasi katsetta tulevaan.

Suomen lohkon toisessa ottelussa Kazakstan ja Slovenia päätyivät 4-4-tasapeliin, joten lohkossa on erittäin mielenkiintoinen tilanne. Suomi kohtaa seuraavaksi Kazakstanin maanantaina. Ottelu alkaa kello 21.30.

• Futsalmaajoukkue