Futsalmaajoukkue aloittaa viimeistelyleirin perjantaina – ”Nostellaan fiilistä”

• Futsal

Miesten futsalmaajoukkue pelaa historiallisen avausottelunsa EM-kilpailuissa viikon päästä 20.1. Italiaa vastaan. Suomi viimeistelee kisakuntoaan tulevana viikonloppuna pääkaupunkiseudulla ennen matkaamista Hollantiin kisapaikalle.

Maajoukkue kokoontuu yhteen perjantaina ja matkustaa Hollantiin maanantaina. Viimeistelyleirillä hiotaan vielä viimeiset kisakuviot valmiiksi.

- Otamme porukan kasaan ja toivottavasti kaikki ovat terveinä ja hyvissä voimissa. Meillä on katse tiukasti ensimmäisessä vastustajassa Italiassa ja se on se pääjuttu, ja sitä kohti on keskittyminen. Treenaamme kerran päivässä ja sitten palaverit siihen päälle. Herkistellään ja valmistaudutaan kisoihin, Suomen valmentaja Ville Sihvonen kertoo leirin tarkoituksesta.

Leirillä ei enää uusia poppakonsteja haeta, vaan keskitytään viimeistelemään oman pelin tärkeimmät osa-alueet parhaaseen mahdolliseen kuntoon.

- Ei mitään isoja muutoksia ole tulossa. Kroatiaa vastaan käytimme maalivahtia aiempaa enemmän hyökkäysten rakentelussa, prässipelin purussa ja erikoistilanteissa. Sitä olemme ottaneet enemmän mukaan pelikirjaamme mukaan.

- Vedämme parit treenit, joten siinä ei ihmeitä enää ehditä tekemään. Keskitymme paljon erikoistilanteisiin, yli- ja alivoimapelaamiseen ja pienten asioiden viilaamista. Iso työ on tehty syksyn ja alkutalven aikana. Nyt nostellaan fiilistä ja laitetaan ryhmädynamiikka minttiin, valottaa Sihvonen.

Kova EM-lohko

Italian lisäksi Suomen lohkossa pelaavat Kazakstan ja Slovenia. Päävalmentaja Mico Marticin johdolla valmennusjohto on keskittynyt pääasiassa avausvastustaja Italiaan. Sen jälkeen katsetta siirretään tiiviimmin lohkon toisiin joukkueisiin.

- Muihin vastustajiin olemme tehneet lähinnä pintaraapaisuja. Keskitymme aina ensimmäiseen vastustajaan ja siitä sitten eteenpäin. Italia on meille jo ennestään tuttu vastustaja, mutta Kazakstania emme ole ennen kohdanneet. Tunnemme heidän pelityylinsä ja tiedämme kuinka hyvä joukkue se on. Sloveniasta balkanilaisella valmennusjohdollamme on sitten hyvät tiedot.

Suomen lohko on erittäin kova. Kazakstan on maailmanrankingissa kuudentena ja Italia on yhdeksäntenä. Suomi ja Slovenia jakavat maailmanrankingissa sijaa 19.

- Rankingien perusteella meillä on kisojen kovin lohko. Se on meille kova haaste, mutta ainut tavoitteemme on mennä lohkosta jatkoon. Monelle palloilulajeja seuraavalle Kazakstan saattaa olla hieman tuntematon vastustaja, mutta he olivat MM-kisoissa neljänsiä ja toiseksi paras eurooppalaisjoukkue. Kazakstan oli ykköskorista toivevastustajani, sillä he eivät tunne meitä kovinkaan hyvin. Italia oli sitten kakkoskorista kovin vastustaja, mutta se on meille tuttu joukkue. Tiedämme, etteivät he varmasti halunneet meitä vastaansa ja pitävät meitä inhottavana joukkueena. Sloveniaa emme ole lähivuosina kohdanneet, mutta kova joukkue on sielläkin.

Futsalin EM-kilpailut pelataan neljässä neljän joukkueen lohkossa. Jokaisesta lohkosta kaksi parasta joukkuetta etenee kahdeksan parhaan joukkoon. Voitto avausottelusta antaisi Suomelle erinomaiset lähtökohdat kahteen seuraavaan peliin.

- Se on meille tosi tärkeä peli. Vaikka Suomessa liigan taso on noussut, niin siinä on silti valtava ero esimerkiksi Italian ammattilaisliigaan. Usein turnauksissa ensimmäinen ottelu on meille vaikea, kun tempo on sen verran korkeampi ja siihen menee aikaa totutellessa. Siinä pitää asenteen ja keskittymisen olla kunnossa. Tulosta lähdemme tietenkin hakemaan, se on selvä homma, Sihvonen toteaa.

SUOMEN EM-ALKULOHKON OTTELUOHJELMA:
To 20.1. kello 21.30 Italia-Suomi (Groningen)
Ma 24.1. kello 21.30 Suomi-Kazakstan (Groningen)
Pe 28.1. kello 18.30 Slovenia-Suomi (Amsterdam)

Miesten futsalmaajoukkue EM-lopputurnaukseen valittu >>
Katso joukkueenjulkistusvideo >>