Futsalin kehittämiselle strategia vuosille 2022–25 – Visiona kasvattaa lajista suosittu harrastus

• Maajoukkueet
  • Seuratoiminta
  • Futsal

Marraskuussa Eerikkilässä kokoontunut Seuraparlamentti hyväksyi esityksen suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategian oheen rakennetusta futsaliin keskittyvästä toimintastrategiasta vuosille 2022-2025.

Miesten futsalmaajoukkue pelaa historiallisesti EM-lopputurnauksessa Hollannissa 19.1.-6.2.2022. Saavutus tukee erinomaisesti uuden suomalaisen futsalin strategian tavoitteita. Futsalin visio 2030 on olla tulevaisuudessa menestyneiden maajoukkueiden maa – suosittu harrastus ja yleisölaji.

Futsalin strategiaprojektia johtanut kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäki kiittää strategiaprosessiin intohimoisesti heittäytynyttä ja sitoutunutta lajiväkeä.

- Strategian erityinen painopiste ensimmäisenä toimintavuotena tulee olemaan EM-lopputurnauksen hyödyntäminen futsalin näkyvyyden edistämiseksi ja tunnettuuden kasvattamisessa itsenäisenä lajina. Tällä rakennetaan pohjaa strategian muiden tavoitteiden toteuttamiselle tulevien vuosien aikana, Rinnetmäki kertoo.

- Heti prosessin alusta lähtien oli myös selvää, että futsalin missio, futsalia jokaiselle, on linjassa lajiliiton strategian kanssa. Tärkein tehtävämme niin futsalin kuin jalkapallon puolella on varmistaa jokaiselle innostuneelle lapselle, nuorelle ja aikuiselle turvallinen ja innostava harrastus lähtökohdista riippumatta. Futsal luo ympärilleen hyvinvointia, Rinnetmäki muistuttaa.

Strategiatyöryhmän lisäksi prosessiin osallistui Palloliiton työntekijöitä ja laji-ihmisiä. Lisäksi työryhmä toteutti lukuisia erilaisia kyselyitä ja haastatteluita prosessin aikana.*

Futsalin strategiatyöryhmä:

Tom Nevanpää, puheenjohtaja