Futsalin historiatiedot päivitetty tulospalveluun - Panu Autiolle oli merkitty kaksi maalia liikaa

• Futsal

Futsalmaajoukkueen kapteeni Panu Autio sai kuulla ikäviä uutisia juuri EM-kisojen alla. Aution A-maajoukkuetilastoihin oli merkitty kaksi Miika Hosion tekemää maalia vuodelta 2020. Tilastovirhe on Aution kannalta erityisen harmillinen, sillä se tarkoittaa, että sadan maalin rajapyykkiä ehdittiin juhlia liian aikaisin. Maaleja Autio on tehnyt 99 aiemmin uutisoidun 101 maalin sijaan.

Palloliitto pyytää tilastovirhettä anteeksi Autiolta ja miesten futsalmaajoukkueelta.

Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäen mukaan Aution tilastoihin jäänyt virhe oli aiheutunut inhimillisestä virheestä.

- Tulospalvelun historiatietojen päivittämisen yhteydessä huomasimme, että Aution maalimäärä ei täsmää omien tilastojemme kanssa. Ryhdyimme käymään tilastoja läpi ottelu kerrallaan selvittääksemme, mistä heitto johtui. Virheet löytyivät kahdesta peräkkäisestä pelistä, jotka pelattiin Italiaa ja Portugalia vastaan tammikuussa 2020. Niissä Miika Hosion tekemät maalit oli virheellisisti merkitty excel-taulukossa Autiolle, Rinnetmäki kertaa.

- Onkin hyvä, että vanhoja tilastoja päivitetään ja käydään läpi useita kertoja monien eri ihmisten toimesta, jotta niissä olevat tiedot paranevat ja varmistuvat, Rinnetmäki sanoo.

Tilastojen päivitysprojekti aloitettiin jo keväällä 2021, jolloin tulospalveluun syötettiin miesten A-maajoukkueen pelit ensimmäisestä alkaen.

- Alan harrastaja Markku Kasila on keräillyt tuloksia pieteetillä aivan vuonna 1911 pelatuista ensimmäisistä maaotteluista lähtien. Kasilan tilastot olivat lähtökohta uudistusprosessillemme, ja hänen osaamisensa antoi meille ison avun tulospalvelun historiatietojen päivittämiseksi. Kasilan avulla saimme tulospalvelun dataan kaikki miesten maajoukkueen pelit vastustajineen. Tulokset kokoonpanot, maalintekijät, ja päävalmentajat, Rinnetmäki kertoo.

Työtä jatkettiin päivittämällä myös miesten futsalmaajoukkueen historialliset kokoonpanot, maalintekijät ja tulokset ensimmäisestä, vuonna 1998 pelatusta maaottelusta alkaen. Tilastojen päivitys saatiin valmiiksi juuri EM-kisojen alla, ja niitä voi nyt vapaasti tarkastella Tulospalvelusta.

- Projekti etenee askel kerrallaan. Seuraavaksi vuorossa ovat naisten jalkapallon A-maajoukkueen historiatulokset. Tavoiteaikataulu on saada ne valmiiksi kesän EM-kisoihin mennessä. Sitten vuorossa ovat naisten futsalmaajoukkueet sekä erilaiset nuorten maajoukkueet. Projekti jatkuu lopulta seuratasolle, ja pyrimme saamaan tulospalveluun kaikki pääsarjatason ottelutiedot niin syvältä historiasta kuin vain mahdollista, Rinnetmäki kertaa.

- Haluamme, että tulospalvelua voi käyttää alustana paitsi perustietojen, kuten pelipaikkojen, maalintekijöiden ja tulosten löytämiseen ajankohtaisista otteluista, myös tarkkojen tilastojen löytämiseen suomalaisen jalkapallon ja futsalin historiasta, Rinnetmäki toivoo.

Linkki Palloliiton tulospalveluun >>
Linkki futsalin miesten A-maajoukkuetilastoihin >>