Futsalin EM-karsinta: Suomi haastaa Italian tiistaina

• Futsal

Miesten futsalmaajoukkue pelaa EM-karsintojen toisessa ottelussa tiistaina 2. helmikuuta vieraskentällä Italiaa vastaan. Päävalmentaja Mićo Martić, apuvalmentaja Ville Sihvonen, Italiassa pelannut kapteeni Mikko Kytölä ja muut Suomen pelaajat tiedostavat uudistuneen Italian kovuuden, mutta lähtevät hakemaan hyvää tulosta Suomen omilla vahvuuksilla.

Miesten futsalmaajoukkue pelaa EM-karsintojen toisessa ottelussa tiistaina 2. helmikuuta vieraskentällä Italiaa vastaan. Ottelupaikkana on Palazzetto Estraforum Praton kaupungissa, noin 20 km Firenzestä luoteeseen. Peli alkaa poikkeuksellisesti jo klo 15.00 paikallista aikaa, klo 16.00 Suomen aikaa. Yle lähettää ottelun suorana Areenassa sekä jälkilähetyksenä klo 18.00 TV2:ssa.

>> Italia – Suomi -ottelu Yle Areenassa

Koronaviruksen suhteen karsinnat toteutetaan UEFA:n tarkka protokollaa: joukkueet elävät, harjoittelevat ja pelaavat totaalisessa kuplassa.

Tähtäimessä EM-kisat 2022 Alankomaissa

Suomi pääsi aloittamaan nämä EM-karsinnat suoraan lohkovaiheesta (32 joukkuetta) MM-karsintamenestyksensä siivittämänä. Avausottelussaan Suomi pelasi 3–3-tasapelin vieraissa Belgiaa vastaan. Belgia oli ottelussa kahdesti kahden maalin johdossa, mutta Suomi venyi tasoihin Tero Intalan, kapteeni Mikko Kytölän ja Jarmo Junnon osumilla. Suomen kaikki kolme maalia syntyivät erikoistilanteista.

Italia aloitti EM-karsintaurakkansa vieraspelillä Podgoricassa, missä se selätti melko vaivatta Montenegron lukemin 0–3 (0–2). Italian maalintekijöinä olivat maajoukkuedebytantti Guilherme “Gui” Gaio, Arlan Pablo Vieira ja kapteeni Carmelo Musumeci.

Kahdeksan karsintalohkoa vuoden 2022 Alankomaiden EM-kisoihin pelataan tiiviissä tahdissa 32 joukkueen kesken tammi–huhtikuun aikana. Suomen lohkossa on Italian lisäksi Belgia ja Montenegro. Lohkovoittajat sekä kuusi parasta lohkokakkosta etenevät kisaisäntä Hollannin seuraksi EM-lopputurnaukseen. Viimeisen eli 16. kisapaikan kohtaloa saadaan odottaa marraskuuhun 2021 asti, jolloin kaksi heikointa lohkokakkosta pelaavat kaksiosaisen playoff-jatkokarsinnan. Itse EM-lopputurnaus potkaistaan käyntiin 19. tammikuuta Amsterdamissa.

>> UEFA:n EM-kisasivusto

Tero Intala: "Tasapeli Belgiasta hyvä tulos"

Belgiaa vastaan Suomen avausmaalin – ja ensimmäisen maaottelumaalinsa – viimeistellyt Kampuksen Dynamon Tero Intala oli tyytyväinen torstain nousuun Liégessä, mutta löysi kehityskohteitakin.

– Totta kai on siistiä tehdä ensimmäinen maaottelumaali, vieläpä tällaiseen paikkaan kun pitää nousta tappioasemasta. Loppujen lopuksi tasapeli oli hyvä tulos, kun noustiin tasoihin kahden maalin takaa tappiolta.

– Paikkoja oli napata vaikka voittokin, mutta nyt yllettiin tasapeliin. Toinen puoliaika oli selvästi parempi kuin ensimmäinen,  jolloin jouduttiin rikkeiden kanssa vaikeuksiin eikä voitu pelata aggressiivista prässipeliämme täysillä, 29-vuotissyntymäpäiväänsä Italiassa viettänyt Intala pohtii.

Kasper Kangas nappasi tärkeän torjunnan Belgiaa vastaan.

Kasper Kangas: "Olen valmiina, jos komennus maalille tulee"

Penkillä Belgiaa vastaan aloittanut Suomen kakkosmaalivahti, Akaa Futsalin Kasper Kangas komennettiin kentälle Suomen riketilin ylityttyä Belgian saaman 10 metrin vapaapotkun ajaksi.

–  Belgiaa vastaan lähdettiin normaalilla kaavalla, että “Juppis” (Juha-Matti Savolainen) aloittaa ja itse olen penkillä. Dušan (Matić) ja Mićo muistuttivat kuitenkin koko ajan, että olisin valmiina.

– Ei ollut sovittu etukäteen, kuka torjuu pilkut, mutta pidin itseni lämpimänä ja kun saatiin kuudes rike, niin tuli komennus. Totta kai vastustajan laukojia voisi scoutata etukäteen, kuka minnekin ja mitenkin laukoo. Belgian pelaajista ei ollut juurikaan saatavilla ennakkotietoa, joten tehtäväkseni jäi vaan liikkeellä häiritä ja hämätä omilla liikkeilläni, Kangas selittää.

Päävalmentaja Mićo Martić: Italia selvästi Belgiaa kovempi vastus

– Ensimmäinen vaikutelmani on että Belgia-matsin tulos oli hyvä. Jotkut osa-alueet olivat kunnossa, mutta toisia meidän pitää parempaa. Muovimatto Liégessä ei ollut meille mieleinen, koska olemme pelanneet paljon enemmän parketilla, päävalmentaja Mićo Martić luonnehtii.
– Belgialla on kyllä hyviä yksilöitä, mutta joukkueena pystyimme melko ehjään suoritukseen. Italiaa vastaan vieraissa meidän tulee venyä vielä parempaan ja tarkempaan peliin, sillä Italia on selvästi Belgiaa kovempi vastustaja.
– Meillä on aika vaikea lohko, mutta eihän helppoja lohkoja olekaan. Tavoitteemme on paikka EM-lopputurnauksessa, Martić päättää.

>> Palloliiton Youtube-kanavalla Belgia-Suomi -pelin jälkeiset tunnelmat: Tero Intala, Kasper Kangas, Mićo Martić

Katso myös pidempi video Palloliiton Youtube-kanavalta:
>> Mićo Martić: "Intohimo lajia kohtaa on Suomessa valtava"

Suomen päävalmentaja Mićo Martić. (Kuva: Petteri Tyni)

Italia yhä maailman futsal-eliittiä

Suomen tiistain vastustaja Italia on aivan maailman eliittiä, joskin aivan viime vuosina menestys on ollut hieman laihempaa. Italia on ollut mukana kaikissa 11 EM-lopputurnauksessa ja voittanut Euroopan mestaruuden kahdesti (2003, 2014). Vain futsalin mahtimaa Espanja on Euroopassa Italiaa menestyneempi. Viime vuosina Portugali ja Venäjä ovat kuitenkin menneet tuloksissa mitattuna Italian ohi. Serie A, jossa on nähty viime vuosina mukavasti suomalaisväriäkin (Juha-Matti Savolainen, Jukka Kytölä), on yhä Euroopan ja maailman kovimpia futsal-liigoja.

Euroopan mestaruutta helmikuussa 2014 Antwerpenissä juhlineesta joukkueesta on yhä mukana 34-vuotias Alex Merlim, 31-vuotias Murilo Ferreira sekä tiistaina 37 vuotta täyttävä maalivahtilegenda Stefano Mammarella. Italia ei ole voittanut maailmanmestaruutta, mutta se saavutti MM-hopeaa 2004 sekä MM-pronssia 2008 ja 2012.

Suomi ja Italia ovat kohdanneet aiemmin neljästi. Marraskuussa 2003 MM-karsinnassa kyyti oli kylmää; kotikentällään Montesilvanossa 2200 katsojan edessä Italia löylytti lapsenkengissään olevaa Suomea maalein 12–0 (4–0). Vajaat kymmenen vuotta myöhemmin Suomi oli jo kehittynyt, mutta EM-karsinnan Main Roundilla Barissa maaliskuussa 2013 Italia oli edelleen parempi maalein 5–1. Suomen historian ensimmäinen maalintekijä Italiaa vastaan oli Joni Pakola.

Kahta vuotta myöhemmin hallitseva mestari Italia osui jälleen samaan EM-karsintalohkoon: maaliskuussa 2015 Puolan Krosnossa Suomi onnistui kyllä selättämään isäntämaan, mutta ei Italiaa, joka kukisti Suomen maalein 4–0. Suomen tie nousi pystyyn 0–2-tappiolla Valko-Venäjää vastaan.

Suomi kohtasi Italian MM-karsinnan Main Roundilla vuosi sitten Portugalissa; ottelu päättyi tasan 2–2. Suomi johti ottelua avauspuoliajalla kahdesti Miika Hosion ja Jarmo Junnon maaleilla, mutta Italia kampesi tasoihin. Toinen puoliaika oli maaliton. Lohkon muissa otteluissa Suomi pakotti Portugalin niin ikään 2–2-tasapeliin ja voitti Valko-Venäjän 4–2. Italian hävittyä viimeisessä ottelussaan Portugalille Suomi eteni jatkokarsintaan Euroopan kahdeksan parhaan joukkoon ja Italia jäi rannalle.

Suomen joukkue MM-karsinnoissa Italiaa vastaan.

Kuva: Andre Sanano

Suomella liki puolet joukkueesta vaihtunut, Italialla radikaalimpi nuorennusleikkaus

Italian maajoukkue on kokenut uudistuksia MM-karsintapettymyksen jälkeen: kuluviin EM-karsintoihin nimetty kokoonpano onkin erilainen kuin vuosi sitten Portugalissa. Toisaalta Suomenkin kokoonpanosta on puolet vaihtunut; vuosi sitten Italiaa vastaan pelanneesta aloituskokoonpanosta Panu Autio – Jukka Kytölä – Miika Hosio – Miikka Hurme ei tällä kertaa ole mukana yhtään kenttäpelaajaa.

Toistaiseksi poissa ovat myös pitkäaikaiset runkopelaajat Antti Teittinen ja Antti Koivumäki. Pohjapelaaja Jukka Kytölä joutuu jättämään ensimmäiset karsintaottelut väliin loukkaantumisen johdosta, joten Italiakin saa vastaansa osittain eri joukkueen kuin viimeksi. Toisaalta Mićo Martićin joukkueeseen iskostaman pelitavan ydinelementit ovat pysyneet samana miehistövaihdoksista huolimatta: Suomi luottaa kurinalaiseen joukkuepuolustukseen, luotettavaan maalivahtipeliin ja monipuoliseen erikoistilannepalettiin.

Uusia pelaajia ringissä on Olli Pöyliö (Riemu), Taneli Kohonen (HauPa / FC Kemi) ja Mikko Heritty (Mad Max). Viisi maaottelua pelannut Aleksi Kylmälä (ToPV) nostettiin takaisin rinkiin.

Italian joukkue on mennyt vielä radikaalimmin uusiksi arvokisakarsintojen välillä. 46-vuotias Alessio Musti sai väistyä päävalmentajan pestistä vain 1,5 vuoden pestin päätteeksi, ja uudeksi päävalmentajaksi valittiin 43-vuotias Massimiliano Bellarte, jota on aikanaan luonnehdittu “futsalin filosofiksi”.
Suomea vastaan MM-karsintojen Elite Roundilla tasapeliin venyneestä rosterista vain neljä oli mukana viime viikon EM-karsinta-avauksessa Montenegroa vastaan. Heistä tutuin suurelle yleisölle lienee aiemmin mainittu veteraanimaalivahti Mammarella, joka tosin seurasi katsomosta virkaveljensä Francesco Molitiernon nollapeliä. Molitierno oli Suomea vastaan MM-karsinnassa penkillä kakkosmaalivahtina.

Italian joukkueesta on esittely suomeksi myös Futsalmaailman sivuilla.

valmentaja Ville Sihvonen: Tulosta lähdetään tekemään

Suomen kokeneen apuvalmentajan Ville Sihvosen mukaan valmistautuminen Italiaa vastaan on ollut huolellista:

– Hyvä tunnelma on. Parketille päästään Belgian muovimaton jälkeen. Tulee vastaan astetta kovempi joukkue. Ollaan käyty Italian yksittäisiä pelaajia ja sittemmin myös pelitapaa läpi. Katsottiin myös vuoden takaista otteluamme Italaa vastaan, ja siitä on tarkoitus ottaa hyvät asiat mukaan.

– Erikoistilanteet ovat vahvuutemme. Ja kaikki kaikessa tulee olemaan puolustaminen, pelimme kivijalka. Ja kun tilanne aukeaa, meidän täytyy olla valmiita hyökkäämään. Tulosta lähdetään tekemään, se on selvä, Sihvonen paaluttaa.

Juha-Matti Savolainen on Suomen viimeinen muuri.

Savolainen: Italialla on pelaajamassaa, mistä valita

Suomen ykkösmaalivahti Juha-Matti Savolainen on pelannut kuluvan kauden Italian Serie A:ssa Mantovassa.

– Italiassa varmasti kotijoukkue hallitsee peliä ja palloa enemmän kuin Suomi. Mutta se ei ole vielä tae mistään, ei pisteistä eikä voitosta. Italiassa on MM-karsinnan jälkeen valmentaja vaihtunut ja pelaajisto uusiutunut, varmasti muutoksiakin on tullut sitten viime kohtaamisen (tammikuun 2020 MM-karsinta).

– Varmaan aika liikkuva porukka, pallollisesti taitava. Italialla on pelaajamassaa, mistä valita. Tuttuja vastustajia on Italian joukkueessa, mutta ei omia joukkuekavereita Mantovasta. Aina on huikeaa pelata maaotteluita.

– Tönimällähän niitä horjutetaan. Jos juttelee vähän ei-niin-mukavia, niin siellä voi painekattila hyvin äkkiä kiehahtaa, Savolainen vinkkaa haastattelussa paikan päällä.

>> Sihvosen ja Savolaisen videohaastattelu Palloliiton kanavalla

Italiassa marinoitunut kapteeni Kytölä: “Hieno olla osana tätä lajin lippulaivaa”

Kapteeninnauhaa ensimmäisissä EM-karsintaotteluissa kantaa Mikko Kytölä (KaDy), joka pelasi vuosina 2013–2016 ammattilaisena Italian Serie A2:ssa ja Serie B:ssä neljässä eri seurassa.

– Futsal on selvässä nosteessa Suomessa huikeiden MM-karsintojen jälkeen. Hieno olla osana tätä lajin lippulaivaa tässä ajassa. Nyt meillä on nälkää päästä arvokisoihin ensimmäistä kertaa. Ollaan ensimmäistä kertaa myös kakkossijoitettuja Main Round -tason (32 parasta maata) lohkossa, joten meitä pidetään jopa ennakkosuosikkeina etenemään Italian vanavedessä kisoihin.

– Tulossa on mielenkiintoinen uusi konsepti, kun arvokisakarsinnat pelataan yksittäisinä otteluina eikä turnausmuotoisena. Tulee toisaalta enemmän matkustusta, mutta jokainen joukkue saa näin myös kotiotteluita.

– Tämä voi olla meidän etumme, sillä hyödymme muita enemmän siitä, että pääsemme rauhassa  valmistautumaan kahteen peliin kerrallaan, vastustajaa tarkkaan scoutaten. Pystytään lataamaan suuremmat energiat yksittäiseen otteluun.

– Vähän kaksijakoiset fiilikset Belgia-ottelusta. Positiivista oli tappioasemasta nousu pisteille, mikä osoitti meidän henkistä  kanttiamme. Toisaalta parannettavaa jäi rutkasti. Kiinnitämme erityisesti huomiota kirurgisen tarkkaan puolustus- ja prässipelaamiseen.

>> Video: Mikko Kytölän haastattelu Palloliiton Youtube-kanavalla

Kapteeni Mikko Kytölä. Kuva: Petteri Tyni

Mikko Kytölä: Italiassa pitkä 1 vs. 1 -pelaamisen taktinen perinne

– Italia on edelleen tunnetusti MM-karsiutumisesta huolimatta aivan maanosan huippua. Siellä on uusi päävalmentaja. Monia brasilialaissyntyisiä pelaajia mukana, nopeita ja taitavia pelaajia. Kokemusta on joukkueessa vähemmän kuin totutusti. Moni kokenut, arvokisoja nähnyt pelaaja on siirtynyt – tai heitä on siirretty – syrjään. Jos päästään kokemattomien pelaajien ihon alle prässipelaamisella, niin se voi olla meidän etumme, Kytölä analysoi.

– Hyökkäyssuuntaan Italia on vaarallinen, koska heillä on taitavia ja nopeita pelaajia, erityisesti 1 vs 1 -pelaamiseen. Alex Merlim on sillä osastolla maailman huippua. Taktisesti Italiassa on pitkä historia ajatella futsalia 1 vs 1 -pelinä sekä hyökkäys- että puolustussuuntaan.

– Carmelo Musumeci on uusi, nouseva tähti maajoukkuessa ja nykyinen kapteeni, Merlimin tapaan hyvä 1 vs. 1 -pelaaja. Voidaan nostaa myös pivot pelaaja “Japa” Vieira, joka jhotaa Serie A:n maalipörssiä. Vieira haistaa kyllä maalipaikan todella kaukaa, Kytölä naurahtaa.

Suomen ottelut EM-karsinnoissa

28.1.2021 Liège  Belgia–Suomi  3–3 (1–0)
2.2.2021 Italia–Suomi, Prato, 16.00  YLE Areena
5.3.2021 Suomi–Italia, Vantaa 18.30
8.3.2021 Suomi–Montenegro, Vantaa 18.10
9.4.2021 Montenegro–Suomi, Podgorica 19.00
13.4.2021 Suomi–Belgia, Vantaa 18.10

(Ajat Suomen aikaa)

YLE lähettää kaikki Suomen ottelut suorana lähetyksenä.

Joukkueen mukana Belgiassa ja Italiassa on futsalmaajoukkueen tiedottaja Petteri Tyni.

Haastattelupyynnöt ja lisätietoja:

Petteri Tyni

Futsalmaajoukkueen sosiaalisen median kanavat:

Facebook: https://www.facebook.com/Suomenfutsalmaajoukkue
Instagram: https://www.instagram.com/suomen_futsalmaajoukkue/